NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Klaudia Kocoń – „Projekt rewitalizacji budynku byłego portu lotniczego Wrocław-Strachocin dla floty prywatnych samolotów”

04 listopada '21
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2020
Nazwa: „Projekt rewitalizacji budynku byłego portu lotniczego Wrocław-Strachocin dla floty prywatnych samolotów”
Autorka: Klaudia Kocoń
Uczelnia:
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa
Promotor:

dr hab. Bartosz Jakubicki, prof. ASP

  

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”

 

Moim głównym założeniem w trakcie pracy nad projektem rewitalizacji budynku byłego portu lotniczego Wrocław-Strachocin i przekształcaniem go w model portu lotniczego typu General Aviation było stworzenie luksusowej oazy spokoju. Projektowana przestrzeń miała być jednocześnie praktyczna, łatwa w odbiorze oraz funkcjonalna.

Przestrzeń
restauracyjna

przestrzeń restauracyjna

© Klaudia Kocoń

W wyniku analizy mapy doświadczeń potencjalnych użytkowników umownie podzieliłam dostępną przestrzeń na następujące strefy: wejścia, gastronomiczną, relaksu, rozrywki, dwa apartamenty, centrum biznesowe, centrum biurowe lotniska, showroom luksusowych aut oraz część techniczną, czyli zaplecze gastronomiczne, oraz biuro kontroli celnej.

Vip lounge

Vip Lounge

© Klaudia Kocoń

Strefa wejścia jest połączeniem lobby z recepcją oraz usługami concierge. Jako że takie procesy, jak odprawa celna, kontrola bagażu oraz jego transport odbywają się bez udziału podróżującego, miałam możliwość zaprojektowania danej strefy w sposób bliższy hotelowemu modelowi niżeli lotniskowemu.

 Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, rzut parteru

rzut parteru

© Klaudia Kocoń

Główne założenie projektowe związane z kreowaniem wnętrza prywatnego lotniska było takie, że przestrzeń nie może przypominać budynku użyteczności publicznej, musi być pozbawiona typowego lotniskowego klimatu. Wykorzystując ten fakt, stworzyłam lobby jako główny element kompozycyjny, determinujący w kolejnych etapach układ funkcjonalny całego lotniska.

Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, lobby i schody prowadzące na piętro

autorka zaprojektowała lobby jako główny element kompozycyjny

© Klaudia Kocoń

Punktem centralnym w strefie wejścia są schody, które oprócz swej głównej funkcji komunikacyjnej są rodzajem rzeźby. Ich płynny kształt jest swoistym nawiązaniem do linii lotu samolotu. Wszelkie ażurowe rozwiązania, zarówno te otaczające dwustronnie schody, jak i te na obwodzie świetlika nad lobby, są plastycznym nawiązaniem do budowy silnika odrzutowego.

Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, ciągi komunikacyjne

ciągi komunikacyjne

© Klaudia Kocoń

VIP Lounge to przestrzeń, w której pasażerowie spędzają najwięcej czasu podczas oczekiwania na swój lot. Tworzy ją dziewięć odosobnionych stref wypoczynkowych. Przestrzeń ta dzięki miejscowemu przeszkleniu stropodachu oraz usytuowaniu wzdłuż panoramicznej elewacji budynku zapewnia widok na pas startowy oraz płytę lotniska, co wzbogaca oczekiwanie na lot o niezapomniane wrażenia wizualne.

Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, przekroje

przekrój A-A i B-B

© Klaudia Kocoń

Kolejną przestrzenią jest strefa relaksu. Głównym założeniem było tu odejście od wizji typowego miejsca do relaksu, które w dzisiejszych czasach obserwujemy w obiektach użyteczności publicznej. Moja koncepcja to przestrzeń jawiąca się jako oaza spokoju — powrót do natury oraz kontaktu duchowego. Zapragnęłam, aby potencjalny odbiorca miał możliwość ucieczki od pędu, w jakim żyje, oraz spędzenia chwili w absolutnym odosobnieniu bez poczucia utraty bezpieczeństwa.

Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, przestrzeń relaksu

strefa relaksu

© Klaudia Kocoń

Powstała koncepcja „kokonu” — indywidualnej przestrzeni, która w subtelny sposób wkomponowuje się w całość lotniska. Jej konstrukcja, oparta na multiplikacji po obwodzie profili wykonanych ze stali nierdzewnej uformowanych w kształt zakrzywionych linii, tworzy stabilną bazę dzięki materiałowi głównemu, jak i bezpośredniemu montażowi do platformy wykonanej z betonu konopnego.

Projekt rewitalizacji
starego portu lotniczego, przestrzeń do relaksu

„kokon” do relaksu

© Klaudia Kocoń

Potencjalny odbiorca przekraczając próg portu lotniczego, ma się poczuć w przyjemny sposób zaskoczony i zachęcony do eksploracji obiektu. Te wykreowane uczucia są nawiązaniem do emocji, które towarzyszą nam w trakcie podróży, jednak mają być odczuwane w spokojnym środowisku, przypominającym naturę. Stąd pomysł, by we wnętrzu znalazły się drzewa oraz woda, działające odstresowująco.

 

Klaudia KOCOŃ

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE