Michał Dyniakowski— student Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu opracował projekt łączący funkcję tradycyjnego barber shopu z funkcją klubu wzorowanego na amerykańskich klubach golfowych. Jego „Barber Shop & Club” powstał w ramach zajęć w Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz pod opieką prof. ASP dr hab. Katarzyny Anny Jagiełło.
logo
© Michał Dyniakowski
idea
Amerykańskie kluby golfowe pełnią różne funkcje: społeczną (między innymi integracji pokoleniowej), polityczną i czysto sportową. Proponowany obiekt ma na celu uzupełnienie luki poprzez połączenie różnych funkcji, w tym usług związanych ze strzyżeniem i pielęgnacją męskiej brody oraz twarzy, jak również zabiegów kosmetycznych, które są rutynowymi, powtarzalnymi czynnościami. Ma być to także przestrzeń koleżeńskich spotkań tworzących społeczność i będących sposobem na utrzymywanie kontaktów oraz profesjonalnego doradztwa w zakresie męskiej estetyki, obejmującego zarówno fryzury, jak i stosowanie kosmetyków oraz suplementów.
aksonometria
© Michał Dyniakowski
W życiu codziennym trudno znaleźć miejsce, gdzie te różne funkcje są łączone, ponieważ zazwyczaj istnieją one jako odrębne byty. Projekt ten ma na celu odejście od utartego wzorca, dominującego w obecnych salonach fryzjerskich. Projekt jest ukazany w prostych, czystych formach. Wnętrze jest lekko przemysłowe, bazujące na elementach drewnianych, nasycone duchem „drwala”.
bar
© Michał Dyniakowski
wnętrze
Zaprojektowane wnętrze bazuje na dynamicznych skosach, geometrii i cięciach płaszczyzn, uwzględnionych w formie oraz w doborze materiałów i oświetlenia. Obiekt został podzielony na kilka stref funkcjonalnych. Wśród nich znajduje się sklep z asortymentem barberskim i męskimi kosmetykami, z recepcją umieszczoną w centralnym punkcie sklepu i długim holem w kształcie trójkąta, zapraszającym klientów w głąb obiektu, gdzie znajdują się indywidualne stanowiska barberskie, także podwójne.
sklep
© Michał Dyniakowski
stanowisko
© Michał Dyniakowski
Ten układ ma na celu stworzenie atmosfery, w której wizyta u barbera to nie tylko strzyżenie, ale także okazja do spotkań koleżeńskich, wymiany poglądów i nawiązywania nowych znajomości. Obiekt posiada również bar, który pełni rolę poczekalni dla klientów oczekujących na swoją kolej u fryzjera oraz czytelnię, gdzie można zapoznać się z prasą polityczną, sportową itp.
loże
© Michał Dyniakowski
Dodatkowo są dostępne miejsca spotkań towarzyskich, uzupełniające wizytę w sklepie lub stanowiące alternatywę dla tradycyjnych, luźnych spotkań. Do infrastruktury obiektu należą: toalety męska i damska, zaplecze dla personelu z szatnią, kuchnią, miejscem odpoczynku z indywidualną toaletą oraz dwa magazyny — jeden dla zaopatrzenia stanowisk barberskich i sklepu, a drugi dla baru.
poczekalnia
© Michał Dyniakowski
kolorystyka i materiały
Kolorystyka wnętrza obiektu jest monochromatyczna, z łączonymi strefami zacienienia. Celem tego zabiegu było skupienie uwagi odbiorcy na zastosowanych fakturach i kształtach, które prowadzą nas do użytych materiałów i ich charakterystycznych cech, reagujących na światło.
sklep
© Michał Dyniakowski
Materiały wykorzystane w projekcie to przede wszystkim beton żywiczny, traktowany jako łącznik pomiędzy strefami funkcjonalnymi i monochromatycznymi, mający na celu scalenie całego obiektu. Stalowa blacha cięta i szczotkowana została użyta w formie prostych linii i klasycznych kształtów, mając podkreślić i uwydatnić charakter wnętrza. Krata stalowa, naciągana i malowana proszkowo na kolory biały i czarny, została zastosowana do podziału obiektu na strefy funkcjonalne, podobnie jak w przypadku poziomych i pionowych linii LED. Matowa płyta PCV w kolorach białym i czarnym została użyta jako materiał dopełniający, podobnie jak czarna skóra z przebarwieniami, stosowana do obicia siedzisk przy barze oraz na stanowiskach barberskich.
stanowisko
© Michał Dyniakowski