PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kolejny kielecki dworzec się zmieni (na gorsze)

23 czerwca '21

Rusza przetarg na przebudowę kieleckiego dworca kolejowego. To po niedawno oddanym do użytku dworcu PKS kolejny obiekt w centrum miasta, który przejdzie metamorfozę. Kolejarze zapowiadają zachowanie oryginalnego charakteru socmodernistycznego gmachu i odtworzenie fasady według oryginalnego projektu. Podobieństwa tu się jednak kończą. Wnętrza obiektu zmienią się na gorsze.

solidny socmodernizm

Dworzec PKP

fot. Wikimedia Commons

Budynek dworca PKP w Kielcach nie jest architekturą wybitną, ale stanowi solidny przykład socmodernizmu, dobrze wpisanego w urbanistyczny kontekst tej części miasta. Budynek oddany do użytku w 1971 roku stanowi domknięcie głównej ulicy śródmieścia – Sienkiewicza. Oś deptaka dodatkowo podkreślona jest przeszklonym holem budynku, który wiąże wizualnie przestrzeń dworca z najważniejszą przestrzenią publiczną stolicy Świętokrzyskiego. Przestronna hala kasowa wykończona jest w dużej mierze naturalnym kamieniem, a pasażerowie mają do dyspozycji przestrzenie kasowe oraz antresolę służącą jako poczekalnia. Z peronami i miastem dworzec połączony jest podziemnym tunelem. Przez lata hala wypełniła się zaburzającymi jej estetykę i funkcjonalność dodatkami – kioskami, bannerami, wielkoformatowymi reklamami. Obyło się jednak bez większych ingerencji w samą architekturę budynku. To ma się diametralnie zmienić w związku z planowanym remontem.

biurowiec zamiast dworca

Wnętrze dworca

fot. Wikimedia Commons

W ramach ogłoszonego przetargu wyłoniony ma zostać wykonawca kompleksowej przebudowy dworca – od samego budynku po naprawę tunelu. Wnętrze zostanie całkowicie przebudowane, usunięta zostanie część elementów konstrukcyjnych i zastąpiona nowymi. W hali dworca znaleźć mają się, tak jak dziś, kasy, toalety, centrum obsługi pasażera, poczekalnia i lokale komercyjne. Zniknie antresola. W tym miejscu przewidziano pomieszczenia biurowe administracji dworca oraz przeznaczone pod wynajem dla Urzędu Miasta. Współpraca między miastem a kolejarzami to pomysł jeszcze poprzedniej ekipy rządzącej Kielcami, który dopiero teraz się materializuje. Elementy projektu były uzgadniane z miejskimi instytucjami, które mają się tu przenieść.

Wnętrze dworca Wnętrze dworca

fot. facebook.com/Dworzec-PKP-Kielce

zabytek wydmuszka

Z uwagi na ujęcie budynku w ewidencji zabytków, uzgodniono konserwatorsko zewnętrzny wygląd obiektu. Zmianom nie ulegnie sama bryła obiektu, szklana fasada (wykonana jednak w nowej technologii). Zupełnie inaczej wykończone będą boczne skrzydła. W czasie robót podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Szacowana wartość prac to 28,9 mln zł netto. Za projekt odpowiada firma Pas Projekt.

Wnętrze - wizualizacja

fot. PKP S.A.

Jeśli przyjrzeć się bliżej projektowi, okazuje się jednak, że w miejsce wielkomiejskiego dworca, z przestronnym holem na osi głównej miejskiej alei, powstanie biurowiec z przestrzeniami komercyjnymi i kilkoma kasami. Kilkunastometrowej wysokości hala zostanie wypełniona biurami i zastąpiona nowym pomieszczeniem o wysokości przekraczającej nieco 3 metry. Zmieni się usytuowanie wejścia – zamiast dostępnego dla wszystkich z poziomu ulicy, pojawią się schody i rampa.

Wnętrze - wizualizacja Wizualizacja

fot. PKP S.A.

w morzu betonu

Kielce stracą więc budynek publiczny, a dostaną biurowiec z funkcją uzupełniającą. Zachowanie bryły obiektu, to żadne pocieszenie – jest to najmniej ciekawa cecha oryginalnego projektu dworca. Optymizmem nie napawają też widoki placu przed głównym wejściem – zniknąć mają ostatnie drzewa, utrzymane ma zostać podporządkowanie funkcji komunikacyjnej. Krytyka przestrzeni przed budynkiem to także często pojawiający się zarzut pod kierunkiem sąsiedniego projektu przebudowy popularnego kieleckiego UFO czyli Dworca PKS. Przed budynkiem powstała wielka betonowo-kamienna patelnia.

dworzec pks

Plac przed Dworcem PKS w Kielcach

fot. Kacper Kępiński

Sam obiekt, którego przejęcie przez miasto było wielkim sukcesem, także zmienił się nie do poznania, tracąc wszelkie cechy zabytkowości. Powstała współczesna fantazja na temat oryginalnego projektu, o niewielkich wartościach architektonicznych. Oryginalne rozwiązania i materiały zastąpione zostały współczesnymi wykończeniami i estetyką rodem z marketów budowlanych. Szerzej o przebudowie dworca przeczytać można w artykule „Atrakcyjna atrapa dworca PKS w Kielcach. Sztuczne kwiatki i efekt wow”.

Wizualizacja

fot. PKP S.A.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
INSPIRACJE