Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2023/2025”
Tematem projektu jest koncepcja adaptacji opuszczonego przemysłowego budynku w Finlandii na przestrzeń warsztatową oraz wystawienniczą. Obiekt zlokalizowany jest w niewielkim mieście Kaarina w prowincji Finlandia Zachodnia, będącej częścią regionu Varsinais-Suomi. Dzięki adaptacji i wznowieniu użytkowania magazyn zyskał nową funkcję i wartość — tworzy przestrzeń artystyczną służącą spotkaniom i organizacji różnych wydarzeń. Nazwa nadana nowemu obiektowi — Tiilivar — pochodzi od finlandzkich słów oznaczających „cegłę” oraz „magazyn”.
aksonometria
© Jakub Krawczak
Projekt bazował na trójwymiarowym skanie cyfrowym oryginalnego budynku magazynu cegieł, którego autorem jest Lassi Kaukonen. Magazyn ten to przykład starej architektury przemysłowej, gdzie ceglane słupy i drewniana więźba stanowią kluczowe elementy konstrukcyjne. Na prezentowanych skanach widzimy zauważalnie zniszczoną strukturę obiektu, zwłaszcza pokrycia dachowego. Najbardziej charakterystycznym elementem obiektu jest zachowana drewniana więźba dachowa, która rozpościera się wzdłuż całej długości budynku. Główne założenie projektu polegało na wydobyciu i podkreśleniu piękna więźby, co pozwoliło na zachowanie autentyczności budynku, a jednocześnie nadanie mu nowoczesnego wyglądu poprzez dalsze prace projektowe.
recepcja
© Jakub Krawczak
Aby jak najlepiej uwidocznić więźbę dachową, układ funkcjonalny, czyli potrzebne podziały ścian, nie ingeruje w odbiór wizualny sufitu. Liczba pomieszczeń zamkniętych
została zredukowana do minimum, umożliwia tym samym zbudowanie dużej otwartej przestrzeni wystawienniczo-warsztatowej. Przy wejściu, po prawej stronie, znajduje się przestrzeń recepcyjna z ladą wykonaną ze szklanych cegieł. Główną strefą obiektu jest rozległy open space znajdujący się w zachodniej części budynku. W zależności od potrzeb można dowolnie konfigurować ustawienia stołów i kubików, dostosowując przestrzeń do konkretnych wydarzeń.
boczny fragment open-space
© Jakub Krawczak
open-space wraz z przykładową wystawą
© Jakub Krawczak
Mimo widocznie przemysłowego charakteru budynku, celem adaptacji nie było stworzenie ciężkiego, industrialnego charakteru całości obiektu. Dzięki palecie kolorystycznej użytej w projekcie, efekt wizualny jest zupełnie inny. Wbrew pierwotnym skojarzeniom z fabrycznym, loftowym wyglądem, cała przestrzeń utrzymana została w jasnych barwach, tworząc bazę dla form przestrzennych prezentowanych i eksponowanych w obiekcie. Jasna stolarka okienna łączy się z wypiaskowaną i odnowioną cegłą, tworzy
tym samym efektowny kontrast między delikatnymi, jasnymi ramami okien a surową teksturą. Odnowienie cegieł pozwoliło na odsłonięcie ich naturalnej barwy, przywróciło budynkowi jego dawny blask oraz podkreśliło jego historyczny charakter. Beżowe profile okienne dodają lekkości, stanowią nowoczesny akcent, który w połączeniu z rustykalną cegłą tworzy spójną kompozycję.
sala konferencyjna
© Jakub Krawczak
Obiekt pełni także funkcję wystawienniczą. Otwarta przestrzeń może w łatwy sposób zostać zagospodarowana na prezentacje rozmaitych dzieł sztuki, form ceramicznych oraz wyrobów przestrzennych. Aby umożliwić szybkie i wygodne przemeblowanie, umywalnia pełni także funkcję magazynową. W razie potrzeby można tam umieścić złożone stoły i niepotrzebne krzesła, uwalniając przestrzeń dla ekspozycji. Do prezentacji eksponatów służą specjalnie zaprojektowane kubiki w podświetlanych prostopadłościanach wykonanych ze szklanych pustaków. Ich półtransparentne, delikatne wykończenie stanowi idealną bazę do prezentacji, a możliwość dodatkowego podświetlania umożliwia tworzenie różnych scen i zmienianie odbioru wizualnego w zależności od pory dnia.
sala wystawiennicza
© Jakub Krawczak
toaleta
© Jakub Krawczak
Jakub Krawczak
Ilustracje: © Autor