Wystrój wnętrz sklepów, restauracji czy kawiarni jest jednym z czynników decydujących o atmosferze i popularności lokalu, a co za tym idzie, może mieć wpływ na pobliską przestrzeń publiczną, przyciągając do niej mieszkańców i turystów. Podczas tegorocznej edycji festiwalu Gdynia Design Days po raz piąty odbył się konkurs i plebiscyt na najlepiej zaprojektowane wnętrze komercyjne w Gdyni, którego celem jest wspieranie miastotwórczych inicjatyw i lokalnej społeczności.
W tym roku w konkursie nominowanych było siedem wnętrz komercyjnych w tym pięć lokali gastronomicznych, salon jubilerski oraz pracownia florystyczna:
• Falla przy ul. Armii Wojska Polskiego 1, projekt: Tomasz Zabłotny,
• Luis Mexicantina przy ul. 3 Maja 21, projekt: Maciej Ryniewicz i Rafał Kaletowski,
• MORA bistro przy ul. Starowiejskiej 44, projekt: Mateusz Koy,
• Muszla przy placu Grunwaldzkim 1, projekt: Katarzyna Dudko, studio Formativ,
• LARU przy ul. Świętojańskiej 43, projekt: Karol Mikulski,
• POP in przy ul. Władysława IV 37, projekt: Jan Sikora [info],
• Floral Design Kwiaty i Warsztaty, przy ul. Antoniego Abrahama 27, projekt: Marta Modrzejewska‑Ptak.
najlepsze wnętrze w Gdyni
Jury w składzie: Anna Borkowska (dyrektor PPNT Gdynia), Jacek Piątek (Plastyk Miasta, Urząd Miasta Gdynia), Ziemowit Liszek (Fundacja Mozi), Anna Łukawska (Lumann Design) i Marta Napiórkowska‑Łosin (Mana Design) jednogłośnie wyłoniło zwycięzcę konkursu — restaurację Luis Mexicantina projektu duetu architektów — Macieja Ryniewicza i Rafała Kaletowskiego.
© PION Studio
Jury zwróciło uwagę na bardzo spójną koncepcję lokalu — od nazwy, przez ogólne wrażenie, po najmniejszy szczegół oraz nietypowe podejście będące alternatywą dla wnętrz nawiązujących do folkloru krajów Ameryki Łacińskiej. Istotne było także wpasowanie koncepcji wnętrza restauracji w gdyńską architekturę poprzez osadzenie wystroju lokalu w klimacie meksykańskiego modernizmu.
wyróżnienie
Ze względu na wysoki poziom nominowanych projektów, jury postanowiło także wyróżnić jedno wnętrze — pracownię florystyczną Floral Design projektu Marty Modrzejewskiej‑Ptak. Sąd konkursowy zwrócił uwagę na pozytywny wpływ, jaki ma pracownia na tkankę miejską i wygląd ulicy Abrahama, rezygnację z reklam w witrynie oraz zastosowanie odważnych rozwiązań, jak na przykład efektowne połączenia kolorystyczne.
© Floral Design Gdynia
nagroda publiczności
Głosując na facebookowym profilu festiwalu Gdynia Design Days, internauci przyznali nagrodę publiczności dla MORA bistro projektu Mateusza Koya. Nazwa lokalu nawiązuje do efektu optycznego mory, do którego odniesiono się w wewnętrznym szyldzie wykonanym z metalowych elementów znalezionych na terenie Stoczni. Metal stanowi również jeden z głównych elementów dekoracyjnych, podkreślając industrialny charakter wnętrza.
© MORA