X edycja plebiscytu Mies+ przyniosła kolejne inspirujące projekty i triumf najlepszych pomysłów architektonicznych. Konkurs, dedykowany studentom i studentkom z aktywnym statusem na WAPW, skupia się na wyróżnieniu najbardziej pociągających idei projektowych, które zostają zaprezentowane szerokiej publiczności i poddane ocenie w drodze głosowania.
Od 2015 roku Mies+ to okazja do zaprezentowania osiągnięć studenckich, a nazwa plebiscytu nawiązuje do postaci Miesa van der Rohe. Konkurs podzielony jest na trzy etapy, z których finałowy, odbywający się w semestrze zimowym, gromadzi przedstawicieli branży, nauczycieli akademickich oraz publiczność. Nagrody przyznawane są w trzech głównych kategoriach: „Kubatura dla jednostki”, „Zabudowa jednorodzinna” oraz „Projekt architektoniczny dla społeczności lokalnej”.
„Dom na Kabatach” – wizualizacja wnętrza
© Karolina Mrówna
kategoria „Zabudowa jednorodzinna” – Karolina Mrówka i jej „Dom na Kabatach”
Nagrodę główną w tej kategorii zdobyła Karolina Mrówka za projekt „Dom na Kabatach”. Dom jednorodzinny został zaprojektowany z myślą o naturalnej integracji z otoczeniem, z poszanowaniem walorów działki. Kluczowym elementem projektu jest stworzenie płynnego przejścia między wnętrzem a przestrzenią zewnętrzną, co zostało podkreślone przez umiejscowienie drzewa jako centralnego punktu domu. Drzewo, umieszczone w atrium, wokół którego zaplanowano przestrzeń budynku w oparciu o osie widokowe, stanowi element łączący wnętrze z ogrodem i otoczeniem.
Osie widokowe kadrują krajobraz, umożliwiając mieszkańcom podziwianie drzewa – serca domu, ogrodu oraz sąsiadującego parku. Siedziska w oknach, tworzące przytulne miejsca do relaksu, pozwalają na bezpośredni kontakt z naturą. Układ komunikacyjny umożliwia swobodne poruszanie się wokół atrium, bez konieczności powtarzania tras.
„Dom na Kabatach” – okno
© Karolina Mrówka
Podział na strefę dzienną i prywatną zapewnia zarówno przestronność do wspólnego spędzania czasu, jak i komfortową prywatność, kiedy jest to potrzebne. Przestrzeń dzienna, obejmująca kuchnię, jadalnię i salon, znajduje się na jednej osi widokowej otwierającej się na ogród, co sprzyja integracji rodziny i ułatwia wzajemną interakcję.
Projekt łączy nowoczesną reinterpretację starożytnego domu rzymskiego z szacunkiem dla natury, tworząc funkcjonalną, spójną przestrzeń, która sprzyja życiu w zgodzie z przyrodą, odpowiadając jednocześnie na indywidualne potrzeby rodziny.
„Dom na Kabatach” – ściana
© Karolina Mrówka
kategoria „Projekt architektoniczny dla społeczności lokalnej” – Agata Walczykowska i Krystian Brynda z „Projektem Szkoły Wpływającej”
W tej kategorii nagrodzono pracę zespołu Agaty Walczykowskiej i Krystiana Bryndy. Ich projekt „Szkoła Wpływająca” znajduje się w Elsnerowie – obszarze, który niegdyś był centrum przemysłowym, a obecnie rozwija się głównie poprzez zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. W odpowiedzi na rosnącą potrzebę bliskiego dostępu do edukacji i kultury, zaprezentowano koncepcję kompleksu, obejmującego szkołę podstawową oraz lokalny ośrodek kultury.
„Szkoła Wpływająca” – wizualizacja
© Agata Walczykowska i Krystian Brynda
Kluczowym założeniem projektu jest integracja różnych funkcji w harmonijną całość. Bloki klas I-III oraz IV-VIII zachowują uporządkowany, szkolny charakter, sprzyjający spokojowi, nauce i koncentracji. Z kolei elewacja frontowa, wraz z dużym placem i zielenią przed szkołą, została zaprojektowana w sposób swobodny, z miękkimi liniami i warstwami, co stymuluje kreatywność oraz zachęca do odpoczynku, zabawy i integracji. Łącznikiem między tymi dwoma światami jest centralna część budynku, zbudowana na charakterystycznym łuku, która łączy najważniejsze społeczne funkcje szkoły.
