Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nowy Plac Nowy. Rezultaty interdyscyplinarnych warsztatów NOWA PRZESTRZEŃ

04 stycznia '23

Nowy Mozaikowy

proj.: Oliwia Tasiemska, Patrycja Molska (ASP), Maria Jamróz, Maria Tylek (IS UJ), Bartłomiej Miłosz (IG UJ), Patrycja Mazur, Nika Muzyk (AGH)

[fragment opisu autorskiego]

Zaproponowana wizja Placu Nowego to otwarta, przyjazna, angażująca przestrzeń dostępna dla każdego. Projektowane zmiany w zamiarze mają podkreślić lokalność, być centrum rozrywki i kultury mieszkańców Kazimierza. Charakter targu zmieni się w stronę propagowania odpowiedzialnych zakupów, które sprzeciwiają się masowej produkcji. Plac został wzbogacony motywem mozaiki charakterystycznej dla wystroju synagogi, która nie tylko podkreśla obecność kultury żydowskiej, ale także ukazuje skomplikowaną przeszłość tego miejsca. Wprowadzona kolorystyka uaktywniana zarówno światłem sztucznym, jak i naturalnym ma także konotacje związane z chromoterapią zwana koloroterapią. W tym przypadku zaproponowane zostało publiczne leczenie kolorem wszelkich stresów, stymulowanie wskazanych nastrojów, samopoczucia i atmosfery, tak istotnych w naszym klimacie geograficznym. Dodatkowo przestrzeń została unowocześniona o miejsca przeznaczone do odpoczynku. Symbolizuje funkcję miejsca jako nieodłącznego, aktywnego elementu życia człowieka.

projekt Nowy Mozaikowy

Zobacz pełną prezentację projektu: plansza 1, plansza 2, plansza 3, plansza 4

 


WATER GATE

proj.: Urszula Kraszewska, Kacper Góra (ASP), Jan Włodek, Magda Krzemień (IS UJ), Kinga Gwiazda (IG UJ), Zuzanna Żarniewska (AGH)

[fragment opisu autorskiego]

Koncepcja zakłada otwarcie placu na nowe możliwości, ale i ich nienarzucanie. Autorzy projektu postanowili traktować Plac Nowy jako przestrzeń adaptującą się do zmieniających się potrzeb użytkowników bez względu na ich główną motywację i cel. Tym sposobem utrzymany zostaje również umiar, tak ważny dla koncepcji dezrostu tworząc tylko to, co bezwzględnie potrzebne. W nowej idei przebudowy Placu Nowego zamieszczone zostały panele wykorzystujące wodę i porośnięte odpowiednio wytrzymałą roślinnością. Założono ich współpracę, wykorzystując spływającą wodę, poruszając ją, wprowadzając ją do obiegu i nawadniające tym sposobem wcześniej wspomnianą florę. Takie rozwiązanie nie tylko pomoże poprawić komfort biometeorologiczny na placu, ale i pozwoli na wykorzystanie zasobów naturalnych w przestrzeni miasta i zwrócenia uwagi na ich istotność. Wprowadzone rozwiązania odpowiadają na potrzeby związane zarówno z kwestiami ekologicznymi, mającymi na celu podniesienie komfortu przebywania (takimi jak wykorzystanie zasobów naturalnych w postaci mchów porastających ławki, cyrkularne wykorzystanie wody), a także wychodzi naprzeciw potrzebom wynikającym z relacji społecznych [...].

projekt WATER GATE

Zobacz pełną prezentację projektu: plansza 1, plansza 2, plansza 3, plansza 4, plansza 5, plansza 6, plansza 7

  


wnioski z warsztatów

Wszystkie zespoły u podstaw projektowych założyły „uczynienie z przestrzeni Placu Nowego partnera aktywnego bytowania”, finalnie ukazując to miejsce w jego nowych rozwiązaniach architektonicznych, jako aktywną stronę spotkania z użytkownikiem. Ze strony prowadzących warsztaty postawiona została teza, że najwyższy czas, by przyjąć, iż może „przestrzeń nie potrzebuje nas i naszego porządku” w tak intensywnym wymiarze zawłaszczenia, jak to było do tej pory, a wszystko po to, by zmienić od znacznego czasu nadany przez nas naszej planecie kurs do nikąd… Równie ważny aspekt dydaktyki w warsztatowych spotkaniach, to taki, by przyszli twórcy poszerzali swoje zakresy krytycznej wrażliwości za pomocą własnej wyobraźni przestrzennej [...].

projekt WATER GATE

projekt WATER GATE

zespół: Urszula Kraszewska, Kacper Góra, Jan Włodek, Magda Krzemień, Kinga Gwiazda, Zuzanna Żarniewska

Trzeba podkreślić, że wszystkie projekty w swoich rozwiązaniach formalnych obrały perspektywę bio/geo/ekocentryczną. Część z nich ma znamiona bardzo konkretnie zmaterializowanych przestrzeni, wręcz realnych, inne mogą naszym odbiorcom wydawać się zbyt wyobrażonymi, ale tylko tym których perspektywa oglądu jest zbyt wąsko ukształtowana. Ważnym jest, iż projekty w swych koncepcjach ideowych mają zaimplementowany wyraźny potencjał kulturotwórczy poprzez formy wypełnione ważnymi i niestandardowymi treściami. Zrealizowane pomysły z pewnością byłby sprawcze w zakresie nobilitacji użytkowników i miejsca, aktywowania do refleksyjności w codziennym życiu, zarówno jednostkowym i społecznym [...]. Oczywistym jest dla młodych projektantów fakt, że aktywność odbiorcy, głównie ta refleksyjna jest zapośredniczona również w rozwiązaniach strukturalnych, które zajmują konkretną lokalizację w przestrzeni. Na domiar, gdy działają zgodnie ze standardami, są dla nas niewidoczne, lecz wystarczy, że utracą swą oczywistość, byśmy zaczęli je dostrzegać. I właśnie ten proces uważności jest istotnym dla autorów projektów przestrzeni esencjonalnych. Jego idea sprowadza się do kultury zachowań, uaktywnianej refleksyjnym podejściem i świadomością użytkownika — mowa o kulturze bycia w tych naszych codziennych praktykach! — podsumowuje prof. dr hab. Beata Gibała-Kapecka.

Za realizacje warsztatów NOWA PRZESTRZEŃ 2022 odpowiadają: prof. dr hab. Beata Gibała-Kapecka, mgr Kaja Czajczyk WAW ASP w Krakowie, dr hab. Marta Smagacz-Poziemska prof. UJ, dr hab. Marcjanna Nóżka prof. UJ, dr hab. inż. Agnieszka Ozga prof. AGH, dr hab. Jarosław Działek, dr hab. inż. Tadeusz Kamiński prof. AGH, mgr Aleksandra Chojak, dr inż. Adam Pilch. Do współpracy zaproszeni byli również: dr inż. Jacek Wierzbicki i dr hab. Joanna Hańderek prof. UJ.

 

oprac.: Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE