We wrocławskim Parku Tysiąclecia powstanie nowy plac zabaw dla dzieci inspirowany średniowieczną, drewnianą osadą. Jest to jedna z największych dotychczasowych inwestycji Zarządu Zieleni Miejskiej, realizowana w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Za projekt „Średniowieczny Wrocław” odpowiadają Sebastian Dobiesz i Anna Grajper architekci z pracowni LAX laboratory for architectural experiments Realizacjia wyniesie 2,1 mln zł.
„Średniowieczny Wrocław” to projekt gigantycznego placu zabaw, który został wybrany w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Teraz miasto w drodze przetargu poszukuje wykonawcy. Jeszcze w tym roku planowana jest realizacja pierwszego etapu projektu.
Przewodnim założeniem architektów z pracowni LAX laboratory for architectural experiments było to, aby projektowany plac zabaw wpisywał się w krajobrazowy charakter wrocławskiego Parku Tysiąclecia. Autorzy chcieli także wykorzystać wszelkie dostępne formy zabaw dla dzieci w każdym wieku. Mali użytkownicy będą mogli skorzystać z zabawy z piaskiem, zjeżdżania, huśtania, wspinania, odkrywania i pokonywania przeszkód.
plac zabaw został podzielony na siedem przewodnich stref
© LAX laboratory for architectural experiments
Atrakcje zostały wpisane w istniejące ukształtowanie terenu, a architekci zadbali o otwarcia widokowe na panoramę otaczającej roślinności drzew i łąk. Oprócz typowych, katalogowych form zabawek autorzy zaprojektowali indywidualne urządzenia do zabawy w stylistyce średniowiecznych zabudowań. Na terenie placu zabaw znajdzie się również miejsce na wypoczynek dla młodzieży i dorosłych. Co ciekawe w założeniu wykorzystano wzorce szachulcowych ścian wrocławskich zabytków, jako główną inspirację i motyw przewodni kształtowania urządzeń zabawowych.
Obszar placu zabaw podzielono na siedem przewodnich stref, do których należą: dzwonnica będąca bramą wejściową, wiejska zagroda, mostek, rzeka, smocza góra, rynek oraz baszta.
brama wejściowa na teren placu przypomina średniowieczną dzwonnicę
© LAX laboratory for architectural experiments
wejście jak średniowieczna dzwonnica
Brama wejściowa umieszczona od strony północno-wschodniej kształtem przypomina średniowieczną dzwonnicę i bramę wjazdową przedmurza warowni. W części przyziemia znajdują się tablice informacyjne i regulamin placu zabaw, a w górnej części cztery dzwony o różnej wielkości, umożliwiające użytkownikom wygrywanie czterech tonacji.
Najistotniejszą funkcją tego obiektu z punktu widzenia kształtowania ładu przestrzennego jest ukształtowanie kompozycji elementów kubaturowych definiujących przestrzenie placu. Ponadto brama wejściowa to indywidualnie projektowane urządzenie zabawowe składające się ze ścianki wspinaczkowej, platformy do zabawy oraz zjazdu na rurze. Brama przybiera pionową formę wykonaną z drewnianych elementów ułożonych we wzór inspirowany średniowiecznym szachulcem. Pokrycie pełnych połaci dachu dzwonnicy inspirowane jest średniowiecznym gontem drewnianym — opowiadają autorzy.
większość obiektów na ternie placu zabaw inspirowana była wzorem średniowiecznego szachulca
© LAX laboratory for architectural experiments
strefa dla najmłodszych
Strefa dla najmłodszych nazwana Wiejską Zagrodą została wyodrębniona za pomocą drewnianego płotu. Przewodnim elementem tej strefy jest drewniana, wiejska stodoła oraz słowiański totem. Architektura kontynuuje wykorzystanie szachulca na ścianach bocznych, a na połaciach dachowych wprowadza podłużne ażurowe deskowanie. Forma stodoły umożliwiła architektom stworzenie delikatnej kubatury, której skala odpowiada najmłodszym użytkownikom, nie przytłaczając swoją wielkością innych elementów zabawowych. Wprowadzenie dużej ilości siedzisk ułatwia dorosłym doglądanie swoich pociech.
zagroda to miejsce zabaw dla najmłodszych
© LAX laboratory for architectural experiments
Zastosowanie szachulca w górnej części ścian i rozrzedzenie słupów w części przyziemia, ukształtowało przezierny obiekt, przez który widać resztę placu oraz okolicznych parkowych drzew i krzewów. Ponadto projektowana stodoła stanowi zadaszenie nad piaskownicą oraz element konstrukcyjny pod huśtawki, oraz tunel.
