Projekt przedszkola niepublicznego „Empiria” w Gdańsku, stworzony przez Lucynę Lebiedzińską z Wydziału Architektury, Inżynierii i Sztuki Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych, pod kierunkiem dr Magdaleny Berlińskiej jest inspirowany pedagogiką waldorfską. To alternatywna dla tradycyjnej pedagogiki, w sposób szczególny zwracająca uwagę na rozwój samodzielności, kreatywności oraz zdolności społecznych dzieci. Kładzie nacisk na holistyczne podejście do edukacji, co czyni ją niezwykle atrakcyjną podstawą dla projektowania przestrzeni edukacyjnych.
elewacja budynku
© Lucyna Lebiedzińska
pedagogika waldorfska
Pedagogika waldorfska, stworzona przez Rudolfa Steinera, opiera się na założeniu, że rozwój dziecka powinien być harmonijny i obejmować zarówno aspekty fizyczne, emocjonalne, jak i intelektualne. Przedszkole inspirowane tą ideą stawia na stworzenie przestrzeni, wspierających wszystkie te elementy. W „Empirii” dzieci będą miały dostęp do przestrzeni stymulujących kreatywność, kontakt z naturą oraz możliwość rozwijania swoich zdolności w sposób wolny, a zarazem bezpieczny.
analiza dziecięcych zachowań
© Lucyna Lebiedzińska
reaktywacja przedszkola w istniejącym budynku
Koncepcja przedszkola zakłada reaktywację placówki w istniejącym budynku szkolnym w Gdańsku. Pierwszym krokiem w procesie projektowania było wydzielenie przestrzeni dla przedszkola oraz jego rozbudowa. W tym celu przewidziano dobudowę tarasu oraz ogrodu zimowego, który pełniłby funkcję korytarza. Takie rozwiązanie nie tylko sprzyja lepszej organizacji przestrzeni, ale przede wszystkim eliminuje potrzebę długiego przemieszczania się dzieci wewnątrz budynku, co było wyzwaniem w poprzedniej lokalizacji przedszkola.
strefy funkcjonalne
© Lucyna Lebiedzińska
Taras zaplanowano z myślą o organizacji zajęć ogrodniczych, wspierających ideę bliskości natury i praktycznego nauczania, bardzo istotną w pedagogice waldorfskiej.
zewnętrzne zagospodarowanie terenu
Atutem lokalizacji przedszkola jest przestronna działka, na której znajduje się budynek. Projekt zakłada przekształcenie istniejącego, utwardzonego placu w tereny zielone, czyli przestrzeń do rekreacji i edukacji na świeżym powietrzu. W planie przewidziano stworzenie mini amfiteatru oraz ogródka warzywnego – miejsc aktywności dzieci i organizacji przedszkolnych wydarzeń. Te przestrzenie mają nie tylko służyć zabawie, ale także rozwijać w dzieciach umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność za środowisko oraz zrozumienie natury.
strefa wejścia, recepcja
© Lucyna Lebiedzińska
wielofunkcyjne i elastyczne wnętrza
Centralnym założeniem koncepcji wnętrz przedszkola „Empiria” jest stworzenie przestrzeni wielofunkcyjnych, modyfikowanych w zależności od potrzeb. W przedszkolu przewidziano trzy sale dydaktyczne, które mogą być łączone w większe przestrzenie, sprzyjając integracji i interakcji między grupami. Każda z sal wyposażona jest w mobilne meble, co umożliwia organizowanie różnych aktywności, od zajęć plastycznych po ćwiczenia ruchowe.
szatnia
© Lucyna Lebiedzińska
Zaprojektowano również strefy tematyczne, dostosowywane do bieżących tematów zajęć. Przestrzenie te są neutralne kolorystycznie, aby nie przytłaczać dzieci nadmiarem bodźców, ale pozwolić im skupić się na aktywnościach i własnych pomysłach.
przestrzenie wspierające rozwój i bezpieczeństwo
Dbałość o ergonomię i bezpieczeństwo dzieci jest jednym z kluczowych aspektów projektu. W przedszkolu zaplanowano wiele elementów, sprzyjających samodzielności najmłodszych, takich jak wnęki i skrytki na zabawki, szafki w szatni, które dzieci mogą samodzielnie oznaczać, oraz domek, z której mogą obserwować karmnik dla ptaków.
korytarz, galeria zdjęć
© Lucyna Lebiedzińska
detal domku do zabawy
© Lucyna Lebiedzińska
Znajduje się tu także strefa ciszy z biblioteką, przylegająca do pokoju drzemek – miejsca na odpoczynek i wyciszenie po intensywnych zajęciach. Z kolei sala wielofunkcyjna, którą można podzielić za pomocą zasłon, pełni rolę centrum kreatywności i zabawy. Jest wyposażona w drewniany podest, służący jako scena podczas przedszkolnych wydarzeń.
salka do spania
© Lucyna Lebiedzińska
zajęcia kreatywne
Inspiracjąc się pedagogiką waldorfską, w przedszkolu zaplanowano specjalną salę warsztatową, którą można podzielić na dwa pomieszczenia. Umożliwia ona organizację warsztatów z różnych dziedzin – od gotowania, przez zajęcia sensoryczne, po artystyczne. Dodatkowym atutem jest otwarty korytarz, gdzie znajduje się strefa zabawy, wyposażona w podest, drabinki oraz ściankę wspinaczkową. Tego typu rozwiązania wspierają rozwój motoryczny dzieci oraz ich wyobraźnię.
sala dydaktyczna, kąciki tematyczne
© Lucyna Lebiedzińska
Projekt przewiduje również strefę dla kadry pedagogicznej. Znajduje się w niej pokój spotkań, który zapewnia ciche miejsce do pracy oraz wymiany doświadczeń. Przestrzeń ta ma na celu wspieranie współpracy nauczycieli i nauczycielek oraz poprawkę komfortu ich pracy.
taras
© Lucyna Lebiedzińska
Koncepcja wnętrza przedszkola „Empiria” w Gdańsku jest przykładem na to, jak mozna przełożyć nowoczesne podejście do edukacji na architekturę wnętrz. Stworzenie modyfikowalnych przestrzeni wielofunkcyjnych oraz nacisk na rozwój kreatywności i samodzielności, tworzą optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci.