W miejsce planowanej od dziesięcioleci trasy drogowej powstać mają tereny rekreacyjne i rowerostrada. Projektowana jest też nowa zabudowa i miejskie place. Urzędnicy zapraszają do udziału w konsultacjach społecznych masterplanu.
niezrealizowane plany
Pełny zakres opracowania masterplanu — Trasa Tysiąclecia oraz obszar wokół dworca Warszawa Wschodnia
fot. UM Warszawa / Tło
Drogowa Trasa Tysiąclecia była planowaną arterią, która łączyć miała dwie części prawobrzeżnej Warszawy – Pragę-Północ z Pragą-Południe. Szeroka ulica, która służyć miała głównie samochodom, przecinać miała Park Skaryszewski i tunelem przechodzić pod dworcem Warszawa Wschodnia, łącząc się z al. Solidarności. Na ten cel zachowano rezerwę terenu, która dziś stanowi ogromny potencjał związany z rewitalizacją obu dzielnic. W nowych zamierzeniach urzędników, teren po zagospodarowaniu ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkanek i mieszkańców. Zamiast międzydzielnicowych dróg pojawią się lokalne połączenia i trasy pieszo-rowerowe, wkomponowane w zieleń oraz wysokiej jakości przestrzeń publiczna.
porządkowanie chaosu
Plac przy ul. Grochowskiej
fot. UM Warszawa / Tło
W przygotowanej na zlecenie miasta przez zespół projektowy Tło, pod kierunkiem Michała Sikorskiego, kluczowe jest połączenie obu odcinków Trasy w pobliżu stacji PKP Warszawa Wschodnia. Pomóc ma w tym planowany tunel, służący zarówno samochodom, rowerom, pieszym, jak i tramwajom. Obecnie przejście w tym miejscu możliwe jest jedynie pieszo. Takie połączenie jest niewystarczające ze względu na duży ruch, który panuje w okolicy.
rowerostrada
Plac przed dworcem wschodnim — wizualizacja
fot. UM Warszawa / Tło
Nowością w koncepcji jest poprowadzona na całej długości planowanej trasy rowerostrada, stanowiąca szybkie i wygodne połączeni rowerowe odciętych dziś od siebie dzielnic. Miasto planuje także stworzenie licznych miejsc przyjaznych pieszym. Zostaną wytyczone lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasa dla tramwaju. Wszystkie propozycje można realizować w tej przestrzeni bez nadmiernej ingerencji w jej kształt. Sugerowane rozwiązania są mniej inwazyjne i skrojone na lokalne potrzeby.
Placyki tysiąclecia pojawią się na długości całej trasy
fot. UM Warszawa / Tło
Nowa koncepcja ma służyć tworzeniu przestrzeni o bardziej ludzkim charakterze oraz zachowaniu w tkance miasta jak najwięcej zieleni. Projekt to zaproszenie do dyskusji – jego poszczególne elementy można realizować w różnym czasie i w różnej formie. Decyzja o ostatecznym kształcie zależeć będzie od głosów mieszkańców. Stąd także jego szkicowa forma. Niestety wizualizacje i zdjęcia makiet mogą okazać się w tej formie nieczytelne dla wielu odbiorców.
konsultacje społeczne
Fotografie makiety masterplanu
fot. UM Warszawa / Tło
Nowa koncepcja zagospodarowania Trasy Tysiąclecia jest prezentowana mieszkańcom w ramach konsultacji społecznych. To jedynie wstęp do dyskusji o tym terenie. Miasto chce zebrać opinie mieszkańców na ten temat, aby ostateczne przeznaczenie, wygląd oraz zagospodarowanie terenu jak najlepiej odpowiadało ich potrzebom. Konsultacje trwają do 30 kwietnia. W ich ramach 12 kwietnia odbędzie się spotkanie online. Zostaną zorganizowane też dwa dyżury stacjonarne:
- 21 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 30 przy ulicy Kawęczyńskiej 2
- 28 kwietnia w Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe.
Więcej informacji można znaleźć na stronie konsultacji społecznych miasta.
Zakres opracowania — stan obecny
fot. UM Warszawa / Tło