PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

To będzie rewolucja. Aleje Jerozolimskie się zazielenią

20 maja '21

Główna arteria centrum Warszawy ma zmienić się w zielony bulwar. Taką zapowiedź ogłosiły właśnie władze stolicy. Przebudowa ulicy będzie możliwa dzięki modernizacji kolejowej linii średnicowej. Metamorfozę ma przejść niespełna dwukilometrowy odcinek ulicy.

rozkopana stolica

Projektowany przekrój

fot. ZDM Warszawa

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg na wykonanie projektu odcinka alei Jerozolimskich od Ronda Czterdziestolatka do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Zadanie ma być realizowane w ścisłej współpracy z PKP, które przygotowuje się do przebudowy tunelu kolejowego biegnącego pod arterią. Prace mają być realizowane metodą odkrywkową – rozkopane będzie więc całe centrum stolicy. W ramach inwestycji powstaną też dwa nowe przystanki kolejowe. Stacje pod rondem De Gaulle’a i na Solcu bliżej Wisły zastąpią istniejącą stację Warszawa Powiśle. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok.

Porównanie stanu istniejącego i projektowanego Porównanie stanu istniejącego i projektowanego

fot. ZDM Warszawa

To jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części stolicy. Pracujemy nad tym zadaniem wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni.

Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Rondo de Gaulle'a

fot. Alina Zienowicz / Wikimedia Commons

Aleje Jerozolimskie na swoim centralnym odcinku to zdominowana przez samochody betonowa pustynia. Brakuje przejść dla pieszych i dróg dla rowerów. To wszystko przekłada się na jakość życia i warunki dla usług. W ostatnim czasie swoje negatywne piętno na ulicy odcisnęła także pandemia COVID-19, która spowodowała opustoszenie wielu lokali usługowych.

przedwojenny charakter

Rondo Dmowskiego Aleje Jerozolimskie

fot. Zbyszko Siemaszko / NAC

Po planowanej przebudowie aleje mają upodobnić się do wyremontowanej kilka lat temu ulicy Świętokrzyskiej. W miejsce pasów jezdni pojawią się zatoki parkingowe, dwukierunkowe drogi dla rowerów, zieleń oraz szerokie chodniki. Drzewa rosnąć będą w czterech rzędach, co przywróci alejom ich przedwojenny charakter. Znikną dwa ronda – Dmowskiego oraz de Gaulle’a. W ich miejsce powstaną skrzyżowania, co w założeniu ma odzyskać przestrzeń dla pieszych i skrócić dojścia w ramach przesiadek.

nowe centrum Warszawy

Świętokrzyska i Jerozolimskie - porównanie

fot. ZDM Warszawa

Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Program jest konsekwentnie realizowany. Trwa już przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej strony ul. Marszałkowskiej w rejonie pl. Defilad. Rozpisano przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. A w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Niebawem będą też znane wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE