Desing Journey to wystawa, na której zobaczyć można nie tylko końcowy efekt pracy studentów Grafiki Uniwersytet SWPS, a również całą drogę, jaką pokonują projektanci: od analizy i eksperymentów, po gotowe, odpowiedzialne rozwiązania.
Ekspozycja wystawy „Design Journey” obejmuje sześć wybranych projektów zrealizowanych na kierunku Grafika, który to łączy projektowanie graficzne z kontekstem komunikacyjno-społecznym.
wystawa Design Journey SWPS
fot.: Jaga Kraupe
Powstające tu projekty z jednej strony mają charakter irytatywny — przyciągają uwagę i skłaniają do refleksji — z drugiej zaś pełnią funkcję organizującą i porządkującą rzeczywistość społeczną. Pomimo różnorodności tematycznej — od kampanii społecznych, przez produkty cyfrowe i edukacyjne, aż po systemy identyfikacji wizualnej i publikacje — wszystkie projekty łączy wspólne podejście: procesowość, badawczość i zaangażowanie
— tłumaczą kuratorzy.
kampanie społeczne, pomoce edukacyjne i projekty identyfikacji wizualnej
W kategorii kampanie społeczne we współpracy z Urzędem Miasta we Wrocławiu powstał projekt promujący dietę planetarną oraz drugi, we współpracy z WWF Polska, dotyczący bezpieczeństwa turystów w rejonach występowania niedźwiedzi. Obie kampanie powstały na bazie badań społecznych i środowiskowych.
kampania promująca dietę planetarną
proj.: Aleksandra Tobiasz, Julia Hawrylak
kampania dla WWF
proj.: Julia Hawrylak, Aleksandra Tobiasz
Edu Design to kategoria, w której powstały pomoce edukacyjne dla przedszkolaków oraz uczniów kierunków florystyka i architektura krajobrazu. Proces ich powstania oparty był na zasadach projektowania partycypacyjnego i obejmował m.in. obserwacje, wywiady kontekstowe i testowanie prototypów. Stworzone materiały trafiły do użytku placówek zaangażowanych w projekt.
pomoc do nauki nazw drzew i krzewów dla kierunków florystycznych
proj.: Julia Józefik, Monika Pluszczak, Katarzyna Szmorąg
pomoc rozwijająca zakres słownictwa dzieci z Ukrainy z obszaru dom i rodzina
proj.: Kasprzak, Wojciechowska, Macińska, Puchalska, fot.: Natalia Olejnik
Zespół, w którego skład weszli: Paweł Góral, Weronika Naskręt, Justyna Przybylska oraz Marta Radojewska, stworzył projekt w inicjatywie z lokalnymi winnicami. Autorzy stworzyli unikatowe etykiety i opakowania, aby w ten sposób pokazać, jak za pomocą designu można budować tożsamość polskiego wina, a zarazem wspierać regionalnych producentów.
winnica Bielawska
proj.: Paweł Góral, Weronika Naskręt, Justyna Przybylska, Marta Radojewska
Na wystawie pokazano także zaprojektowane kompleksowe systemy identyfikacji wizualnej dla wybranych organizacji. Ich powstanie poprzedziła dogłębna analiza potrzeb, tożsamości i otoczenia. Przygotowane strategie wizualne są gotowe do wdrożenia. Kolejną kategorią projektów były Digital Skills – w jej ramach uczestnicy stworzyli prototypy produktów cyfrowych w wersjach desktopowej i mobilnej, które również oparte były na analizie rynku, potrzeb użytkowników i na testach użyteczności.
warsztatoffnia
proj.: Natan Gadzik, Adrian Lamberski
Radio Wrocław
proj.: Wiktoria Kowalczyk, Alicja Tatarczyk
A kiedy autorzy powyższych prac zakończą już studia, podczas Abolutorium będą mogli otrzymać pamiątkowy notatnik zaprojektowany przez Wiktorię Fiałkowską, Karolinę Kępę oraz Julie Karczyńską, który funkcjonalność łączy z sentymentalną wartością.
notatnik dla absolwentów
proj.: Wiktoria Fiałkowska, Karolina Kępa, Julia Karczyńska
Więcej projektów pokazanych na wystawie Design Journey zobaczyć można w galerii artykułu.
Kuratorami wystawy są Mateusz Antczak oraz Małgorzata Ciesielska z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. Wystawa czynna jest do 15 kwietnia 2025 r. w Collegium Da Vinci w Poznaniu.