NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

„Labirynt emocji” polskich studentek wyróżniony w międzynarodowym konkursie

23 kwietnia '24
w skrócie
  1. Projekt „Emotional Maze” autorstwa studentek Politechniki Śląskiej, Julii Więckowskiej i Patrycji Iskry, zdobył uznanie w konkursie „Museum of Emotions” organizowanym przez platformę Buildner.
  2. Labirynt, podzielony na dwie części, symbolizuje skomplikowaną naturę ludzkich emocji.
  3. Pierwsza część, dedykowana negatywnym emocjom, charakteryzuje się zwężeniem korytarzy, ograniczeniem światła i surowym betonem, aby wywołać poczucie beznadziei i zakłopotania.
  4. Druga część, skupiająca się na pozytywnych emocjach, oferuje otwartą przestrzeń z organicznymi kształtami i jasnymi, przejrzystymi materiałami, mając na celu odprężenie, uspokojenie i integrację z naturą. Roślinność oraz prostszy układ ułatwiający orientację są kluczowymi elementami tej części pawilonu.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

W jaki sposób architektura może oddziaływać na emocje? Czy za pomocą prostych środków może wpływać na nastroje? Ten temat podjęły dwie studentki Politechniki Śląskiej — Julia WięckowskaPatrycja Iskra. Projekt „Emotional Maze” został wyróżniony umieszczeniem na krótkiej liście międzynarodowego konkursu.

„Museum of Emotions” organizowany przez platformę Buildner to konkurs, którego celem było zaprojektowanie dwóch niezależnych przestrzeni, w których można doświadczyć pozytywnych oraz negatywnych emocji. Istotnym elementem był brak możliwości dołączenia opisu autorskiego — językiem, którym posługiwali się twórcy i twórczynie były jedynie ilustracje, grafiki i schematy. Praca studentek ze Śląska została wyróżniona umieszczeniem na krótkiej liście.

rzut

rzut

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

pomiędzy ścianami labiryntu

Julia Więckowska i Patrycja Iskra w swojej pracy odwołały się do idei labiryntu, który ma odwoływać się do skomplikowanej natury ludzkich emocji. Labirynt ma stanowić metaforę odnajdywania się we własnych emocjach, próbę zmierzenia się z poczuciem skomplikowania przytłaczającej ilości informacji dzisiejszego świata. Punktem wyjścia było również to, jak często gubimy się w zrozumieniu własnych emocji. W jaki sposób został rozplanowany układ kompleksu? Podzielono go na dwie części — odnoszące się do negatywnych i pozytywnych emocji.

pierwsza część labiryntu odwołuje się do negatywnych emocji - stresu, strachu czy niepokoju

pierwsza część labiryntu odwołuje się do negatywnych emocji — stresu, strachu czy niepokoju

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

przechodząc przez najgorsze

Pierwsza część labiryntu odwołuje się do negatywnych emocji — stresu, strachu czy niepokoju. Autorki założenia chciały pobudzać je przede wszystkim przez zwężenie korytarza, ograniczenie światła i powierzchnie odlane z surowego betonu. Przejście przez tę część ma stworzyć poczucie beznadziei i zakłopotania, podkreślane przez klaustrofobiczny i niekomfortowy charakter spaceru po pawilonie.

przejście przez negatywną część ma stworzyć poczucie beznadziei i zakłopotania

przejście przez negatywną część ma stworzyć poczucie beznadziei i zakłopotania

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

Może to okazać się trudnością, która wprawi odwiedzającego w jeszcze większe zakłopotanie, przerażenie, konfuzję — czytamy w opisie autorskim.

autorki założenia chciały pobudzać negatywne odczucia poprzez zwężenie korytarza, ograniczenie dostępu światła i powierzchnie odlane z surowego betonu

autorki założenia chciały pobudzać negatywne odczucia poprzez zwężenie korytarza, ograniczenie dostępu światła i powierzchnie odlane z surowego betonu

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

w dobrą stronę

Druga część labiryntu odwołuje się do pozytywnych emocji. Dlatego podstawą jej lokalizacji jest otwarta przestrzeń bez twardych, ograniczonych przejść, które zostały zastąpione miękkimi, organicznymi kształtami. Ściany wykonane zostały z jasnych, zwiewnych i przeziernych materiałów, nadających wnętrzu delikatny, spokojny charakter.

druga część labiryntu odwołuje się do pozytywnych emocji

druga część labiryntu odwołuje się do pozytywnych emocji

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

Wybór ten ma podkreślać oraz dodawać lekkości i przejrzystości otoczeniu. Przebywanie w tej przestrzeni ma odprężać, uspokajać, umożliwiać kontemplację i napawać optymizmem. Pozwala ona również na integrację i dzielenie się emocjami z innymi — czytamy w opisie autorskim.

podstawą kompleksu pozytywnego jest otwarta przestrzeń bez twardych, ograniczonych przejść, które zostały zastąpione miękkimi organicznymi kształtami

podstawą kompleksu pozytywnego jest otwarta przestrzeń bez twardych, ograniczonych przejść, które zostały zastąpione miękkimi organicznymi kształtami

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

Istotnym elementem pawilonu poświęconego pozytywnym emocjom jest roślinność, która ma pozwalać na odpoczynek pośród natury i tworzyć mniej skomplikowany układ, w którym łatwiej można się odnaleźć.

zestawienie obu części - negatywnej i pozytywnej

zestawienie obu części — negatywnej i pozytywnej

© Julia Więckowska i Patrycja Iskra

 
opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE