„Gra w Osiedle” – planszowa inicjatywa edukacyjna opracowana przez studenckie koło naukowe UrbanModel z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej – zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej, zajmując pierwsze miejsce w prestiżowym konkursie Design Educates Awards w kategorii „Projekt Roku 2024”. W imieniu zespołu nagrodę odebrał prof. Tomasz Bradecki, który podkreślał, że uznanie światowego jury złożonego z wybitnych architektów i architektek stanowi dla zespołu wyjątkowe wyróżnienie.
Design Educates Awards
© UrbanModel
Design Educates Awards 2024
Design Educates Awards to konkurs organizowany corocznie przez Laka Foundation, promujący projekty architektoniczne i designerskie o znaczącej wartości edukacyjnej. Uczestnicy i uczestniczki konkursu rywalizują w kategoriach takich jak architektura, produkt i inne dyscypliny projektowania, przyciągając uwagę profesjonalistów i innowatorów z całego świata. Jak zaznaczył prof. Bradecki, na konkurs wpływa rocznie kilkaset zgłoszeń, a wśród tegorocznych wyróżnionych projektów znalazły się między innymi dzieła Norman Foster Foundation czy WXCA – zarówno te znane, jak i nowe, mniejsze inicjatywy.
certyfikat
© UrbanModel
nagroda za innowacyjność i edukację
„Gra w Osiedle” zdobyła międzynardowe wyróżnienie za walory edukacyjne i innowacyjne, łączące wiedzę o urbanistyce z elementem rozrywki. Na uroczystości wręczenia nagród w Melle w Niemczech nagrodę odebrał dziekan Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej – prof. Tomasz Bradecki.
Jest to dla nas ogromne wyróżnienie, za które dziękujemy w imieniu zespołu Urbanmodel. Projekt promuje wartości proekologiczne, łączy edukację z zabawą i znajduje zastosowanie zarówno w dydaktyce akademickiej, jak i na warsztatach z młodzieżą – mówił prof. Bradecki.
Złoty medal przyznany za „Grę w Osiedle ” – INTARG 2024
© UrbanModel
od pomysłu po planszówkę
Projekt jest efektem pracy studenckiego koła naukowego Urban Model. Na początku gra istniała w formie kart, które opisywały różne typy zabudowy mieszkaniowej, zarówno w wersji 2D, jak i 3D. Karty były połączone z aplikacjami augmentującymi rzeczywistość, co pozwalało graczom na eksplorowanie przestrzeni miejskiej zarówno w cyfrowym, jak i fizycznym środowisku. O procesie powstawania gry karianej pisaliśmy w styczniu na naszym portalu (zobacz: „ Grasz w osiedle? Gram!!! – oryginalna karciana gra urbanistyczna ”).
Razem z Darią [Bal] zaczynałyśmy od kart i warsztatów, a ostatecznie zakończyłyśmy na pełnoprawnej grze planszowej – wspomina Marta Sanigórska, współzałożycielka koła Urban Model.
Dzięki współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz pozytywnemu odbiorowi ze strony społeczności, gra przeszła długą drogę od pomysłu do produktu, który przyciągnął uwagę zarówno profesjonalistów, jak i laików.
zespoł projektowy podczas Nocy Naukowców
© UrbanModel
innowacyjne podejście do urbanistyki
Koncepcja „Gry w Osiedle” kładzie duży nacisk na współpracę i aspekt rywalizacji, symulując wyzwania projektowania przestrzeni miejskiej.
Igor Gdula, członek zespołu, podkreśla, że planszówka nie tylko uczy o procesach urbanistycznych, ale również angażuje graczy do współpracy nad osiągnięciem wspólnego celu, co jest kluczowe w realnym świecie planistycznym. Losowość rozgrywki sprawia, że każdy raz przebiega inaczej, pozwalając graczom na tworzenie unikalnych przestrzeni osiedli i na wielowymiarowe doświadczenia. Wiedzieliśmy, że uda nam się stworzyć coś wyjątkowego, łącząc aspekty edukacyjne z rozrywką – dodaje Gdula.
Gra na Uniwersytecie Novy Sad w Serbii
© UrbanModel
Nagroda Design Educates Awards jest wyjątkowa, ponieważ skupia się na projektach z wyraźnym aspektem edukacyjnym i wpływem społecznym. W tegorocznej edycji jury pod przewodnictwem światowej klasy architektów i designerów, takich jak Toyo Ito i Rainer Mahlamäki, wybrało laureatów i laureatki spośród setek zgłoszeń z całego świata. Do grona nominowanych należały także projekty renomowanych pracowni, co tym bardziej podkreśla wartość osiągnięcia zespołu z Politechniki Śląskiej.
Fakt, że zostaliśmy docenieni obok tak znanych projektów, jest dla nas nie tylko wyróżnieniem, ale również motywacją do dalszej pracy. Jesteśmy młodym kołem naukowym, więc takie uznanie na arenie międzynarodowej jest ogromnym sukcesem – komentuje Daria Bal.
gra testowana we Włoszech
Fot. prof. Lamberto Aistadi
kolejne etapy rozwoju i nowe wydania publikacji
Wersja karciana gry, która została wydana jako monografia i instrukcja, przedstawia genezę projektu, opis kart i reguły gry. Druga edycja zawiera dodatkowe materiały, takie jak relacje z warsztatów i przykłady zrównoważonych osiedli stworzone przez studentów. Publikacja została rozszerzona o elementy gry planszowej i opis zastosowania modeli w rzeczywistości rozszerzonej.
gra w rzeczywistości rozszerzonej
© UrbanModel
Pierwotnie gra była prostym projektem, ale sukces karcianej wersji dał nam impuls do stworzenia bardziej rozbudowanej planszówki, która wzbogaca dydaktykę na zajęciach akademickich i podczas warsztatów – tłumaczy Błażej Mól, członek zespołu redakcyjnego drugiej edycji.
plansza
© UrbanModel
„Gra w Osiedle” jest przykładem na to, jak poprzez zabawę można uczyć o urbanistyce i problemach związanych z intensyfikacją zabudowy mieszkaniowej oraz przestrzenią osiedli. Edukacyjna wartość gry i jej forma sprawiają, że gra przyciąga uwagę szerokiego grona odbiorców, od studentów i uczniów po profesjonalistów z branży architektonicznej.