Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kiedy architektura opowiada historię – projekt, który zdobył uznanie w konkursie na rozbudowę MA

14 lutego '25
w skrócie
  1. W rozstrzygniętym w grudniu 2024 roku konkursie na projekt rozbudowy i przebudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu przyznano trzy nagrody i trzy równorzędne wyróżnienia. I Nagrodę zdobyła pracownia TŁO, II Nagrodę przyznano zespołowi ch+ architekci, a III — Jędrak-Kościesza pracownia projektowa. Wyróżnienia przyznano konkursowym propozycjom Kuryłowicz & Associates, Karol Żurawski, pracownia projektowa i Atelier Tektura.
  2. Nowy budynek muzeum autorstwa Jędrak-Kościesza pracownia projektowa to pięciokondygnacyjna bryła, cofnięta względem pierzei, mieszcząca pracownie konserwacji, czytelnię, magazyn i archiwum.
  3. Elewacja nowego budynku wykonana jest z prefabrykatów z ceglanej mączki i gruzu, co stanowi ekologiczne nawiązanie do gotyckich elewacji zabytkowego kompleksu.
  4. Struktura konstrukcyjna muzeum opiera się na systemie słupowo-płytowym, który zapewnia elastyczność aranżacyjną dostosowaną do przyszłych potrzeb muzealnych.
  5. Główne wejście do muzeum prowadzi przez historyczną bramę, która wprowadza zwiedzających w atmosferę wyciszenia i stopniowego odkrywania ekspozycji. 
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Warszawska pracownia projektowa Jędrak-Kościesza zdobyła trzecią nagrodę w konkursie na projekt przebudowy i rozbudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu. Zaproponowana przez zespół bryła, choć na pierwszy rzut oka dość monumentalna i monolityczna, ma być kolejną stroną opowieści o mieście zapisaną współczesnym językiem.

ważne elementy kształtujące projekt

ważne elementy kształtujące projekt

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

współczesny język architektury

Konkursowe jury doceniło propozycję Kariny Jędrak-KościeszyWojtka Motyki za, między innymi, wpisanie się w układ urbanistyczny ulicy Bernardyńskiej i odsłonięcie zespołu klasztornego, spójny język i próbę ponownego użycia dawnych materiałów budowlanych. Jak w detalach prezentuje się ten projekt?

plansza projektu

plansza projektu

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

Tym, co wysuwa się na pierwszy plan, jest nowy budynek u zbiegu ulicy Bernardyńskiej i alei Słowackiego — nieco cofnięty względem pierzei pięciokondygnacyjny gmach (dwie kondygnacje podziemne i trzy naziemne) mieścić ma między innymi pracownie konserwacji, czytelnię, magazyn i archiwum.

Budynek stanowi materialny zapis zmian zachodzących w przestrzeni miejskiej, łącząc różne okresy historyczne w jednej lokalizacji. [...] Podłużna bryła nowego skrzydła została zaprojektowana jako reinterpretacja istniejącego rytmu założenia klasztornego. Jej proporcje, układ i sposób usytuowania względem dziedzińców oraz ulic otaczających kompleks odzwierciedlają spokojną harmonię dawnych struktur. Nowa forma nie staje się echem historycznych brył, lecz przemawia własnym, współczesnym językiem

— tłumaczą autorzy projektu.

elewacje i przekroje

elewacje i przekroje

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

architektoniczne gesty

Schodkowo zmniejszający się ku górze obiekt podkreślony jest dość „ciężką” fasadą — pozbawiona okien elewacja od strony ulicy Bernardyńskiej w całej okazałości prezentuje intrygujący materiał wybrany przez architektów: prefabrykowane płyty z mieszanki ceglanej mączki i gruzu. Wybór ten, jak podkreślają architekci, jest świadomym gestem architektonicznym i współczesnym głosem w dialogu z gotyckimi elewacjami zabytkowego zespołu klasztoru bernardynów.

Gruz, pochodzący z koniecznych prac rozbiórkowych, zostaje przetworzony i wkomponowany w nowe prefabrykaty. Następnie elementy są łamane w sposób, który oddaje naturalną, nieregularną strukturę kamienia, tworząc chropowatą fakturę o niejednolitym przebiegu pęknięć

— dodają projektanci.

elewacje i przekroje

elewacje i przekroje

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

Konstrukcję nowego budynku tworzy system słupowo-płytowy, który zapewniać ma elastyczność aranżacyjną pozwalającą na dostosowanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb.

Ramy projektowanego muzeum, pomimo swojej zdecydowanej formy, zacierają granice między przestrzenią wewnętrzną a miejskim kontekstem, umożliwiając wzajemne interakcje i otwarcia

— tłumaczą architekci.

widok od strony ulicy Bernardyńskiej

widok od strony ulicy Bernardyńskiej

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

dwa światy

Otwarcia te jednak nie są oczywiste, od zachodu — gdzie zlokalizowane jest główne wejście do muzeum — architekci zdecydowali się na pozostawienie historycznej bramy. Przekraczając ją, odwiedzający przechodzą z miejskiego zgiełku do wyciszającej strefy dziedzińca, a poprzez zaplanowaną sekwencję wnętrz, powoli wkraczają w podniosłą atmosferę muzeum, której kulminacją ma być ekspozycja w imponującej przestrzeni nawy głównej dawnego kościoła.

wejście główne do muzeum

wejście główne do muzeum

© Jędrak-Kościesza pracownia projektowa


czytaj więcej:

nagrodzone i wyróżnione projekty w konkursie na projekt przebudowy i rozbudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu
projekt MA pracowni UGO Architecture
projekt MA pracowni P2PA

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Produkty dla Przemysłu - rozwiązania i technologie 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE