Konkurs „Architektura betonowa 2024” - wybierz Nagrodę Publiczności
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Z fabryki do sztuki. Wrocławskie Centrum Ceramiki na Tęczowej

18 września '24
w skrócie
  1. Natalia Kamińska z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu stworzyła projekt adaptacji pofabrycznych budynków przy ul. Tęczowej, koncentrując się na ceramice.
  2. Centrum pełni funkcję edukacyjną, oferując interaktywną wystawę oraz warsztaty i wykłady.
  3. Projekt łączy nowoczesne elementy z industrialnym charakterem architektury, wykorzystując materiały związane z ceramiką.
  4. Adaptacja przekształca cały obszar, tworząc tereny zielone oraz taras do organizacji warsztatów i wystaw na świeżym powietrzu.
  5. Zróżnicowane elewacje budynku i ogród zimowy wzbogacają estetykę przestrzeni, czyniąc ją atrakcyjną dla osób odwiedzających.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Natalia Kamińska z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu stworzyła projekt żywego i przyciągającego punktu w sercu miasta. Zdecydowała się na adaptację pofabrycznych budynków przy ulicy Tęczowej. Myślą przewodnią stała się ceramika, dzięki swojemu terapeutycznemu, relaksującemu i integrującemu charakterowi, a także fascynującej historii sięgającej początków cywilizacji.

widok na Centrum Ceramiki

widok na Centrum Ceramiki

© Natalia Kamińska

inspiracja do adaptacji

Wrocław jest znanym ośrodkiem artystycznym i stolicą dolnego śląska, który jest zagłębiem polskiej ceramiki (Bolesławiec, Miśnia). Jest również lokalizacją pierwszego w Polsce Wydziału Ceramiki i Szkła, który do dziś mieści się na Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych i wciąż pielęgnuje tradycje oraz rozwija nowatorskie rozwiązania.

widok na tereny zielone

widok na tereny zielone

© Natalia Kamińska

Dzieje ludzkości można opowiadać za pomocą ceramiki. Jest ona jednym z najlepiej zachowujących się w ziemi surowców i stanowi archeologiczny zegar. Dla Natalii Kamińskiej stało się to ciekawym punktem wyjścia do stworzenia wystawy tematycznej. Ceramika ma być również kontr odpowiedzią na panujący okulocentryzm. Z założenia tworzona jest bowiem do dotykania i w akcie dotyku. Kontakt z pracującą, miękką, ale i gęstą materią pomaga uwolnić zmysły i dać im się ponieść.

widok na taras zimowy

widok na taras zimowy

© Natalia Kamińska

centrum edukacji i kreatywności

Obiekt pełni funkcję edukacyjną, oferując interaktywną wystawę, przybliżającą historię i funkcję ceramiki na przestrzeni stuleci. W ramach działalności centrum organizowane są warsztaty edukacyjne oraz tematyczne wykłady, które mają na celu popularyzację kultury i jej wartości, zachęcając społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Centrum stworzyło przestrzenie sprzyjające rozwijaniu talentów oraz inicjuje rewitalizację dzielnicy, podnosząc jej wartość kulturową dla miasta.

widok na wejście do centrum

widok na wejście do centrum

© Natalia Kamińska

Kulturalna i społeczna działalność centrum obejmuje organizację eventów, spotkań z osabami twórczymi, wystaw czasowych oraz udostępnianie atrakcyjnych przestrzeni dla zewnętrznych inicjatyw. W obiekcie znajduje się także przestrzeń gastronomiczno-usługowa, a aspekt rekreacyjny zapewnia infrastruktura do prowadzenia zajęć i kursów z zakresu ceramiki, szkliwienia i pracy na kole garncarskim, uzupełniona o tereny zielone.

widok na piętro z pracowniami

widok na piętro z pracowniami

© Natalia Kamińska

fuzja nowoczesności i tradycji

Myślą przewodnią dla wizualnej całości projektu jest połączenie nowego ze starym. Inspiracją stała się sama idea adaptacji, czyli wykorzystania i przetworzenia zastanej formy z możliwością dodania nowej. Wizualnym znakiem nowego jest biały kubik, czysta modernistyczna forma wbijająca się w starą ceglastą materię. Projekt jest połączeniem minimalizmu z industrialną bazą zastanej architektury.

widok na ekspozytory i płaskorzeźbę kontynentów

widok na ekspozytory i płaskorzeźbę kontynentów

© Natalia Kamińska

Paleta kolorystyczna oraz wybór materiałów są bezpośrednio związane z tematyką centrum, koncentrującą się na ceramice i glinie. Surowe materiały wpływają na wyrazistość wykończenia poszczególnych stref, współbrzmiąc z ideą białego kubiku. Barwiony beton przywołuje na myśl glinę, niegdyś dominującą w budownictwie. Zastosowano go na posadzkach, aby stworzyć spójną kompozycję z industrialnymi i nowoczesnymi elementami wystroju.

widok na model pradawnego pieca do wypału ceramiki

widok na model pradawnego pieca do wypału ceramiki

© Natalia Kamińska

Pomieszczenia wystawowe są pozbawione naturalnego światła, umożliwiając pełną kontrolę nad prezentacją dzieł. Zaprojektowano także multimedialną salę, wprowadzacą osoby zwiedzające w tematykę wystawy. Przestrzeń została podzielona na strefy tematyczne, ułatwiając odbiór informacji i angażując uczestników i uczestniczki.

widok na ekspozytory multimedialne z ekranami

widok na ekspozytory multimedialne z ekranami

© Natalia Kamińska

całościowa rewitalizacja przesstrzeni

Adaptacja została przeprowadzona w sposób kompleksowy, dostosowując cały dostępny obszar do nowych funkcji. Wolne tereny zagospodarowano na bujne przestrzenie zielone, urokliwie poprzecinane szerokimi alejkami do spacerów. W miejscu wyburzonych budynków zaplanowano taras, który będzie służył do organizacji warsztatów, wystaw oraz spotkań na świeżym powietrzu.

widok na część wystawy poświęconej KIntsugi

widok na część wystawy poświęconej KIntsugi

© Natalia Kamińska

Widok na instalację o roli żywiołów w powstawaniu porcelany

Widok na instalację o roli żywiołów w powstawaniu porcelany

© Natalia Kamińska

Aby zniwelować dysharmonię między elewacją najstarszego budynku a późniejszą dobudówką, zróżnicowano ich fasady, uwydatniając odmienność architektoniczną. Nowsza część obiektu zyskała białą elewację, która harmonijnie współgra z ceglanym monumentem. Wzdłuż odnowionej tylnej elewacji powstał także ogród zimowy, dodatkowo wzbogacający przestrzeń.

widok na restaurację

widok na restaurację

© Natalia Kamińska

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE