Sześć dworców kolejowych w Dolinie Popradu przejdzie metamorfozę. PKP planuje modernizację budynków zabytkowych oraz budowę całkiem nowych obiektów.
PKP przekazało już teren budowy wykonawcy – dworce kolejowe przejdą metamorfozę w Miliku, Młodowie, Piwnicznej, Starym Sączu oraz Żegiestowie i Żegiestowie-Zdrój. W ramach prac budynki mają poprawić nie tylko swoją estetykę, ale także funkcjonalność i dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. Przebudowie zostaną poddane także okoliczne place i parkingu. Częściowo są to przebudowy historycznych obiektów, a w dwóch lokalizacjach powstaną całkowicie nowe dworce.
fot. PKP
Rozpoczęcie przebudowy dworców w Miliku, Młodowie, Piwnicznej, Starym Sączu oraz Żegiestowie i Żegiestowie-Zdroju to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Doliny Popradu zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki wszystkich tych dworców staną się wizytówkami wspomnianych miejscowości, ważnymi centrami społeczności lokalnych i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po powiecie nowosądeckim. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
zaprojektuj i zbuduj
Planowany termin zakończenia inwestycji polegających na przebudowie i budowie dworców w Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, Piwnicznej, Miliku, Młodowie oraz Starym Sączu to początek 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a za projekt i wykonanie przebudów odpowiada SKB S.A. – nie zorganizowano w tym przypadku konkursu, a wykonawca projektu został wybrany w przetargu.
Małopolska od wielu lat stawia na transport kolejowy. Inwestujemy w pociągi i zaplecze techniczne, by tworzyć nowoczesną infrastrukturę, która ułatwia mieszkańcom codziennie funkcjonowanie i zachęca turystów odwiedzających region do poznawania jego najdalszych zakątków. Modernizacja kolejnych dworców w Dolinie Popradu: w Miliku, Młodowie, Piwnicznej, Starym Sączu oraz Żegiestowie i Żegiestowie-Zdroju przełoży się na podniesienie poziomu życia Małopolan także w kontekście ekologii – dzięki tego rodzaju inwestycjom osoby podróżujące po regionie chętniej rezygnują z transportu samochodowego i wybierają przyjazną środowisku kolej.
Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego
nowe oblicze zabytków
Dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostanie niezmieniona, ale metamorfozę przejdą wnętrze budynku i jego otoczenie. Wyższa część będzie pomalowana na jasny kolor, natomiast w niższej parterowej konserwacji zostanie poddana drewniana okładzina elewacyjna, a także wiata posiadającą ciekawą kolumnadę i ażurową balustradę. Nowością będzie jej częściowe przeszklenie, dzięki czemu zwiększy się przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku. Pod pozostałą częścią wiaty znajdzie się poczekalnia letnia. Dworzec zyska również nową iluminację nocną podkreślająca bryłę budynku i przestrzeń wejściową od strony peronów.
fot. PKP
Kolejnymi historycznymi dworcami, na których rozpoczęły się prace budowlane, są dworce w Żegiestowie i Piwniczej. Budynki te są bardzo podobne do siebie, choć dworzec w Piwnicznej jest nieco większy. Pierwszy z nich zbudowano w 1908 roku, a drugi w 1928. Renowację przejdzie elewacja każdego z budynków wraz ze znajdującymi się na nich detalami architektonicznymi, w postaci pilastrów, gzymsów czy ozdobnych wątków ceglanych.
nowe budynki
fot. PKP
Wśród dworców, na których rozpoczęły się prace budowlane, są także obiekty budowane od podstaw. Są to niewielkie dworce w Miliku i Młodowie, które w zamierzeniu autorów, łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską. Ich cechą charakterystyczną są wielkopowierzchniowe przeszklenia w elewacji, w miejscach, gdzie wewnątrz budynku zaprojektowano poczekalnię. W Miliku elewacja będzie częściowo wykończona wyglądającą niczym drewno bazaltową okładziną, natomiast w Młodowie cegłą.
generalna przebudowa
Ostatnim z sześciu obiektów jest dworzec w Starym Sączu. Zostanie on kompletnie przebudowany. Bryła dworca uzupełniona zostanie o dominantę w postaci wieży zegarowej położonej w centralnej części budynku. We wnętrzu budynku zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych, lokale na wynajem oraz pomieszczenia przewidziane dla samorządu.