Druk 3D, nanomateriały, komputerowe wspomaganie projektowania — to niektóre z obecnych technologii stosowanych w designie. Jak zmienia się styl pracy projektantóww dobie rozwiązań cyfrowych przedstawia wystawa Design / Przestrzeń / Technologia, na której zaprezentowano obiekty, prototypy i multimedia wykonane przez architektów wnętrz, projektantów mebli oraz scenografów z Wydziału Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii na Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Obecnie znajomość tradycyjnych technologii, materiału, procesów jego obróbki, możliwej i właściwej do zastosowania konstrukcji nie jest wystarczająca. Organizatorzy wystawy zwracają uwagę na nowe podejście do projektowania możliwe dzięki nowoczesnym technologiom dostępnym w epoce czwartej rewolucji przemysłowej. W jej efekcie wytworzyły się podejścia takie jak design skupiony na człowieku, design parametryczny (czyli taki, który wykorzystuje algorytmy i narzędzia komputerowe do wytworzenia optymalnych form) czy też design generatywno-cyfrowy (sięgający po sztuczną inteligencję).
wystawa Design/Przestrzeń/Technologie
fot. Beata Ludwiczak
korzyści i zagrożenia stosowania nowoczesnych technologii
Nowoczesne technologie mogą stanowić również narzędzie do badań czy eksperymentów naukowych, artystycznych lub projektowych, a nawet być wykorzystywane w celach edukacyjnych. Jednocześnie, na wystawie zobaczymy również takie obiekty, które dowodzą wartości kultywowania tradycyjnego rzemiosła, często lepiej odpowiadającego charakterowi projektu i zachowującego walory materiału. Inne eksponaty reprezentują dialog tradycji z nowoczesnością.
Część prac to z kolei zdecydowanie krytyczne odniesienie się do technologii, która pozbawia nas wrażeń sensorycznych, wprowadza zawrotne tempo postępu, uniemożliwia refleksję... I choć należące do tej grupy projekty wyrażają wątpliwości i zdystansowanie do postępu technologicznego, ostatni zbiór, nazwany „technologie dla przyszłości”, udowadnia, że właściwie potraktowane narzędzia technologiczne mogą wspomóc analizowanie kierunku, w jakim zmierzamy jako ludzkość, i wesprzeć projektowanie nie tylko obiektów, wnętrz, wystaw, eksperymentów, doświadczeń, ale też naszego życia w nadchodzących dziesięcioleciach
— tłumaczy główna kuratorka wystawy, Beata Ludwiczak.
Poniżej prezentujemy wybrane obiekty prezentowane na wystawie.
Magdalena Kasprzyca – Kropka
Krzesło zaprojektowane przez Magdalenę Kasprzycę wykonane zostało z odpadów produkcyjnych z firmy Bester Sklejki. Okrągła forma elementów, z których składają się siedzisko i oparcie pozwoliła na wykorzystanie większości materiału, bez tworzenia kolejnych strat.
proj.: Magdalena Kasprzycka — wystawa Design/Przestrzeń/Technologie
fot. Beata Ludwiczak
Agata Nartowska – Klamry z bimetalowych odpadów produkcyjnych
Projekt Agaty Nartowskiej również wykorzystuje odpady produkcyjne, powstające w wyniku platerowania wybuchowego, czyli technologii, podczas której zjawisko eksplozji stwarza możliwość łączenia metali i ich stopów niemożliwych do połączenia innymi przemysłowymi metodami. Odpady powstające w tym procesie są bardzo trudne w recyklingu, stąd potrzebne jest znalezienie innego ich zastosowania.
proj.: Agata Nartowska — wystawa Design/Przestrzeń/Technologie
fot. Renata Nartowska
Szymon Hanczar, Przemysław Słowik – Stół „Techno”
Nazwę projektu autorzy zaczerpnęli z języka greckiego, w którym téchnē oznacza rzemiosło i sztukę jednocześnie. To przykład obiektu, do którego wykorzystano tylko tradycyjne technologie, a prosta konstrukcja pozwala na łatwe transportowanie stołu.
proj.: Szymon Hanczar i Przemek Słowik — wystawa Design/Przestrzeń/Technologie
fot. Beata Ludwiczak
Piotr Kuczkowski -.add CHAIR 2
Połączenie tradycyjnych metod obróbki drewna z nowoczesnymi technologiami reprezentuje krzesło Piotra Kuczkowskiego. W tym projekcie druk 3D pozwolił na wytworzenie precyzyjnych komponentów. Ostatecznie, obiekt przedstawia dialog między klasyczną estetyką a współczesnymi możliwościami.
proj.: Piotr Kuczkowski — wystawa Design/Przestrzeń/Technologie
fot. Beata Ludwiczak
Wystawa prezentowana była do 17 kwietnia w Akademickim Centrum Designu w Łodzi. Główną kuratorką była Beata Ludwiczak, a współkuratorami Tomarz Brzeziński, Magdalena Kasprzyca, Jacek Kulig oraz Renata Wites-Krzyżanowska.
Wystawa jest częścią cyklu „Design w procesie”.