Na wrocławskich Wojszycach, w sąsiedztwie osiedla Jagodno, przy ulicy Asfaltowej powstanie nowy budynek szkoły podstawowej z przedszkolem i obiektami sportowymi. W organizowanym przez Gminę Wrocław konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej zespołu wraz z zagospodarowaniem działki zwyciężyła pracownia Major Architekci. Gratulujemy!
Jury konkursowe nagrodziło również projekty pracowni: M.O.C. Architekci (2. nagroda), CH+ Architekci (3. nagroda) i Heinle, Wischer und Partner Architekci (wyróżnienie).
1. nagroda — Major Architekci
Przeznaczona pod budowę szkoły dla tysiąca uczniów i przedszkola dla dwustu dzieci działka oraz jej najbliższe otoczenie obecnie są niezagospodarowane. Zgodnie z zapisami Miejscowego planu, w przyszłości wokół obiektu powstanie niska, głównie jednorodzinna zabudowa mieszkalna oraz park od strony wschodniej.
sytuacja
© Major Architekci
Założenia projektowe uwzględniały dostosowanie skali budynku do otaczającej zabudowy, zarówno tej istniejącej, jak i projektowanej, a także wpisanie gmachu szkoły w pasmowy układ nawiązujący do proponowanego podziału działek przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną. Architekci w swojej koncepcji uwzględnili również: podział budynku na mniejsze bryły i wytworzenie półotwartych wnętrz urbanistycznych, stworzenie pięciu części w zależności od funkcji przestrzeni i wieku uczniów oraz strefowanie ze względu na hałas.
strefowanie
© Major Architekci
Główną oś budynku, według koncepcji projektantów, wyznacza hol, który łączy poszczególne strefy i funkcje oraz stanowi centrum codziennego życia szkoły, miejsce spotkań oraz organizacji wydarzeń i warsztatów. Przy holu zlokalizowane zostały ogólnodostępne przestrzenie — sala sportowa, jadalnia, biblioteka i świetlica. Jak podkreślają autorzy projektu, dzięki przeszkleniom hol otwiera się zarówno na wnętrze budynku, umożliwiając na przykład wgląd do sali sportowej, jak i na zewnątrz.
hol główny
© Major Architekci
Z kolei zlokalizowane w skrzydłach budynku hole śródklasowe stanowić mają nieformalne przedłużenie klas lekcyjnych. Poprzez dobranie odpowiedniej szerokości korytarzy oraz ich doświetlenie architekci wyznaczyli w holach miejsca do nauki, odpoczynku i zabawy w mniejszym gronie.