BACKSTAGE. Fernando Menis
Muzeum Architektury we Wrocławiu, 16.02–7.04.2019
Serdecznie zapraszamy do wrocławskiego Muzeum Architektury na wstawę hiszpańskiego architekta Fernando Menisa, autora między innymi szeroko nagradzanego projektu Centrum Kulturalno–Kongresowego Jordanki w Toruniu.
Jak piszą organizatorzy wystawy, proces twórczy hiszpańskiego architekta Fernando Menisa określa stosowanie plastycznych modeli, które można aktualizować w miarę rozwoju projektu, w ciągłej operacji dodawania i odejmowania, wynikającej z potrzeb programu, logiki konstrukcji i zrównoważonego rozwoju. Zdaniem kuratorów wystawy, jeden z ostatnich projektów Menisa — Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, doskonale pokazuje sposób pracy architekta, w którym to rozpoczynający projekt model jest stale przekształcany, tak aby uwzględnić dane dostarczone przez technologie informatyczne, uwarunkowania wynikające z usytuowania, czy też ustalenia związane z miejscem budowy.
Zdaniem organizatorów, wyjątkowość projektu CKK Jordanki wynika z uwzględnienia zróżnicowanych potrzeb akustycznych wielofunkcyjnego programu w takim stopniu, że to właśnie dźwięk uformował budynek. Zastosowana przez Menisa betonowa mieszanka „picado” nie tylko zapewniła świetną akustykę wewnątrz centrum, ale także, dzięki użyciu w niej tak charakterystycznej dla Torunia czerwonej cegły z rozbiórki miejscowej fabryki, architekt oddał hołd dziedzictwu miasta.
Jak podają organizatorzy, wystawa „Backstage. Fernando Menis” stanowi obszerną retrospektywę ukazującą metody projektowe pracowni Menisa z uwzględnieniem eksperymentów i innowacyjnych działań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Ekspozycja w Muzeum Architektury, poprzez różne modele i studia nad materiałami, skupia się na wyborze projektów, które są w trakcie realizacji lub zostały ukończone w ciągu ostatnich piętnastu lat, a także na projektach badawczych nowych materiałów, technik i systemów.
Na miłośników ekspresyjnej i rozrzeźbionej architektury Menisa w Muzeum Architektury czeka tajemniczy czarny sześcian o wymiarach 5×5×5 metrów. Jak podają organizatorzy, choć wygląd zewnętrzny czernej bryły jest racjonalny, wnętrze dostarcza silnego zmysłowego doświadczenia, na które składają się rzeźbiarskie modele, materiały i faktury wydobywane w intrygujący sposób przez przyćmione światło.
oprac. red.
na podstawie materiałów prasowych