Pośrodku strefy znajduje się amorficzną wypukłość terenu wykonana z ustawionych pionowo belek o okrągłym przekroju tworząca pagórek, tutaj też ulokowano otwartą zjeżdżalnię. Część centralną ozdabia także słowiański totem z wyrzeźbionymi postaciami zwierząt u dołu i podobizną Światowida u góry. Obok totemu znajdują się dwa bujaki w kształcie świnek. W strefie dla najmłodszych zaproponowano również elementy interaktywne tworzące ścianę sensoryczną o kształcie naczyń.
Smoczą Górę okala rzeka
© LAX laboratory for architectural experiments
rzeka i mostek
Na terenie placu zabaw znajduje się sztucznie ukształtowany ślad przebiegu starorzecza w postaci zagłębienia w terenie. Jego charakter został uwypuklony poprzez urządzenie do zabaw o falującej formie przywodzącej na myśl wodę. Ponad korytem starorzecza przeprowadzony został drewniany mostek ułatwiający komunikację dla osób z wózkami dziecięcymi. Mostek jest także doskonałym punktem obserwacyjnym, gdzie dzieci mogą planować scenariusze i kolejność zabawy na placu.
smocza góra
Smocza góra to miejsce różnorodnych form zabaw, takich jak wspinanie, zjeżdżanie, odkrywanie i zabawy ruchowe. Główne elementy tworzące tę strefę zabawową to: palisada, jama smoka, zbocza górki, zjeżdżalnia i amfiteatr.
w centrum góry znajduje się jama ze smokiem
© LAX laboratory for architectural experiments
Głównym elementem smoczej góry jest drewniana konstrukcja palisady, która zawiera urządzenia zabawowe. Znajdują się tutaj dwa poziomy do zabaw składające się z urządzeń wspinaczkowych, siatek i zjeżdżalni rurowej koncentrycznej. Ważnym elementem całego placu jest ukryta w jamie rzeźba smoka. Jama jest także ułatwieniem w wejściu na górę, przekształcając się w tunel prowadzący na pierwszy poziom palisady. Przed smokiem znajduje się przestrzeń nazwana pogorzeliskiem zawierająca np. trampoliny.
Jedno z pól na ścianach górki, tuż obok wejścia do jamy smoka, przeznaczone jest na schody prowadzące do palisady. Obok nich, wykonano siedziska w formie amfiteatru. Jest to element służący opiekunom, natomiast w przypadku wydarzeń o charakterze spektakli i pokazów staje się widownią dla większej ilości odbiorców.
rynek to kamieniczki tworzące tor przeszkód i zabaw
© LAX laboratory for architectural experiments
rynek i baszta
Centrum placu zabaw zajmuje zabudowa inspirowana średniowiecznym rynkiem. Składa się on z czterech zestawów kamieniczek złączonych ze sobą w jedną przestrzeń, w której kształtowane są tory przeszkód i zabaw. Zestawy kamieniczek łączone są mostami linowymi, tunelami rurowymi oraz łącznikami z rur stalowych. Do wnętrza zabudowy prowadzą liczne wejścia, do których dostęp jest umożliwiony poprzez różne formy drabinek i schodów. Pośrodku rynku wydzielonego przestrzennie przy pomocy kamieniczek, umiejscowiono głaz z mieczem Ekskaliburem.
basztę okala labirynt w formie spiralnego ogrodzenia
© LAX laboratory for architectural experiments
W południowo-zachodnim krańcu architekci umieścli basztę, wysuwając ją poza linię otaczających drzew. W centrum baszty znajdują się linowe elementy wspinaczkowe, umożliwiające przedostanie się do jej górnych poziomów. Po obrysie poprowadzono zjeżdżalnię rurową. Wokół baszty rozmieszczono labirynt w formie spiralnego ogrodzenia z desek drewnianych. W dalszej części ogrodzenie zmienia się w park linowy stanowiący tor przeszkód utrudniający zdobycie baszty. Całość od strony południowej domknięta jest murem kamiennym wykonanym z bloków i fragmentów lapidarium uzupełnionych o współczesną kamieniarkę. Zabieg ten oddziela optycznie i funkcjonalnie basztę od terenów parku.
Architekci potwierdzają że realizacjia pierwszego etapu placu zabaw w postaci Smoczej Góry planowana jest jeszcze w tym roku.
Sebastian Dobiesz i Anna Grajper są także autorami interaktywnych mokradeł miejskich, które powatają w Stalowej Woli.