Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Konkurs „Architektura betonowa 2024” - wybierz Nagrodę Publiczności

Jak przestrzeń może stać się terapią?

25 października '24
w skrócie
  1. Architektura wnętrz może wspierać zdrowie psychiczne i komfort osób neuroróżnorodnych, szczególnie w spektrum autyzmu.
  2. Projekt Aleksandry Świąder z ASP w Gdańsku tworzy przestrzeń terapeutyczną dostosowaną do potrzeb sensorycznych, niwelującą poczucie izolacji.
  3. Kluczowe elementy to kontrola bodźców, bezpieczeństwo oraz intuicyjna organizacja przestrzeni, co wspiera niezależność użytkowników.
  4. Wnętrza przemyślane w ten sposób mają potencjał nie tylko funkcjonalny, ale także terapeutyczny, promując bardziej inkluzyjną architekturę.
     
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Architektura wnętrz ma możliwość tworzenia przestrzeni nie tylko estetycznych, ale także wspierających zdrowie i komfort psychiczny. W kontekście neuroróżnorodności, a szczególnie autyzmu, przestrzenie mogą zyskać rolę terapeutyczną, dopasowując się do potrzeb osób z różnymi zaburzeniami sensorycznymi. Projekty uwzględniające takie potrzeby to wciąż nisza, ale ich rola jest nieoceniona. Aleksandra Świąder z Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku stawia pytanie o to, czy można zaprojektować wnętrze tak, aby stało się ono formą terapii, odpowiadającą na szczególne potrzeby sensoryczne i emocjonalne osób neuroróżnorodnych?

model mieszkania treningowego

model mieszkania treningowego

© Aleksandra Świąder

„W mojej skórze”- architektoniczny duet neuroróżnorodności

Celem projektu studentki architektury wnętrz, przygotowanym pod kierunkiem dr hab. Anny Wejkowskiej-Lipskiej oraz Marty Kozakiewicz było stworzenie miejsca, które nie tylko odpowiada na wyzwania, ale też pomaga w codziennym funkcjonowaniu osobom o szczególnych potrzebach, bez poczucia izolacji i inności. Aleksandre Świąder zależało na tym, by zaprojektować przestrzeń, która staje się materializacją terapii. To zagadnienie staje się kluczowe dla coraz większej grupy architektów i architektek wnętrz.

mapa

mapa

© Aleksandra Świąder

wyzwania projektowe

Autyzm jest spektrum zaburzeń, mogących występować z różnym nasileniem i na różne sposoby wpływać na funkcjonowanie osób, które na niego cierpią. Triada autyzmu obejmuje trudności społeczne, problemy w komunikacji oraz ograniczone zainteresowania i zachowania repetetywne. Dorosłe osoby ze spektrum autyzmu mogą napotykać liczne wyzwania w relacjach społecznych i zrozumieniu kontekstu sytuacji, co może powodować trudności w codziennym życiu. Różnorodność w tym zakresie wymaga bardzo indywidualnego podejścia w projektowaniu przestrzeni, mającej służyć jako mieszkanie treningowe czy miejsce codziennego funkcjonowania.

przekrój

przekrój

© Aleksandra Świąder

Typowe objawy to nadwrażliwość na bodźce, w tym dźwięk, światło czy zapachy, dla osób neurotypowych niestanowiące wyzwania. Współcześni projektanci/projektantki stoją przed zadaniem stworzenia przestrzeni,  jednocześnie funkcjonalnej, estetyczna i przystosowanej do bardzo specyficznych wymagań. W takiej przestrzeni nie można ignorować aspektów związanych z komfortem sensorycznym – konieczne są regulacje intensywności bodźców, używanie materiałów naturalnych i ciepłych barw, a także tworzenie miejsc umożliwiających wyciszenie.

przekrój

przekrój

© Aleksandra Świąder

architektura terapeutyczna – jak projektować dla osób ze spektrum autyzmu?

