Los Angeles stoi obecnie przed jednym z najpoważniejszych problemów — kryzysem mieszkaniowym, związanym z brakiem dostępnych działek budowlanych. Z każdym rokiem czynsze rosną, a ceny nieruchomości stają się nieosiągalne dla wielu mieszkańców. W odpowiedzi na te wyzwania Buildner po raz szesnasty zorganizował konkurs „Los Angeles Affordable Housing Challange” na innowacyjne i praktyczne projekty, mające pomóc w rozwiązaniu różnorodnych potrzeb mieszkaniowych. Studentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej — Maria Hofman — stworzyła projekt „PARK & LIVE together”, który znalazł się na krótkiej liście tego międzynarodowego konkursu. W jury znaleźli się między innymi Persis Lam — członkini Building Equality in Architecture Toronto oraz dr Steffen Lehmann — profesor School of Architecture w Las Vegas.
fragment planu Los Angeles
© Maria Hofman
Zadaniem uczestników konkursu było znalezienie odpowiedniej lokalizacji w Los Angeles, z uwzględnieniem takich czynników, jak dostępność, infrastruktura oraz potencjalny wpływ na otaczającą społeczność. Zwracano uwagę na projekty zmieniające krajobraz miasta, równocześnie realizujące potrzeby mieszkańców.
wizualizacja modułowego kompleksu mieszkalnego
© Maria Hofman
„PARK & LIVE together” wykorzystuje potencjał nieoczywistych przestrzeni. Miejsca parkingowe, zajmujące 14% hrabstwa Los Angeles, stają się tutaj kluczem do rozwiązania problemu mieszkaniowego tego miasta. Zgodnie z projektem, wykorzystując zaledwie 20% z tych parkingów, można stworzyć mieszkania dla 1,3 miliona osób. Koncepcja bazuje na wykorzystaniu istniejących parkingów, jednocześnie zachowując ich główną funkcję. Modułowe kompleksy mieszkalne, montowane na drewnianych platformach nad parkingami, pozwalają zachować znaczną część miejsc parkingowych. Ich elastyczne projekty dostosowują się do różnych układów i lokalizacji parkingów. Prefabrykowane moduły mieszkaniowe zostają przetransportowane na miejsce budowy, a następnie montowane. Dzięki temu systemowi obniżono koszty produkcji, a czas budowy skrócono, co przekłada się na większą przystępność cenową mieszkań. Ponadto modularny charakter projektu umożliwia przeniesienie kompleksu w inne miejsce w przyszłości, gdyby zajęte parkingi były potrzebne.
moduły konstrukcyjne znajdują się nad parkingami
© Maria Hofman
Projektowany modularny system mieszkaniowy dopasowuje się do różnych typów parkingów i otaczającej zabudowy. Może być zaprojektowany zarówno na małych, jak i dużych parkingach o różnych kształtach. W przypadku otoczenia o niskiej gęstości zabudowy, moduły rozmieszcza się w taki sposób, aby tworzyć niewielkie budynki jednorodzinne lub dwurodzinne, maksymalnie dwupiętrowe.
Na obszarach o wyższej, gęstszej zabudowie, moduły ułożone na sobie tworzą wielopiętrowe budynki mieszkalne. Istnieje również możliwość stawiana ich na istniejących budynkach lub platformach.
konstrukcja modułu mieszkalnego
© Maria Hofman
Mieszkania są projektowane z myślą o różnych grupach społecznych, począwszy od osób samotnych, studentów po rodziny wielodzietne. Kompleksy posiadają również liczne wspólne przestrzenie, takie jak siłownie czy miejsca zabaw dla dzieci, które wspierają społeczność i integrację między mieszkańcami, a także kawiarnię z udogodnieniami do wspólnej pracy oraz pralnię.
moduły wielopoziomowe
© Maria Hofman
Projekt nie tylko wpływa na zmniejszenie kryzysu mieszkaniowego, ale także kładzie nacisk na zrównoważony rozwój. Zastosowanie drewna klejonego CLT oraz paneli fotowoltaicznych sprawia, że kompleksy są przyjazne dla środowiska. Dodatkowo zielone patio i ogrody dachowe wspierają ekologię miejską. W rezultacie projekt przyczynia się do tworzenia zintegrowanych przestrzeni mieszkaniowych w Los Angeles oraz gwarantuje innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów społecznych.
zewnętrzna przestrzeń wspólna
© Maria Hofman