„Szkoła Wpływająca” – wnętrze
© Agata Walczykowska i Krystian Brynda
Projekt uwzględnia potrzeby najmłodszych użytkowników/użytkowniczek. Rosnące problemy związane z nadmiernym bodźcowaniem oraz trudnościami w koncentracji znalazły swoje rozwiązanie w architekturze budynku. Strefy wyciszenia, miejsca o różnym stopniu stymulacji zmysłowej, oraz odpowiednio dobrane oświetlenie, wspierają zrównoważony rozwój dzieci.
„Szkoła Wpływająca” – sala lekcyjna
© Agata Walczykowska i Krystian Brynda
Od najmłodszych lat dzieci uczą się postrzegać świat przez pryzmat przestrzeni, która stanowi fundament ich rozwoju. Struktura przestrzeni w projekcie szkoły sprzyja budowaniu odpowiednich relacji między nauką a zabawą, co ułatwia koncentrację na lekcjach i pozwala na kreatywne spędzanie czasu wolnego poza zajęciami.
„Szkoła Wpływająca” – elewacje
© Agata Walczykowska i Krystian Brynda
kategoria „Kubatura dla jednostki” – Wiktoria Wróbel i „Dom na Wzgórzu”
W tej kategorii zwyciężył projekt autorstwa Wiktorii Wróbel, zatytułowany „Dom na Wzgórzu”. Inspirację do jego stworzenia stanowił krajobraz Suwalszczyzny, a szczególnie okolice jeziora Wigry, gdzie budynek został zlokalizowany. Projektowany obiekt łączy funkcje mieszkalne z przestrzenią do pracy twórczej, co odpowiada na potrzeby współczesnych freelancerów/freelancerek i artystów/artystek.
„Dom na Wzgórzu” – wizualizacja
© Wiktoria Wróbel
Budynek składa się z dwóch poziomów: dolnego, zintegrowanego z naturalnym ukształtowaniem terenu, oraz górnego, wyraźnie podkreślającego kontakt z otoczeniem dzięki dużym przeszkleniom. Bryła budynku zdaje się stapiać z otoczeniem, dzięki czemu wpisuje się w ideę zrównoważonej architektury. Projekt uwzględnia przeszklenia, które podkreślają piękno suwalskich pejzaży, a centralne miejsce w jego wnętrzu zajmuje drzewo, które łączy użytkowników budynku z naturą, podkreślając zmienność otoczenia w zależności od pory roku.
„Dom na Wzgórzu” – przekrój
© Wiktoria Wróbel
Projekt został doceniony za subtelną harmonię między potrzebami człowieka a wartością przyrody, co czyni go wzorem z zakresu architektury zintegrowanej z krajobrazem.
„Dom na Wzgórzu” – wizualizacja
© Wiktoria Wróbel
nagroda publiczności – Mateusz Zawadzki i „Szkoła-miasteczko”
Nagroda publiczności trafiła do Mateusza Zawadzkiego za projekt „Szkoła-miasteczko”. Autor podszedł do tematu szkoły w sposób niestandardowy, traktując ją jako przestrzeń zbliżoną do małego miasteczka, gdzie dzieci mogą swobodnie eksplorować różne zakątki.
„Szkoła-miasteczko” – wizualizacja
© Mateusz Zawadzki
Projekt uwzględnia różne strefy – do nauki, zabawy, relaksu i spotkań społecznych, a klatki schodowe i elewacje zaprojektowano tak, by przywodziły na myśl kolorowe budynki w miasteczkach nadmorskich. Wnętrza wykonane z naturalnych materiałów poprawiają akustykę i tworzą ciepłą atmosferę. Projekt został wyróżniony za innowacyjne podejście do architektury edukacyjnej, która odpowiada na potrzeby dzieci, jednocześnie inspirując je do eksploracji i kreatywności.
„Szkoła-miasteczko” – wnętrze
© Mateusz Zawadzki
Plebiscyt Mies+ 2024 pokazał, że młodzi architekci i młode architektki potrafią łączyć kreatywność z wrażliwością na potrzeby użytkowników/użytkowniczek i kontekst miejsca. Gratulujemy wszystkim laureatom i laureatkom!
„Szkoła-miasteczko” – wizualizacja
© Mateusz Zawadzki