NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Pedagogika waldorfska we wnętrzach gdańskiego przedszkola

24 października '24
w skrócie
  1. Projekt przedszkola „Empiria” w Gdańsku, stworzony przez Lucynę Lebiedzińską, inspirowany pedagogiką waldorfską, kładzie nacisk na rozwój samodzielności i kreatywności dzieci.
  2. Zakłada reaktywację przedszkola w istniejącym budynku z dobudową tarasu i ogrodu zimowego, co poprawia funkcjonalność i organizację przestrzeni.
  3. Teren zewnętrzny zostanie przekształcony w zieloną przestrzeń z mini amfiteatrem i ogródkiem warzywnym, wspierając kontakt dzieci z naturą.
  4. Wnętrza są wielofunkcyjne, elastyczne i ergonomiczne, zapewniające bezpieczne warunki do zabawy, odpoczynku oraz rozwijania umiejętności społecznych i artystycznych.
     
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Projekt przedszkola niepublicznego „Empiria” w Gdańsku, stworzony przez Lucynę Lebiedzińską z Wydziału Architektury, Inżynierii i Sztuki Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych, pod kierunkiem dr Magdaleny Berlińskiej jest inspirowany pedagogiką waldorfską. To alternatywna dla tradycyjnej pedagogiki, w sposób szczególny zwracająca uwagę na rozwój samodzielności, kreatywności oraz zdolności społecznych dzieci. Kładzie nacisk na holistyczne podejście do edukacji, co czyni ją niezwykle atrakcyjną podstawą dla projektowania przestrzeni edukacyjnych.

elewacja budynku

elewacja budynku

© Lucyna Lebiedzińska

pedagogika waldorfska

Pedagogika waldorfska, stworzona przez Rudolfa Steinera, opiera się na założeniu, że rozwój dziecka powinien być harmonijny i obejmować zarówno aspekty fizyczne, emocjonalne, jak i intelektualne. Przedszkole inspirowane tą ideą stawia na stworzenie przestrzeni, wspierających wszystkie te elementy. W „Empirii” dzieci będą miały dostęp do przestrzeni stymulujących kreatywność, kontakt z naturą oraz możliwość rozwijania swoich zdolności w sposób wolny, a zarazem bezpieczny.

analiza dziecięcych zachowań

analiza dziecięcych zachowań

© Lucyna Lebiedzińska

reaktywacja przedszkola w istniejącym budynku

Koncepcja przedszkola zakłada reaktywację placówki w istniejącym budynku szkolnym w Gdańsku. Pierwszym krokiem w procesie projektowania było wydzielenie przestrzeni dla przedszkola oraz jego rozbudowa. W tym celu przewidziano dobudowę tarasu oraz ogrodu zimowego, który pełniłby funkcję korytarza. Takie rozwiązanie nie tylko sprzyja lepszej organizacji przestrzeni, ale przede wszystkim eliminuje potrzebę długiego przemieszczania się dzieci wewnątrz budynku, co było wyzwaniem w poprzedniej lokalizacji przedszkola.

strefy funkcjonalne

strefy funkcjonalne

© Lucyna Lebiedzińska

Taras zaplanowano z myślą o organizacji zajęć ogrodniczych, wspierających ideę bliskości natury i praktycznego nauczania, bardzo istotną w pedagogice waldorfskiej.

zewnętrzne zagospodarowanie terenu

Atutem lokalizacji przedszkola jest przestronna działka, na której znajduje się budynek. Projekt zakłada przekształcenie istniejącego, utwardzonego placu w tereny zielone, czyli przestrzeń do rekreacji i edukacji na świeżym powietrzu. W planie przewidziano stworzenie mini amfiteatru oraz ogródka warzywnego miejsc aktywności dzieci i organizacji przedszkolnych wydarzeń. Te przestrzenie mają nie tylko służyć zabawie, ale także rozwijać w dzieciach umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność za środowisko oraz zrozumienie natury.

strefa wejścia, recepcja

strefa wejścia, recepcja

© Lucyna Lebiedzińska

wielofunkcyjne i elastyczne wnętrza

Centralnym założeniem koncepcji wnętrz przedszkola „Empiria” jest stworzenie przestrzeni wielofunkcyjnych, modyfikowanych w zależności od potrzeb. W przedszkolu przewidziano trzy sale dydaktyczne, które mogą być łączone w większe przestrzenie, sprzyjając integracji i interakcji między grupami. Każda z sal wyposażona jest w mobilne meble, co umożliwia organizowanie różnych aktywności, od zajęć plastycznych po ćwiczenia ruchowe.

szatnia

szatnia

© Lucyna Lebiedzińska

Zaprojektowano również strefy tematyczne, dostosowywane do bieżących tematów zajęć. Przestrzenie te są neutralne kolorystycznie, aby nie przytłaczać dzieci nadmiarem bodźców, ale pozwolić im skupić się na aktywnościach i własnych pomysłach.

przestrzenie wspierające rozwój i bezpieczeństwo

Dbałość o ergonomię i bezpieczeństwo dzieci jest jednym z kluczowych aspektów projektu. W przedszkolu zaplanowano wiele elementów, sprzyjających samodzielności najmłodszych, takich jak wnęki i skrytki na zabawki, szafki w szatni, które dzieci mogą samodzielnie oznaczać, oraz domek, z której mogą obserwować karmnik dla ptaków.

korytarz, galeria zdjęć

korytarz, galeria zdjęć

© Lucyna Lebiedzińska

detal domku do zabawy

detal domku do zabawy

© Lucyna Lebiedzińska

Znajduje się tu także strefa ciszy z biblioteką, przylegająca do pokoju drzemek miejsca na odpoczynek i wyciszenie po intensywnych zajęciach. Z kolei sala wielofunkcyjna, którą można podzielić za pomocą zasłon, pełni rolę centrum kreatywności i zabawy. Jest wyposażona w drewniany podest, służący jako scena podczas przedszkolnych wydarzeń.

salka do spania

salka do spania

© Lucyna Lebiedzińska

zajęcia kreatywne

Inspiracjąc się pedagogiką waldorfską, w przedszkolu zaplanowano specjalną salę warsztatową, którą można podzielić na dwa pomieszczenia. Umożliwia ona organizację warsztatów z różnych dziedzin – od gotowania, przez zajęcia sensoryczne, po artystyczne. Dodatkowym atutem jest otwarty korytarz, gdzie znajduje się strefa zabawy, wyposażona w podest, drabinki oraz ściankę wspinaczkową. Tego typu rozwiązania wspierają rozwój motoryczny dzieci oraz ich wyobraźnię.

sala dydaktyczna, kąciki tematyczne

sala dydaktyczna, kąciki tematyczne

© Lucyna Lebiedzińska

Projekt przewiduje również strefę dla kadry pedagogicznej. Znajduje się w niej pokój spotkań, który zapewnia ciche miejsce do pracy oraz wymiany doświadczeń. Przestrzeń ta ma na celu wspieranie współpracy nauczycieli i nauczycielek oraz poprawkę komfortu ich pracy.

taras

taras

© Lucyna Lebiedzińska

Koncepcja wnętrza przedszkola „Empiria” w Gdańsku jest przykładem na to, jak mozna przełożyć nowoczesne podejście do edukacji na architekturę wnętrz.  Stworzenie modyfikowalnych przestrzeni wielofunkcyjnych oraz nacisk na rozwój kreatywności i samodzielności, tworzą optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci.

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE