Zespół studentów Politechniki Wrocławskiej w składzie: Mikołaj Kałużny, Maja Klawitter, Kornel Kurtys, Maria Opłatek i Bartłomiej Tuczapski miał 24 godziny na opracowanie projektu koncepcyjnego mostu, który połączyłby dwa brzegi rzeki Tag w portugalskiej miejscowości Algés. Ich pomysł „SLOW DOWN AROUND” spodobał się jurorom konkursu „24H Architecture Competiton”, którzy nagrodzili go pierwszym miejscem.
Wyzwaniem 36. edycji konkursu „24H Architecture Competiton” portalu Ideasforward, było przygotowanie w zaledwie dobę projektu koncepcyjnego mostu o interesującej architekturze, wykorzystującego ekologiczne rozwiązania i nawiązującego do tradycji Portugalii. Organizatorzy nie nałożyli na uczestników ograniczeń budżetowych ani szczególnych wymogów projektowych. Młodzi architekci mogli więc stworzyć wręcz futurystyczny projekt.
charakterystycznym punktem jest ogromna szklana sfera pośrodku mostu
© Mikołaj Kałużny, Maja Klawitter, Kornel Kurtys, Maria Opłatek, Bartłomiej Tuczapski
I nagroda dla studentów PWr
Zgłoszone prace oceniało jury, w skład którego wchodzili portugalscy architekci: Mário Chaves, Ana Lagoa, Pedro Lebre, Inês Estradas, Jorge Palma. Spośród zgłoszeń wybrali projekt „SLOW DOWN AROUND” autorstwa zespołu z Politechniki Wrocławskiej. Jury doceniło ciekawą formę połączenia trzech elementów komunikacji: transportu, promenady i kulistej strefy jako miejsca wypoczynku.
Bogaty koncepcyjnie most uosabia wyjątkową symbiozę między ikonicznym i historycznym odniesieniem a zachowaniem portugalskiego dziedzictwa naturalnego. Przedstawione rozwiązanie jest mocne wizualnie. Kopuła umieszczona na moście odwołuje się do futurystycznych scenariuszy zachowania biosfery. Jest tocCiekawa forma połączenia trzech elementów: komunikacji, promenady i kopuły — podsumowała Ana Lagoa.
most znajduje się na rzece Tag w portugalskiej miejscowości Algés
© Mikołaj Kałużny, Maja Klawitter, Kornel Kurtys, Maria Opłatek, Bartłomiej Tuczapski
Ważnym aspektem dla jury była również ekologia.
Jak podkreślała Inês Estradas:
Wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, projekt ten ogranicza zapotrzebowanie na surowce, oszczędza energię i redukuje emisję gazów. Wszystkie te aspekty są ważne nie tylko dla budżetowania, ale przede wszystkim mają na uwadze przyszłe pokolenia.
Slow down around
Nagrodzony most przecina portugalską rzekę Tag i łączy południowy brzeg z północnym. Zaproponowany przez studentów architektury obiekt mierzy długość 6 500 metrów. W projekcie przewidziano dwie główne ścieżki komunikacyjne, które podzielone zostały przez autorów na podgrupy komunikacji: kołowej, transportu miejskiego, transportu przemysłowego oraz osobną komunikację pieszo-rowerowa.
most wykonany jest z materiałów pochodzących z recyklingu
© Mikołaj Kałużny, Maja Klawitter, Kornel Kurtys, Maria Opłatek, Bartłomiej Tuczapski
Most o dość prostej, powtarzalnej formie, dzięki prostej linii łączącej dwa brzegi umożliwia szybką przeprawę. Charakterystycznym punktem jest ogromna szklana sfera pośrodku założenia. Zmusza ona kierowców do zwolnienia i kontemplacji otaczającej przyrody. Wnętrze kopuły wypełniałyby rośliny, które w Portugalii zostały zakwalifikowane jako gatunki wymierające. Dla pieszych i cyklistów byłoby to miejsce na krótki wypoczynek, relaks wśród zieleni i okazja do przyjrzenia się florze zagrożonej wyginięciem.
Ze względu na idee ograniczenia ruchu kołowego, stworzyliśmy „sferę życia”, która jest dostępna dla transportu nieemitującego dwutlenek węgla. Główną ideą, która pchnęła nas do stworzenia „sfery życia”, było umieszczenie komunikacji pieszej na pierwszym miejscu w hierarchii, a także wsparcia wymierających gatunków portugalskiej roślinności — tłumaczą autorzy.
wnętrze kopuły wypełniają rośliny zagrożone wyginięciem
© Mikołaj Kałużny, Maja Klawitter, Kornel Kurtys, Maria Opłatek, Bartłomiej Tuczapski
recyking i architektura zrównoważona
Nagrodzony projekt mosty jest przykładem architektury zrównoważonej. Młodzi architekci przewidzieli wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz instalację systemów pozyskiwania energii słonecznej i wiatrowej m.in. paneli fotowoltaicznych i niewielkich wiatraków wykorzystujących energię wiatru, oraz chodników generujących energię elektryczną z energii kinetycznej wytwarzanej przez kroki przechodniów. Most powstałby ze stali, ale autorzy projektu zaproponowali też wykorzystanie elementów drewnianych na ścieżce dla pieszych.