Zobacz w portalu A&B!

Biura, handel, usługi i 4,7 tys. mieszkań. Kto zaprojektuje Międzytorze?

31 stycznia '25

Trójmiejska firma NDI Development ma przyspieszyć projekt gdyńskiego Międzytorza – zapowiadanego od lat przedsięwzięcia, które PKP chce zrealizować wspólnie z inwestorami. Na atrakcyjnych śródmiejskich terenach pokolejowych planowanych jest 4730 mieszkań wraz z zabudową o charakterze biurowym, handlowym, usługowym i hotelowym. Ale o tym, czy będzie konkurs architektoniczny, a jeśli nie - kto zaprojektuje budynki w ważnej lokalizacji - cicho sza.


Międzytorze to położone w gdyńskim Śródmieściu tereny należące do PKP S.A. Dawniej wykorzystywane przez port, mają zmienić się w wielofunkcyjną dzielnicę mieszkaniową. Nowe budynki i funkcje powstaną pomiędzy ul. Jana z Kolna a stacją Gdynia Port. Projekt planowany jest z rozmachem, najnowsze zapowiedzi kolejarzy obejmują 4730 mieszkań wraz z zabudową o charakterze biurowym, handlowym, usługowym i hotelowym. Zaplanowano także budowę nowych dróg i stworzenie terenów zielonych.

Gdynia Międzytorze. NDI przełamie impas? 

Umowę z pierwszym deweloperem – gdyńską firmą Semeko - Xcity Investment, spółka powołana do projektów deweloperskich PKP, podpisała już w 2015 r. Ale budowa – ze względu na problemy finansowe z jakimi boryka się deweloper - nie rozpoczęła się do dziś. Kolejarze przekonują jednak, że tym razem prace nabiorą tempa, bo w grudniu Xcity Investment zawarła kontrakt z kolejnym inwestorem: trójmiejska firmą NDI Development.

- Umowa pozwoli na przyspieszenie prac przygotowawczych związanych z projektem w taki sposób, aby roboty budowlane przy pierwszych obiektach mieszkalnych mogły rozpocząć się jeszcze w 2026 r. – zapowiada PKP S.A.

Koncepcja zagospodarowania Międzytorza z 2015 r.

Koncepcja zagospodarowania Międzytorza z 2015 r.

Xcity Investment



Cały projekt ma zostać zrealizowany etapami, do 2038 r.

O projektantach cicho sza

Jaki dokładnie udział w wielkim przedsięwzięciu będzie miało NDI?

- Jesteśmy współinwestorem tego projektu – komentuje dla AiB Bartłomiej Oset, wiceprezes zarządu NDI Development. - Weźmiemy udział w zabudowie terenu, począwszy od prac projektowych, przez kwestie administracyjne, wzniesienie budynków, aż po ich komercjalizację. Dodatkowo będziemy aktywnie zarządzać terenem inwestycji. Obecnie wraz z władzami miasta i naszymi partnerami, jesteśmy na etapie aktualizacji koncepcji zagospodarowania gdyńskiego Międzytorza. Rozpoczynamy projektowanie poszczególnych etapów inwestycji oraz realizację prac związanych z przygotowaniem formalnym i technicznym.

Firmę NDI zapytaliśmy też w jaki sposób wybrane zostaną pracownie architektoniczne odpowiedzialne za projekt. I czy planowany jest konkurs urbanistyczno-architektoniczny. Nie dostaliśmy jednoznacznej odpowiedzi.

Dawny projekt Międzytorza

Dawny projekt Międzytorza

Xcity Investment



- Skala inwestycji pozwala na różnorodność architektoniczną – mówi lakonicznie Bartłomiej Oset. - W pierwszych etapach prac stawiamy na architektów gdyńskich, którzy najlepiej rozumieją wagę przedsięwzięcia. Co do dalszych prac projektowych, będziemy to ustalać z naszymi partnerami.

Koncepcja zagospodarowania Międzytorza z 2015 r.

Koncepcja zagospodarowania Międzytorza z 2015 r.

Xcity Investment

W Gdyni utarło się, że projekty zabudowy dla ważnych dla wizerunku miasta działek wybierane są właśnie w konkursach. Taki wymóg wpisano nawet w niektórych planach miejscowych - np. dla działek tzw. Morskiego Śródmieścia Gdyni. I choć później legalność tego typu zapisów była podważana, większość inwestorów respektuje ten zwyczaj.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu Międzytorza radni uchwalili w 2017 r. Przewiduje on m.in. budowę dużego kompleksu handlowo-usługowego przy dworcu PKP Gdynia Główna. Dopuszczono też lokalne dominanty architektoniczne – podwyższenie wysokości zabudowy do 55 m od poziomu ulicy. W planie zapisano też wymóg „dostosowania form i wyrazu architektonicznego do tradycji modernistycznej architektury Gdyni oraz zastosowanie podstawowej kolorystyki elewacji w odcieniach bieli, szarości, beżu”. Miejscy planiści zalecili użycie na elewacjach tradycyjnych materiałów ceramicznych i kamiennych: wapienia, piaskowca.

Ewa Karendys

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
INSPIRACJE