Na rozstrzygnięty tego lata konkurs na projekt siedziby Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu wpłynęło ponad sto zgłoszeń. Jednym z nich była propozycja przygotowana wspólnie przez fińskie biuro Lahdelma & Mahlamäki Architects (Rainer Mahlamäki, Jukka Savolainen) i polską pracownię MXCF Architekci (Marta Chrzanowska, Marcin Ferenc, Michał Pawlak). Bryłę zaprojektowaną przez międzynarodowy zespół (we współpracy z Ilkką Paloniemim, Niną Vehviläinen i Natalią Woźniak) wyróżnia łagodny łuk, który determinuje jej kształt, tworzy wnętrze urbanistyczne i fasadę pełniącą rolę ogromnego ekranu.
między bryłą ECFC a budynkiem CKK Jordanki zaplanowano reprezentacyjny plac o organicznym kształcie ze sceną w zagłębieniu
© Lahdelma & Mahlamäki Architects, MXCF Architekci
Budynek ECFC wypisany jest w nieregularny rzut, dzięki czemu harmonijnie wkomponowywać się ma w zróżnicowaną zabudowę kwartału i bezpośrednie otoczenie działki. Choć sama bryła nie została przez architektów rozdzielona na mniejsze części, budynek zgodnie z założeniami projektantów nie powinien dominować obszaru, a scalać cały kwartał.
Ogólna geometria rzutu Centrum Festiwalowego, przez wpisanie masywnej bryły w delikatnie drgające fasady, pozwala budynkowi o dużej skali w naturalny sposób dopasować się do otoczenia. Jedynie studio filmowe, będące pierwszym etapem realizacji, zostało oddzielone jako cięższa prostopadłościenna bryła, dopasowana kształtem i materiałem do ceramicznych elewacji zabudowy od południowej strony działki — tłumaczą architekci.
na dachu architekci zaplanowali łąkę i terenową widownię
© Lahdelma & Mahlamäki Architects, MXCF Architekci
Obiekt z trzech stron zamykają wspomniane już „drgające” elewacje — zygzakowato ułożone żaluzje z białej ceramiki i trawionego szkła, fasada zaś (ze szkła trawionego z matrycą LED), pełnić ma rolę ekranu i stanowić znak obecności festiwalu w przestrzeni Torunia.
Elewacja frontowa Centrum Festiwalowego została poprowadzona jednym gestem po łuku, od południa na północ, kreśląc tym samym kształt nowego urbanistycznego wnętrza — placu festiwalowego. Ta, zlokalizowana na zakończeniu promenady prowadzącej od al. Solidarności fasada, jak srebrny ekran oczekujący na projekcję filmu, przyciąga i zaprasza widzów do środka — tłumaczą założenie autorzy projektu. — Projektowana krzywizna fasady — jasnego ekranu — tworzy subtelne, neutralne tło dla Centrum Kulturalno‑Kongresowego Jordanki — dodają architekci.
fasada pełnić ma rolę ekranu i stanowić znak obecności festiwalu w przestrzeni Torunia
© Lahdelma & Mahlamäki Architects, MXCF Architekci
Zaplanowany między bryłą ECFC a budynkiem CKK Jordanki reprezentacyjny plac o organicznym kształcie z plenerową sceną w zagłębieniu, w połączeniu z foyer ma być przestrzenią dla całorocznych wydarzeń i miejscem spotkań. Samo foyer wydziela od innych stref ażurowa przegroda — jest to, jak piszą architekci, przestrzeń o rozproszonym świetle, strefa skupienia, poprzez którą widz przenosi się z jasnego gwarnego placu i codzienności do tajemnej strefy kreowanej przez film.
Projektanci za cel postawili sobie stworzenie czytelnego i intuicyjnego układu komunikacji między poszczególnymi funkcjami — hol główny foyer poprowadzony łagodną falą z południa na północ łączy więc wszystkie strefy Centrum Festiwalowego (market, biura ECFC, strefę edukacji zlokalizowaną ponad marketem), od południa zapewnia także dostęp do studia filmowego, a od północy do sal kinowych i muzeum. Sercem założenia jest główna sala ECFC.
plan zagospodarowania terenu
© Lahdelma & Mahlamäki Architects, MXCF Architekci
Wzdłuż zachodniej elewacji, od strony parku, zaprojektowano rampę prowadzącą na dach, co, jak podkreślają architekci, ma być naturalną kontynuacją otaczającego Centrum Festiwalowe pierścienia zieleni. Piątą elewację budynku, przeznaczoną na cele rekreacyjne, porastać ma łąka.
Wyniki konkursu znajdziecie tutaj.
W cyklu #Salon Odrzuconych prezentowaliśmy także konkursowe projekty biur WXCA, P2PA, MWM Architekci i nsMoonStudio.