Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Pociąg do wiedzy

21 lutego '19
Dane techniczne
Inwestor: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa, Ekwador
Lokalizacja: Ekwador
Pracownia: Al Borde
Kierownik projektu: Jorge Noreña
Konstrukcja: Juan Carlos Castillo
Wzronictowo przemysłowe: Juan Subia
Materiałowe pokrycie zadaszenia: AAMAXIMA, Hernan Arias + Marcelo Pazmiño
Identyfikacja wizualna: Rolando González

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 

2012
2012

Powierzchnia:

36 m²

Architekci ekwadorskiej pracowni Al Borde znowu nas zachwycają! Tym razem przerobili stary, wysłużony wagon na objazdowe centrum kultury.

Zniszczony i wykolejony wagon towarowy 1513 wybrany został, aby stać się częścią programu naprawczego systemu kolei, prowadzonego przez ekwadorskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa. W przeciwieństwie do pozostałych elementów składających się na ten projekt, wagon nie przewozi już ani ładunku, ani turystów, ale kulturę.

Reaktywacja linii kolei była wielkim wydarzeniem dla społeczności mieszkającej na jej trasie. Po dwunastu latach braku połączenia kolejowego osiedla te nie tylko odzyskały możliwość komunikacji, ale i odbudowały swoją pozycję ekonomiczną. Celem projektu przebudowy wagonu 1513 było stworzenie miejsca, które stanie się aktywatorem przestrzeni publicznej na poszczególnych stacjach.

Projektanci, chcąc umożliwić promotorom organizację występów muzycznych i teatralnych, szkoleń dla lokalnych społeczności i wszelkich publicznych wydarzeń, stanęli przed nie lada wyzwaniem. Program architektoniczny nie mógł być jednoznacznie i permanentnie zdefiniowany, ale powinien odpowiadać każdej z aktywności zaplanowanej przez promotorów. Aby rozwiązać to wielofunkcyjne przeznaczenie wagonu, architekci pracowni Al Borde przyjęli zasadę stosowania możliwie najmniejszej ilości elementów przy maksymalnie największej liczbie potencjalnych funkcji obiektu.

aksonometria

© Al Borde

Dla stworzenia publicznego placu, teatru (dla maksymalnie osiemdziesięciu widzów) i miejsca do pracy (dla dwudziestu osób), projektanci dodali do wagonu jedynie trzy nowe elementy: dach z kilkoma funkcjami rozmieszczenia, wysuwane meble i dwa schowki. Aby zoptymalizować proces projektowania i czas budowy autorzy współpracowali z wyspecjalizowanymi projektantami, tworząc proste systemy, które obsługiwane przez promotorów kultury, mogą sprawnie przekształcić wagon w publiczny plac, teatr lub miejsce pracy.

rzut, ustawienie przeznaczone na widownię

© Al Borde

Zniekształcony i wykolejony wagon dzięki pomysłowości ekwadorskich architektów otrzymał nowe życie i funkcję, która przywróciła go na właściwe tory.

oprac. red.

na podstawie opisu autorskiego

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE