Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Zobacz w portalu A&B!
PORTA BY ME - konkurs, pokaż wnętrze z drzwiami Porta

Przestrzeń zrozumienia. Ośrodek szkolno-wychowawczy w Gliczarowie Dolnym

03 października '24
w skrócie
  1. Obiekt zaprojektowany przez Mateusza Furczonia ma zaspokoić potrzeby uczniów i całej społeczności Gliczarowa jako ośrodek społeczno-kulturalny.
  2. Projekt obejmuje przestrzeń „rynku pod dachem”, która w ciągu dnia będzie służyć uczniom, a po południu mieszkańcom i turystom.
  3. Budynek zlokalizowany na stoku posiada tarasową zabudowę z ogrodami i szkółkami leśnymi, a jego główną część stanowi „rynek”.
  4. W konstrukcji wykorzystano drewno w technologii CLT, co harmonizuje regionalny charakter obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi.
  5. Projekt Ośrodka Szkolno-Wychowawczego i Społeczno-Kulturalnego w Gliczarowie Dolnym ma być nie tylko wyrazem współczesnej architektury, ale przede wszystkim odpowiedzią na rosnące potrzeby lokalnej społeczności.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB




Obiekt zaprojektowany przez Mateusza Furczonia, pod kierunkiem prof. dr hab. inż. arch. Marka Kowickiego z Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu ma na celu zaspokojenie potrzeb zarówno uczniów, pełniących funkcję szkoły, jak i całej społeczności Gliczarowa, jako ośrodek społeczno-kulturalny. Gliczarów Dolny, położony w sercu Podtatrza, charakteryzuje się dynamiczną działalnością społeczno-kulturalną, którą podejmuje góralska społeczność. Brakuje tutaj jednak miejsca, mogącego pomieścić różnorodne aktywności artystyczne, sportowe, oświatowe i towarzyskie.

stan istniejący

stan istniejący

© Mateusz Furczoń

przestrzeń dla społeczności

Aby sprostać zapotrzebowaniu lokalnej społeczności Mateusz Furczoń zaprojektowanł obszerną, wielofunkcyjną przestrzeń, działającą jak „rynek pod dachem”. W godzinach przedpołudniowych przestrzeń ta będzie przeznaczona dla uczniów i uczennic, natomiast po południu, wieczorami, w święta oraz w weekendy, główna część obiektu – wspomniany „rynek pod dachem” – będzie służyć wszystkim mieszkańcom i mieszkankom Gliczarowa oraz turystom i turystkom. Połączenie funkcji szkoły i ośrodka społeczno-kulturalnego ma także uzasadnienie ekonomiczne, szczególnie w kontekście finansowania budowy i utrzymania obiektu.

elewacje

elewacje

© Mateusz Furczoń

górskie spotkania

Działka przeznaczona pod projektowany obiekt znajduje się na stoku, co jest charakterystyczne dla warunków wiejskich w górach. Segmenty zabudowy, mieszczące po dwie sale lekcyjne, toalety, pomieszczenia pomocnicze oraz korytarz łączący segmenty z „rynkiem”, zostały rozłożone tarasowo na kolejnych poziomach stoku. Pomiędzy tarasami z salami lekcyjnymi zaprojektowano ogrody oraz szkółki leśne, które będą dostępne bezpośrednio z pomieszczeń klasowych.

wizualizacja

wizualizacja

© Mateusz Furczoń

Wspomniany „rynek” pełni funkcję główną, łącząc poszczególne piętra tarasowe oraz strefę wejściową. Uformowany na stoku w postaci szerokich schodów, jest podzielony na mniejsze, kilkustopniowe zespoły utworzone w zakosach pochylni ze spocznikami, prowadzącymi od dołu stoku do najwyżej położonych tarasów. Schody pełnią także rolę widowni, z której można obserwować przestrzeń na najniższym tarasie „rynku”, przeznaczoną na zajęcia sportowe oraz występy artystyczne.

wizualizacja

wizualizacja

© Mateusz Furczoń

Warto zaznaczyć, że „rynek” nie jest przestrzenią ogrzewaną – ogrzewane są jedynie segmenty z salami lekcyjnymi, biblioteką, administracją itp. W zimie przewiduje się włączanie ogrzewania „podczerwienią” jedynie w niezbędnym czasie i miejscu.

wizuzalizacja

wizuzalizacja

© Mateusz Furczoń

materiały i technologia konstrukcji

Podstawowym materiałem konstrukcyjnym obiektu jest drewno w technologii CLT. Inspiracją do rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych były przede wszystkim realizacje grupy LOCAL ARCHITECTURE, w tym kaplica w St-Loup k. Bazylei. Konstrukcję pawilonowych segmentów klasowych tworzy układ tarczownic – paneli CLT z ociepleniem i wszelkimi zabezpieczeniami ochronnymi.

wizualizacja klasy

wizualizacja klasy

© Mateusz Furczoń

Podobnie produkowane panele, ale bez ocieplenia, zastosowano w konstrukcji przekrycia nad „rynkiem”. Układ nośny składa się z ram z drewna klejonego, spinanych na miejscu z mniejszych odcinków. Tworzą one ostro zarysowany dach, symbolizujący związek architektury obiektu z architekturą Podhala. Połączenie tradycyjnego drewna, typowego dla regionu, z nowymi technologiami i dotąd nieosiągalnymi możliwościami technicznymi tworzy unikalny charakter budynku.

wizualizacja holu

wizualizacja holu

© Mateusz Furczoń

innowacyjność i regionalność

Dzięki innowacyjnemu podejściu, skupieniu na wielofunkcyjności oraz dostosowaniu do współczesnych potrzeb, miejsce to staje się atrakcyjną destynacją nie tylko dla lokalnej społeczności. Jego regionalny charakter, harmonizujący z nowoczesnością, może przyciągać również ludzi spoza Podhala.

wizualizacja korytarza

wizualizacja korytarza

© Mateusz Furczoń

Projekt Ośrodka Szkolno-Wychowawczego i Społeczno-Kulturalnego w Gliczarowie Dolnym ma być nie tylko wyrazem współczesnej architektury, ale przede wszystkim odpowiedzią na rosnące potrzeby lokalnej społeczności.

wizualizacja siłowni

wizualizacja siłowni

© Mateusz Furczoń

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE