Katarzyna Dąbrowska i Julia Jendryca z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej mają pomysł na ożywienie skweru Heleny Lehr w Opolu. Studentki wprowadziły na jego teren instalację w postaci metalowej, czerwonej linii, która definiując przestrzeń, tworzy miejsca do odpoczynku, zabawy i interakcji.
Prezentowany projekt powstał w ramach przedmiotu Architektura i Urbanistyka Współczesna pod kierunkiem dr Iwony Wilczek. Zadaniem było opracowanie interaktywnego obiektu małej architektury w obrębie skweru Heleny Lehr, który znajduje się w ścisłym centrum Opola. Od strony wschodniej sąsiaduje z Kościołem Franciszkanów, a od zachodniej z Kanałem Młynówka. Natomiast od północy teren graniczy z ruchliwą ulicą Zamkową. Dodatkowym założeniem projektowym było wykorzystanie jednego wybranego przez studentów materiału. Celem było jak najlepsze wkomponowanie obiektu w historyczną tkankę śródmieścia.
Skwer znajduje się przy Kanale Młynówka w Opolu
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
Niestety większość mieszkańców Opola nie wchodzi na skwer, obchodząc go od strony ulicy Minorytów i Zamkowej. Z naszych obserwacji wynika, że użytkownikami tego placu są głównie osoby, które chcą na chwilę usiąść i odpocząć, oraz osoby w kryzysie bezdomności, które korzystają z posiłków wydawanych przez franciszkanów — zaobserwowały Katarzyna i Julia.
animacja przedstawiająca projekt
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
czerwona linia
Studentki podkreśliły, że największym atutem skweru jest zieleń, oraz jego potencjał — usytuowanie na terenie miasta i ilość ludzi, która codziennie przechodzi obok. Celem ich projektu było wykorzystanie możliwości skweru oraz stworzenie przestrzeni, która będzie zachęcała do spędzenia w niej czasu. Głównym punktem wyjścia do projektowania były istniejące wejścia na skwer. Historia, którą chciały stworzyć, miała definiować na nowo istniejącą, a mało uczęszczaną ścieżkę, biegnącą przez teren.
autorki wprowadziły na teren skweru małą architekturę w formie czerwonej linii
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
Całe założenie definiuje czerwona, metalowa linia, która swoją zmiennością wysokości czy nachylenia tworzy poszczególne strefy w całej snutej przez nas historii. Spójna forma małej architektury zawiera w sobie wszystkie funkcje zarówno dla istniejących już użytkowników, jak i przestrzenie dla osób, które chciałybyśmy zachęcić do korzystania ze skweru — tłumaczą studentki.
na skwerze znajduje się również miejsce do zabaw i spacerów
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
ożywić skwer
Główne wejście w formie bramy zachęcającej do zajrzenia w głąb skweru, młode architektki zaproponowały od strony ulicy Zamkowej. Strefę dla najmłodszych użytkowników wyznaczają skręty czerwonej linii, a zaraz obok znajduje się miejsce dla ich opiekunów. Dalej, biegnąca linia nawiązuje formą do Wieży Piastowskiej, której widok autorki chciały podkreślić. Na terenie znajduje się również tablica informacyjna z kodem QR.
pomysł na skwer Heleny Lehr w Opolu, schemat funkcji
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
Wprowadzenie strefy do odpoczynku, wyposażonej w siedziska i stoły, to odpowiedź na istniejące potrzeby, ale też próba nadania nowej funkcji dla szerszego grona użytkowników. Studentki zwróciły również uwagę na rowerzystów, proponując miejsce do postoju oraz stacje ładującą dla rowerów elektrycznych. Zaprojektowały również oświetlenie, którego obecnie brakuje na terenie skweru.
forma wstęgi ma zachęcić do korzystania ze skweru
© Katarzyna Dąbrowska, Julia Jendryca
Uważamy, że nasza koncepcja jest ciekawą propozycją rozwiązana przestrzeni skweru Heleny Lehr. Nadaje ona nowego charakteru, a zarazem z poszanowaniem utrzymuje istniejącą zieleń. Forma wstęgi jest próbą zachęcenia użytkowników do tworzenia nowej historii, a jej żywa forma będzie w naszej ocenie zapraszać do wejścia na skwer. Funkcje wstęgi zarówno odpowiadają na zauważone, istniejące potrzeby, takie jak stoły czy miejsca dla rowerów, jak i tworzą całkiem nowe punkty, wykorzystując w pełni potencjał tego miejsca — podsumowują autorki.