Przestrzeń architektoniczna zaprojektowana dla osób w spektrum autyzmu powinna odpowiadać na ich indywidualne potrzeby, eliminując jednocześnie poczucie odmienności i zapewniając poczucie bezpieczeństwa. Brak przystosowanych miejsc zamieszkania powoduje, że wiele dorosłych osób z autyzmem nadal mieszka z rodziną. Wyzwaniem staje się więc stworzenie miejsc, które wspierają ich niezależność i rozwijają umiejętności samodzielnego funkcjonowania. Kluczową rolę pełni tu architektura wnętrz – odpowiednio zaprojektowane mieszkania treningowe mogą przyczynić się do budowy autonomii i poczucia komfortu u osób w spektrum.

wejście

wejście

© Aleksandra Świąder

W mieszkaniach treningowych istotne jest zachowanie prostoty i bezpieczeństwa. Zaleca się unikanie ostrych krawędzi i stosowanie zaokrąglonych form, które minimalizują ryzyko urazów. Ważne jest też dostosowanie oświetlenia – jego natężenie powinno być łatwo regulowane, aby unikać zbyt jasnych, męczących źródeł światła. Pomieszczenia powinny być zróżnicowane pod względem funkcji, aby zapewniały przestrzeń do odpoczynku i wyciszenia, co pozwala na kontrolowane zarządzanie bodźcami, zwłaszcza w momentach nadmiernej stymulacji.

korytarz i schody

korytarz i schody

© Aleksandra Świąder

sensoryka wnętrza i kontrola bodźców

Zmysły osób ze spektrum autyzmu są często nadwrażliwe, a reakcje na bodźce – wyostrzone. Niezbędne jest więc tworzenie przestrzeni, która oferuje kontrolowaną stymulację sensoryczną. W przypadku autystyków nadmiar bodźców może wywoływać negatywne reakcje emocjonalne lub uczucie przytłoczenia. Dlatego wnętrza dedykowane osobom w spektrum powinny być harmonijne pod względem kolorystyki – chłodne barwy z domieszką ciepłych odcieni są preferowane, ponieważ łagodzą zmysły, jednocześnie stymulując je w bezpieczny sposób. Wzory powinny być subtelne, a tekstury – przyjemne w dotyku, bez ostrych kontrastów, które mogą działać drażniąco.

salon

salon

© Aleksandra Świąder

Światło, jako jeden z najważniejszych bodźców, wymaga szczególnej uwagi. W takich wnętrzach korzystne są liczne źródła światła o regulowanym natężeniu. Możliwość dostosowania intensywności oświetlenia umożliwia dostosowanie wnętrza do indywidualnych potrzeb każdej osoby, a także zmniejsza ryzyko nadmiernej stymulacji.

przewidywalność i struktura przestrzeni

Osoby ze spektrum autyzmu cenią sobie przewidywalność i strukturę, które nadają ich codziennemu funkcjonowaniu stabilności. Wnętrza, mające im służyć, powinny być przejrzyste, dobrze oświetlone i uporządkowane. Tego typu projektowanie ma na celu stworzenie przestrzeni, która nie generuje niepewności ani zamieszania. Pomieszczenia powinny być tak zaaranżowane, aby poszczególne funkcje były wyraźnie rozdzielone, a przestrzeń była intuicyjna i prosta w nawigacji. Ułatwia to codzienne funkcjonowanie i redukuje stres związany z koniecznością zrozumienia i dostosowania się do otoczenia.

jadalnia

jadalnia

© Aleksandra Świąder

Tworzenie przestrzeni strukturalnych ma ogromne znaczenie dla poczucia bezpieczeństwa. Takie podejście eliminuje niespodzianki, co może wywoływać niepokój u osób w spektrum. W praktyce oznacza to, że mieszkania treningowe, przeznaczone dla osób dorosłych z autyzmem, powinny być miejscami z jasnym układem przestrzeni, gdzie każde pomieszczenie ma swoje funkcje i miejsce, a każdy detal – swoje uzasadnienie.

architektura jako wsparcie dla neuroróżnorodności

Projekty wnętrz dla osób neuroróżnorodnych są wyzwaniem dla architektów i architektek, wymagającym połączenia wiedzy o neuroróżnorodności z zasadami estetyki i funkcjonalności. Taka architektura może wspierać terapię i rozwijać poczucie niezależności, co wpływa na poprawę jakości życia osób w spektrum. Uwzględnienie indywidualnych preferencji i potrzeb daje możliwość stworzenia przestrzeni przyjaznych, oferujących coś więcej niż tylko komfort fizyczny. To przestrzenie, które mogą stymulować rozwój, ale i łagodzić reakcje na bodźce, dostosowując się do wyjątkowych potrzeb ich mieszkańców i mieszkanek. Przemyślane projektowanie takich przestrzeni to krok ku bardziej inkluzywnej architekturze, która nie tylko dostosowuje się do potrzeb, ale też w pełni rozumie ich wagę.

bezpieczna przestrzeń

bezpieczna przestrzeń

© Aleksandra Świąder

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE