Władze Centralnego Portu Komunikacyjnego pochwaliły się prowadzeniem zaawansowanego dialogu z pięcioma konsorcjami architektonicznymi, zainteresowanymi projektowaniem największego polskiego lotniska. Na liście nie ma żadnej pracowni z Polski. Kto w takim razie chce projektować Port „Solidarność”?
bez konkursu
Koncepcja CPK autorstwa Foster+Partners — materiał powstał w ramach międzynarodowych warsztatów architektonicznych
fot. CPK
Jesienią 2021 roku władze CPK zdecydowały, że największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce ostatnich lat, będzie projektowana nie w oparciu o konkurs architektoniczny, a dialog konkurencyjny. Warta 12,8 mld złotych budowa (tylko w pierwszym etapie), zostanie zaprojektowana Generalnego Projektanta Architektury. Zamówienie obejmuje usługi projektowania wielobranżowego dla inwestycji. W ramach prac powstać mają projekty budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, koncepcja dworca kolejowego i projekt zagospodarowania terenu obszaru terminalu pasażerskiego, sieci i instalacji zewnętrznych. O sposobie wyboru projektantów pisaliśmy we wrześniowym artykule.
eliminujące doświadczenie
Koncepcja CPK autorstwa Zaha Hadid Architects
fot. CPK
Głównym (i w zasadzie jedynym) kryterium wyboru wykonawcy projektu jest doświadczenie. Oceniane jest głównie doświadczenie firm i poszczególnych członków zespołów projektowych. Punktowane będą realizowane wcześniej przez firmę i jej personel obiekty dworcowe i lotniskowe, ale także doświadczenie w projektowaniu BIM i certyfikacji środowiskowej budynków. CPK dało też bardzo mało czasu na składanie wniosków w pierwszym etapie postępowania, który wyłonić miał pięć podmiotów, z którymi spółka kontynuuje negocjacje.
drugi etap bez polskich biur
Takie kryteria zdają się faworyzować duże, międzynarodowe firmy projektowe lub działające w konsorcjach z nimi polskie biura. Udostępniona przez CPK lista pracowni, które przeszły do drugiego etapu, zdaje się potwierdzać te przypuszczenia. Nie ma wśród nich ani jednej pracowni z Polski, nawet występującej jako partner w konsorcjum.
archikorporacje
Do drugiego etapu postępowania, według informacji „Dziennika Gazety Prawnej”, przeszły dwa biura brytyjskie – Foster+Partners i Zaha Hadid Architects. Oba przygotowywały wcześniej szkicowe koncepcje CPK w ramach międzynarodowych warsztatów architektonicznych. Uczestniczyła w nich także amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, która także bierze udział w postępowaniu. Nowymi biurami, które zainteresowane są projektowaniem Portu są hiszpańskie Luis Vidal y Asociados oraz libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar Al-Handasah i Perkins and Will.
Koncepcja CPK autorstwa Chapman Taylor
fot. CPK
Wszystkie z zakwalifikowanych firm posiadają bogate doświadczenie zarówno w projektach komercyjnych, jak i infrastrukturalnych. Wśród zaprojektowanych przez nie lotnisk są m.in. dwa lotniska w Pekinie (Foster+Partners oraz ZHA), Abu Dhabi (KPF), Londynie-Heathrow T2 (Luis Vidal) czy Dubaju (dar). Master Architekt ma zostać wybrany do końca 2022 roku.