Mateusz Dziuba, student Architektury i Urbanistyki z Politechniki Krakowskiej w ramach wymiany zagranicznej na Politechnice Mediolańskiej przygotował pracę projektową „At the end of Grjótagjá”. Projekt pawilonu z ziemi ubijanej, który mógłby powstać na Islandii, otrzymał wyróżnienie honorowe w międzynarodowym konkursie Rammed Earth Pavilion zorganizowanym przez platformę Buildner.
pawilon z ziemi ubijanej
Konkurs Rammed Earth Pavilion jest częścią serii badającej wyjątkowe zalety różnych materiałów budowlanych. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie pawilonu wykonanego w technologii ziemi ubijanej. Lokalizacja obiektu była dowolna, a pawilon mógł być tymczasową, lub stałą strukturą o powierzchni nieprzekraczającej 50 metrów kwadratowych. Organizatorzy chcieli, aby w jego przestrzeni możliwa była do zorganizowania wystawa, na temat ziemi jako materiału budowlanego.
sukces polskiego studenta!
pawilon znajduje się na końcu jaskiń Grjótagjá
© Mateusz Dziuba
Buildner poszukiwał kreatywnych projektów odkrywających potencjał tradycyjnego i zrównoważonego materiału budowlanego, jakim jest ziemia. Współpracował z międzynarodowym jury, które tworzyły osoby z doświadczeniem z zakresu projektowania i budowania z wykorzystaniem ziemi ubijanej: Alia Bengana (założycielka Alia Bengama Architecte), Dutra Brown (projektantka z Los Angeles), Anna-Laura Bourguignon (francusko-meksykańska architektka), Tim Krahn (Building Alternatives), Ben Gitai (Gitai Architects), Alex Reed (artysta z Los Angeles), Jesus Edmundo Robles Jr. (D U S T), Kathryn Robson i Chris Rak (Robson Rak), Mattia Pretolani (ALICE i ellipse architecture), Marc Thorpe (Marc Thorpe Design), Laurent de Wurstemberger (LDW Architects, TERRABLOC.
pawilon na Islandii, rzut
© Mateusz Dziuba
I Nagrodę otrzymał Roger Boltshauserza projekt Kiln Tower for the Brickworks Museum, II Nagrodę i Buildner Sustainability Award przyznano zespołowi w składzie: Farid Younesi, Amina Yusupova, Thanatcha Cholpradit za Hooke Garden. III Nagroda powędrowała do Olivera Giebelsa i Alessandry Esposito za projekt Hands On! Natomiast nagrodę za projekt studencki otrzymał Florestan Lacroix. Przyznano także sześć wyróżnień, pośród których jako jedyny z Polski znalazł się projekt At the end of Grjótagjá autorstwa Mateusza Dziuby, studiującego aktualnie na Politechnice w Mediolanie.
pawilon na Islandii, schemat ideowy
© Mateusz Dziuba
minimalistyczny pawilon na Islandii
Na lokalizacje swojego projektu Mateusz Dziuba wybrał Islandię, a konkretnie teren jaskiń Grjótagjá, gdyż jak mówi:
Kraj ten jest jednym z nielicznych obszarów o tak dużej różnorodności gleb pod względem tekstury i koloru. Niestety, Islandia zmaga się z problemem erozji gleby, co przyczynia się do stopniowej degradacji jej malowniczych krajobrazów. Zaprojektowany przeze mnie pawilon ma na celu poszerzenie wiedzy i promowanie konstrukcji rammed earth, a także podniesienie świadomości na temat problemu erozji gleb. Główną ideą projektu jest korelacja obecności i absencji.
© Mateusz Dziuba
Zaprojektowany pawilon to minimalistyczny monument zbudowany z ziemi wydobytej wyłącznie z okolicy Grjótagjá. Utworzone po wydobyciu ziemi zagłębienie pełni funkcję rampy prowadzącej odwiedzających z jaskiń do pawilonu. Obiekt jest tymczasowy, a po cyklu użytkowania ziemia wykorzystana do jego budowy ponownie wróci do natury.
Pawilon na Islandii, przekrój
© Mateusz Dziuba
Autor uwzględnił surowe warunki klimatyczne panujące na Islandii, dlatego też ściany z ziemi zostały wzmocnione naturalnym wapnem i pobliskimi kamieniami. Ponadto zadaszenie, fundamenty oraz powierzchnia rampy zostały wykonane ze zbrojonego betonu. Dodatkowo obiekt został podniesiony 50 cm nad ziemią w celu ochrony przed deszczem i wilgocią.
wnętrze pawilonu, przestrzeń do medytacji
© Mateusz Dziuba
wyciszenie i edukacja
Wnętrze pawilonu młody architekt podzielił na dwie części. Pierwsza z nich to przestrzeń przejściowa, zaprojektowana na rzucie koła, służąca do kontemplacji oraz medytacji. Tutaj odwiedzający mogą doświadczyć materiału, z jakiego zbudowany jest pawilon — na przykład poczuć teksturę ścian. Miejsce do siedzenia zapewnia siedzisko umiejscowione centralnie pod świetlikiem.
Schemat instalacji znajdującej się w pawilonie
© Mateusz Dziuba
Druga część pawilonu to przestrzeń wystawiennicza. Autor oddzielił ją od reszty pawilonu i nadał jej podłużny kształt, a w centrum umieścił szklaną instalację. Jej forma ma przypominać szalunek wykorzystywany do budowy ścian w technologii rammed earth. Instalacja dzieli się na pięć części — każda z nich reprezentuje kolejny etap formowania konstrukcji z ziemi. Dodatkowo wokół instalacji znajdują się tablice z informacjami dotyczącymi technologii wykonania pawilonu oraz problemów związanych z erozją gleb na Islandii.
główną ideą projektu jest korelacja obecności i absencji
© Mateusz Dziuba
Poczytajcie także o projekcie pawilonu filmowego na Islandii autorstwa Mai Dziwok i Alexandry Dectot, studentek Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, który otrzymał wyróżnienie honorowe w konkursie Iceland Movie Pavilion.