Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online

Pierwszy taki most w Warszawie. Kładka połączy Pragę z centrum

11 marca '21

Kładka, która połączy centrum miasta z praskim brzegiem Wisły, będzie pierwszą przeprawą w Warszawie zarezerwowaną dla pieszych i rowerzystów. Cztery lata od rozstrzygnięcia konkursu wreszcie zapowiedziano jej realizację. Zaprezentowane zostały także nowe, zaktualizowane wizualizacje przeprawy.

Jest decyzja

Kładka w Warszawie

fot. UM St. Warszawy

Konkurs na pierwszą warszawską kładkę przez Wisłę rozstrzygnięto w 2017 roku. Pierwszą nagrodę przyznano wówczas zespołowi Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy w składzie Dirk Krolikowski, Falko Schmitt, Justyna Grzesiak, Wioletta Zdziraska, Frank Ehrlicher, Piotr Piotrkowicz, Andrzej Piniaha i Zbigniew Wichański. Projekt nagrodzony został za powściągliwą i elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta. Jak uzasadniało jury, autorzy pracy zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się nadto konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu. Pracę doceniono za wysoką jakość architektury, również w zakresie detalu. Zwycięska koncepcja, na tle innych rozwiązań konkursowych, dawała również największe nadzieje na sprawną i efektywną realizację przeprawy, co było istotne z punktu widzenia inwestora.

Kładka w Warszawie

fot. UM St. Warszawy

Cztery lata po rozstrzygniętym konkursie, na podstawie opracowanego w tym czasie projektu budowlanego, wydano prawomocne pozwolenie na budowę mostu. Licząca ok. 500 m długości konstrukcja, będzie miała zmienną szerokość. Wygięta na kształt błyskawicy kładka w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Ma to być najdłuższa na świecie przeprawa  tylko dla pieszych i rowerzystów. Powstanie na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu, łącząc okolice Biblioteki Uniwersyteckiej z Portem Praskim.

Kładka w Warszawie

fot. UM St. Warszawy

Decyzja o budowie tego mostu to dla mnie symboliczny moment. Ta inwestycja idealnie oddaję wizję Warszawy, w którą wierzę. Miasta, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, a teraz – dzięki zmianom, które już rozpoczęliśmy - stanie się idealnym miejscem do życia.

powiedział Rafał Trzaskowski ogłaszając swoją decyzję

Rewitalizacja Pragi

Kładka ma zmienić odbiór tej części bulwarów i ułatwić komunikację między dwoma brzegami. Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi, które stanowią efektowne miejsce wypoczynku, odwiedzane tłumnie niemal przez cały rok, a praskim brzegiem Wisły, który jest bardziej naturalny i niezagospodarowany. Istniejący most Śląsko-Dąbrowski jest trudno dostępny dla pieszych i nie zachęca rowerzystów. Dzięki nowej przeprawie przejście z jednego na drugi brzeg ma być łatwe i wygodne.

Kładka w Warszawie

fot. UM St. Warszawy

Nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią – praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej - wzdłuż Karowej - szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Rafał Trzaskowski

W budżecie na budowę mostu ma być przeznaczone ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i sama konstrukcja. Planowany czas budowy mostu to 2 - 3 lata.

Kładka w Warszawie

fot. UM St. Warszawy

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE