Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Od przedszkola do centrum terapii dla dzieci

09 grudnia '24
w skrócie
  1. Zdrowa architektura uwzględnia wpływ przestrzeni na zdrowie fizyczne, psychiczne oraz emocjonalne użytkowników i użytkowniczek.
  2. Projektowanie sprzyja dobremu samopoczuciu poprzez harmonię w materiałach, kolorystyce i oświetleniu.
  3. Wykorzystuje naturalne materiały, nietoksyczne elementy i ekologiczne rozwiązania.
  4. Uwzględnia potrzeby użytkowników i użytkowniczek, tworząc przestrzenie wspierające regenerację i redukcję stresu.
     
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Budynek przy ulicy Batorego 53 w Zielonej Górze, niegdyś tętniący życiem jako przedszkole miejskie, po latach nieużytku zyskał szansę na drugie życie. Magdalena Bobrek-Worchacz z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, zaproponowała adaptację tego miejsca na przestrzeń wsparcia dziennego dla dzieci. Jej praca licencjacka, zrealizowana pod opieką dr hab. Natalii Kliśko-Walczak to połączenie zdrowej architektury” i potrzeb terapeutycznych najmłodszych.

strefa wejściowa

strefa wejściowa

© Magdalena Bobrek-Worchacz

architektura zdrowia w praktyce

Podstawą koncepcji była „zdrowa architektura” – idea, którą Magdalena zaczerpnęła z prac Marty Permińskiej. Zdrowa architektura nie tylko sprzyja dobremu samopoczuciu, ale także wspomaga procesy terapeutyczne. Głównym celem było stworzenie miejsca, które jest nie tylko funkcjonalne, ale także ciepłe, rodzinne i stymulujące rozwój dzieci z różnymi trudnościami.

sala do zajęć grupowych z modułowym siedziskiem widowni

sala do zajęć grupowych z modułowym siedziskiem widowni

© Magdalena Bobrek-Worchacz

ślady przeszłości w nowej przestrzeni

Projekt autorki z szacunkiem odnosi się do historii budynku. Oryginalne elementy, takie jak tralki balustrad, ościeżnice czy klamki, zostały zachowane i wkomponowane w nowe wnętrza. Dzięki temu przestrzeń zyskała niepowtarzalny charakter, a dzieci i terapeuci mogą czuć się częścią historii tego miejsca.

sala integracji sensorycznej

sala integracji sensorycznej

© Magdalena Bobrek-Worchacz

Budynek został podzielony na dwie główne strefy: dzienną i terapeutyczną. Parter pełni funkcję przestrzeni edukacyjno-rozrywkowej, z salami lekcyjnymi, wspólną kuchnią, salą zajęć grupowych i miejscem do swobodnej zabawy. Piętro natomiast mieści przestrzenie specjalistyczne, takie jak Sala Terapii Integracji Sensorycznej oraz „zielony pokój” – miejsce relaksu i ćwiczeń w duchu well-being.

sala lekcyjna

sala lekcyjna

© Magdalena Bobrek-Worchacz

spokój i funkcjonalność

W projekcie zastosowano stonowaną kolorystykę, która pomaga dzieciom odpocząć od nadmiaru bodźców. Biel ścian i sufitów została ocieplona brzozową sklejką i ciepłymi, drewnianymi podłogami. Grafiki w ograniczonej palecie kolorystycznej dodają przestrzeni pogodnego charakteru. Wnętrza wzbogacono szkłem ryflowanym, które odbija światło, tworząc efekt jasności i przestronności.

sala pobytu swobodnego

sala pobytu swobodnego

© Magdalena Bobrek-Worchacz

Projekt mebli w budynku został przemyślany pod kątem maksymalnej użyteczności. Centralne segmenty w poszczególnych salach zapewniają miejsce na przechowywanie, zabawę i naukę. Biurka wyposażono w otwierane blaty, a siedziska zawierają wysuwane schowki i stoliki. Kuchnia stała się miejscem wspólnej integracji – dzięki przemyślanej organizacji przestrzeni jest ona zarówno funkcjonalna, jak i przyjazna dla użytkowników.

sensoryczna podróż

Jednym z kluczowych elementów projektu jest Sala Terapii Integracji Sensorycznej. Podzielono ją na trzy strefy: ruchową, sensoryczną i relaksacyjną. Wyposażenie takie jak ruchome drążki, tablice manipulacyjne, basen z piankami czy miękkie klocki wspiera różne potrzeby terapeutyczne dzieci. Podłoga w tej sali została zaprojektowana tak, aby stymulować zmysły i wprowadzać dzieci w inny wymiar percepcji.

sala zielona

sala zielona

© Magdalena Bobrek-Worchacz

Na piętrze znalazło się miejsce na „zielony pokój” – przestrzeń przeznaczoną do odpoczynku, medytacji i ćwiczeń relaksacyjnych. Subtelne kolory, naturalne materiały i spójna aranżacja wnętrza sprzyjają redukcji stresu i harmonii ciała oraz umysłu.

przemyślana odpowiedź na potrzeby dzieci

Projekt Magdaleny Bobrek-Worchacz to przykład, jak architektura może odpowiadać na potrzeby społeczności. Dzięki starannemu zrozumieniu potrzeb użytkowników przestrzeń ta nie tylko sprzyja terapii, ale także buduje poczucie bezpieczeństwa i przynależności.

kuchnia

kuchnia

© Magdalena Bobrek-Worchacz

Adaptacja budynku przy ul. Batorego 53 to nie tylko rewitalizacja pustostanu, ale także stworzenie przestrzeni, która łączy przeszłość z teraźniejszością. Dzięki pracy Magdaleny Bobrek-Worchacz dawne przedszkole mogłoby stać się miejscem wsparcia i rozwoju, zmieniającym życie dzieci na lepsze.

 Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE