Konkurs „Architektura betonowa 2024” - wybierz Nagrodę Publiczności
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Przestrzeń dla dzieci. Projekt przyjaznego i kolorowego przedszkola

26 maja '21

Patrycja Czeluśniak, absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zaprojektowała przestrzeń dla najmłodszych. Przedszkole jej projektu to przyjazne miejsce, w którym ogromne znaczenie mają kolory, specjalne meble dostosowane do przedszkolaków oraz funkcjonalny podział wnętrz.

Projektowane przedszkole przeznaczone jest dla około dwudziestu przedszkolaków. Powierzchnia obiektu obejmuje szatnie, dwie sale integracyjne, jadalnie, łazienki oraz cześć gastronomiczną. Projekt jest pracą dyplomową magisterską wykonaną pod kierunkiem prof. Rafała Ziembińskiego i dr Małgorzaty Zbroińskiej-Piątek.

Wnętrza przedszkola

podstawą kolorystyczną wnętrz przedszkola jest biel

© Patrycja Czeluśniak

Analizując pomieszczenia, kluczowym było oddzielenie części zabawowej od sali, gdzie dzieci będą się uczyły. Jest to o tyle istotne, gdyż w tych dwóch przestrzeniach realizują się funkcje o skrajnie różnym charakterze. W sali do nauki dziecko musi się skupić, wyciszyć, nic nie może go rozpraszać, a w tej drugiej uruchamia swoją wyobraźnię i może organizować sobie różne zabawy. Jest to znacznie aktywniejsza część przedszkola — tłumaczy autorka.

Rzut przedszkola    Przestrzeń wejściowa
i regały

kolory na styku stref funkcjonalnych przecinając się, wchodząc w interakcję i tworząc ciągłość w przestrzeni

© Patrycja Czeluśniak

praktyczne regały

Jednym z głównych celów architektki było rozwiązanie projektu wnętrza przedszkola w taki sposób, by uzyskać dużą ilość miejsca do przechowywania — optycznie niezajmującą dużo przestrzeni. Autorka stworzyła regały na całych powierzchniach ścian, do samego sufitu. Część z nich wyposażona jest w szafki zamknięte, występują też półki otwarte, do których najmłodsi mają łatwy dostęp. Dzięki temu regały mogą służyć jako miejsce prezentujące prace manualne. Dolne części przeznaczone są dla dzieci, a górne dla pedagogów do przechowywania niezbędnych materiałów edukacyjnych, bądź jako archiwum. Regały swoją formą są wkomponowane w przyjęte założenia projektu. W zależności od miejsca są bardziej lub mniej zaznaczone kolorystycznie.

W przedszkolu jest
dużo miejsca na przechowywanie

regały umieszczone są na całych powierzchniach ścian

© Patrycja Czeluśniak

mobilne meble

Kolejnym ważnym punktem pracy było zaprojektowane lekkich i mobilnych mebli. Dzięki temu dzieci i nauczyciele mogą dowolnie dopasowywać pomieszczenie do zmieniających się potrzeb i pomysłów. Zestaw tworzy stolik oraz cztery siedziska. Stół jest wyposażony w blat o dużej powierzchni, w pełni wystarczającą dla czworga przedszkolaków. Krzesełka stworzone są w sposób ergonomiczny — tak, by siedzące na nim dziecko mogło wygodnie się oprzeć. Patrząc na mebel, warto zwrócić uwagę na wcięcie na nogi. Przez ten zabieg, dziecko w komfortowy sposób może użytkować siedzenie.

Mobilne meble

projektantka stworzyła lekkie i mobilne meble

© Patrycja Czeluśniak

Ważnym założeniem projektowym było to, że meble powinny wpisywać się w charakter całego wnętrza. Siedziska tworzą całość ze stolikami i po złożeniu całego zestawu, są jednolitą, spójną i nienarzucającą się bryłą. Meble zostały wykonane z tworzywa akrylowego. Projektantka wybrała je z uwagi na wiele zalet, między innymi nietoksyczności, wysokiej higieniczności, trwałości oraz szerokiej bazie kolorów. Tworzywo akrylowe zostało wykorzystane również do konstrukcji sali zabaw. Żywica poliuretanowa została użyta do tworzenia podłóg. Jest to materiał, który idealnie wpisał się w koncepcję Patrycji Czeluśniak. Cechuje się estetycznym wyglądem, jednolitą powierzchnią oraz jest antypoślizgowy, co idealnie sprawdza się w przedszkolu. Podłoga wykonana z żywicy nie ma fug i szczelin oraz jest łatwa w utrzymaniu czystości.

Pomieszczenie do
zabawy

przestrzeń do zabaw utrzymana jest w energetycznych barwach

© Patrycja Czeluśniak

moc kolorów

Odpowiedni dobór kolorów ma wpływ na odbiór wnętrz, kierując się tą zasadą Patrycja Czeluśniak, stworzyła różnorodne wnętrza. Podstawą kolorystyczną wnętrz przedszkola jest biel, będąca bazą dla pozostałych kolorów. Sprawia, że pomieszczenia optycznie wydają się większe, jaśniejsze i czystsze. Każde pomieszczenie przedszkola jest inne — jego bazą jest biel, a dodatkiem chromatyczny zestaw wybranych kolorów. Dzięki temu łatwo jest odróżnić strefy.

Wybrana paleta barw nie jest przypadkowa, gdyż do wszystkich pomieszczeń, zostały dobrane kolory tak, by współgrać z jego funkcją. Pod uwagę zostały wzięte także preferencje dzieci w wieku przedszkolnym, bo przecież to dla nich projektowane są te wnętrza i to one będą w nich spędzać czas — tłumaczy projektantka.

Przestrzeń do zabawy
w przedszkolu

dodatkiem do bieli jest chromatyczny zestaw bar

© Patrycja Czeluśniak

Odcienie niebieskie przeważają w sali do nauki. Według autorki chłodne barwy poprawiają produktywność, tworzą we wnętrzu ład i spokój. Dzięki temu dziecko jest w stanie skupić się na obowiązujących go zajęciach i tworzyć bez rozpraszającego go otoczenia. Pomieszczenie do zabawy charakteryzuje się energetycznymi kolorami, zachęcającymi do uczestniczenia w grach i aktywności. Składa się z odcieni żółtego, pomarańczowego i czerwonego. W psychologi koloru są to barwy wywołujące radość, kreatywność i zwiększające motywację do działania. Sprzyjają rozwojowi i pozytywnym emocjom. W szatni dominują odcienie fioletu, które mają działanie uspokajające. Świetnie łagodzą objawy stresu i pomagają się wyciszyć, co jest bardzo cennym rozwiązaniem, w czasie kiedy dziecko rozstaje się ze swoim opiekunem. Kolory na styku stref funkcjonalnych przecinając się, wchodząc w interakcję i tworząc ciągłość w przestrzeni.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE