Manhattan West
projekt: Skidmore, Owings & Merrill
Zakończenie budowy Two Manhattan West stanowi ostatni etap rozwoju nowojorskiego kompleksu biurowo-mieszkalnego autorstwa Skidmore, Owings and Merrill. Wieżowiec o powierzchni blisko 190 tysięcy metrów kwadratowych, spełniający standardy LEED Gold, dołącza do ukończonego w 2019 roku One Manhattan West, będąc jednym z dwóch największych budynków tego projektu. Zarówno na tle panoramy miasta, jak i na poziomie ulicy, te dwa wieżowce tworzą bramę do kompleksu oraz zachodniego rozszerzenia śródmiejskiej tkanki miejskiej.
planowanie urbanistyczne i transformacja zachodniej części Manhattanu
Manhattan West, którego początki sięgają lat 90., zostało zrealizowane przez Brookfield Properties jako projekt wielofunkcyjny o powierzchni 650 tysięcy metrów kwadratowych, zbudowany nad aktywnymi torami kolejowymi, przy minimalnej dostępności terenu. To całkowicie nowy zespół budynków, otoczonych przez Dziewiątą i Dziesiątą Aleję oraz ulice West 31st i West 33rd zaplanowany przez SOM w ramach szerszej rewitalizacji zachodniej części Midtown na Manhattanie. Plan zakłada sześć budynków — cztery zaprojektowane przez SOM, a wszystkie oprócz jednego zaprojektowane przez SOM pod względem inżynieryjnym — które wprowadzają na dotąd zaniedbany teren dwa akry przestrzeni publicznej, biura, mieszkania, hotele i handel detaliczny.
Pejzaż miejski z dwoma wysokimi, odbijającymi światło szklanymi wieżowcami otoczonymi mniejszymi budynkami i czystym niebem.
fot.: Dave Burk © SOM
nowe połączenia komunikacyjne między Penn Station i Hudson Yards
Sercem tego projektu jest przestrzeń publiczna. Budynki są rozmieszczone wokół serii różnych placów, które mogły powstać dzięki konstrukcji platformy o powierzchni 2,6 akrów, pokrywającej tory kolejowe prowadzące do stacji Penn Station. Centralny plac kompleksu jest otoczony 21 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni handlowej, co tworzy dynamiczną przestrzeń spotkań dla mieszkańców, pracowników biurowych i podróżnych z Penn Station oraz Moynihan Train Hall. Plac centralny przekształca ulicę West 32nd w przestrzeń publiczną, tworząc serię połączeń z ulicami West 31st, West 33rd i Dziesiątą Aleją. To sprawia, że Manhattan West staje się dostępnym i przyjaznym miejscem dla wszystkich odwiedzających, jednocześnie tworząc potrzebny szlak wschód–zachód, łączący centrum przesiadkowe z High Line, Hudson Yards z nabrzeżem rzeki.
Miejskie skrzyżowanie z dużym ruchem pieszych i pojazdów przed Moynihan Train Hall, z nowoczesnymi drapaczami chmur w tle
fot.: Dave Burk © SOM
szklane fasady w energooszczędnych budynkach
Wieżowce One i Two Manhattan West, pokryte są wysokowydajnym szkłem, zaprojektowano tak, aby odbijały jak najwięcej światła. Na poziomie gruntu wzbogacają przestrzeń publiczną, rozszerzając centralny plac o dodatkową przestrzeń zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz. Dzięki przeszklonemu, trójkondygnacyjnemu lobby z budynków można oglądać przestrzeń otwartą dla pieszych. Położenie wieżowców w głębi Dziewiątej Alei pozwala również na połączenie lobby z publicznym placem.
Manhattan West o zmierzchu z dużym przeszklonym wejściem, abstrakcyjną sztuką wewnątrz i małymi drzewami z przodu
fot.: Dave Burk © SOM
wyzwania i innowacje związane z budową
Najbardziej skomplikowane elementy wieżowców kryją się pod ziemią. Oba budynki stoją na trudnych terenach nad aktywną linią kolejową. Wymagało to precyzyjnego połączenia elementów architektonicznych i inżynieryjnych. Każdy wieżowiec wspiera się na rdzeniu z pochylonymi kolumnami na obrzeżach sięgającymi fundamentów wokół działających torów poniżej. W One Manhattan West centralny rdzeń budynku wznosi się od skały macierzystej do najwyższego piętra, a kondygnacje rozgałęziają się symetrycznie. Na poziomie gruntu kolumny na obwodzie nachylają się w stronę rdzenia, wzmacniając konstrukcję i tworząc pozbawione kolumn lobby, które pokryte jest trawertynem o dramatycznym wyrazie. Podobnie jak w pierwszym wieżowcu w Two Manhattan West tylko połowa rdzenia mogła stykać się z gruntem. W związku z tym SOM wyrównał rzeźbione mega-kolumny na skraju budynku z przestrzeniami pod ziemią między torami. Stanowi to zintegrowane rozwiązanie, które otwiera przestrzeń wokół ulicy na plac.
Widok z lotu ptaka na miejski plac budowy obok torów kolejowych, otoczony budynkami, ulicami i samochodami
fot.: Dave Burk © SOM
luksusowy hotel Pendry
Oprócz biurowców, Manhattan West to osiedle tętniące życiem przez całą dobę. Hotel Pendry o 23 piętrach i 62-piętrowa wieża mieszkalna Eugene nadają okolicy luksusowego charakteru. Pendry, składający się z 164 pokoi i apartamentów, charakteryzuje się dramatyczną, falującą fasadą z granitu i szkła. Ta innowacyjna fasada zapewnia korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem oraz podkreśla funkcję budynku jako hotelu: wypukłe, szklane krzywizny przypominają nowoczesną interpretację wykuszu, co pozwala każdemu z pokoi cieszyć się panoramicznym widokiem na miasto.
Miejski plac przy Manhattan West o zmierzchu, w tle nowoczesne budynki o szklanych ścianach i ludzie siedzący na zakrzywionej, designerskiej ławce
fot.: Dave Burk © SOM
rola innowacyjnej architektury w tworzeniu wizualnej harmonii w przestrzeni miejskiej
Wieżowiec Eugene, który oferuje 844 jednostki mieszkalne, został zaprojektowany we współpracy z SLCE Architects i zapewnia kluczowe połączenie ulicy West 31st z centralnym placem. Projekt objął również renowację dwóch dawnych budynków przemysłowych — Five Manhattan West (zaprojektowanych przez SOM i REX) oraz budynku Four Manhattan West z 1913 roku — które przekształcono w wysokiej klasy przestrzenie biurowe. W ramach tej modernizacji wycięto część południowej strony Five Manhattan West. To stworzyło podwyższone przejście i korytarz, który poszerza przestrzeń publiczną do Dziesiątej Alei, zapewniając bezpośredni widok na High Line i ostatecznie łącząc Manhattan West z Hudson Yards. Dzięki tym zabiegom kompleks Manhattan West przyciągają różnorodnych użytkowników.
Przestrzeń miejska z drzewami, miejscami do siedzenia na zewnątrz i spacerującymi ludźmi, w tle nowoczesne wieżowce
fot.: Dave Burk © SOM
przestrzeń publiczna przyjazna dla pieszych
Kolejny etap rozwoju Midtown West to High Line — Moynihan Connector, który łączy tę część miasta z High Line — jednym z najważniejszych parków i tras spacerowych w Nowym Jorku. Ten 180-metrowy, park linearny na wzniesieniu stanowi brakujące ogniwo, które łączy ścieżki dla pieszych od Penn Station do Hudson Yards oraz od High Line do West Village.
Ruchliwe skrzyżowanie miejskie z nowoczesnym szklanym wieżowcem ze srebrnymi detalami architektonicznymi
fot.: Dave Burk © SOM
zaangażowanie Brookfield w zieloną energię
Brookfield ambitnie zobowiązało się do przekształcenia swojego biura tak, by było zasilane energią o zerowej emisji. Blisko 560 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni biurowej w kompleksie Manhattan West, w tym One i Two Manhattan West, wykorzystuje odnawialną energią elektryczną pochodzącą z elektrowni wodnych zlokalizowanych w północnej części stanu Nowy Jork. To rozwiązanie przyczynia się do redukcji bezpośredniej emisji dwutlenku węgla o ponad 80%.
Widok z lotu ptaka na nowoczesny dziedziniec z centralną częścią wypoczynkową, otoczony wielopiętrowymi budynkami z zielonymi dachami porośniętymi trawą
fot.: Dave Burk © SOM
zieleń i systemy zarządzania wodą deszczową w Manhattan West
Brookfield posadził na terenie placu 400 razy więcej roślin niż wymagają tego przepisy miejskie. Zieleń w Manhattan West, zaprojektowana przez James Corner Field Operations, składa się z rodzimych gatunków, które zostały strategicznie dobrane pod kątem minimalnej potrzeby konserwacji i niskiego zużycia wody. W ramach działań na rzecz ochrony zasobów wodnych woda deszczowa jest zbierana na miejscu z budynków i sąsiednich terenów zielonych, a następnie przechowywana i ponownie wykorzystywana do nawadniania. Na dachach kompleksu znajdują się ule, które wspierają zapylanie roślin. Manhattan West stanie się pierwszym certyfikowanym kampusem w ramach inicjatywy Rethink, gdzie grupa restauracji, dostawców żywności, sprzedawców oraz firm zostanie upoważniona do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, walki z nadmiarem żywności oraz poprawy bezpieczeństwa żywnościowego.
Widok z lotu ptaka na nowoczesny plac miejski otoczony zakrzywionymi budynkami z miejscami do siedzenia na dachach i terenami zielonymi
fot.: Dave Burk © SOM
Zakończenie projektu Manhattan West to kolejny kamień milowy w trwających od dekad staraniach o przekształcenie Far West Side na Manhattanie. W tej dynamicznie zmieniającej się dzielnicy ten nowy kompleks biurowo-mieszkalny to interesujące miejsce stanowiące jednocześnie istotne połączenie między biznesowym Midtown, kompleksem Penn Station i Hudson Yards.
Nowoczesne wieżowce ze szklanymi fasadami i oświetlonymi wnętrzami o zmierzchu
fot.: Dave Burk © SOM
Oprac.: Natalia Ledzianowska
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Skidmore, Owings & Merrill