Konkurs „Architektura betonowa 2024” - wybierz Nagrodę Publiczności
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

RAILROAD TO THE BETTER LIVING. Tiny house jako most nad torami szynowymi pociągów

30 grudnia '21
Dane techniczne
Nazwa: „RAILROAD TO THE BETTER LIVING. Tiny house, jako most nad torami szynowymi pociągów”
Kategoria: dom wielorodzinny
Autorki: Nikola Czech, Katarzyna Smagacz
Uczelnia:
Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska
Promotorka pracy:

dr hab. inz. arch. Anna Bać

Praca zgłoszona na konkurs studencki im. Haliny Skibniewskiej – ZDROWY DOM


Propozycja mostu stworzonego z obiektów Tiny house w samym sercu miasta — nad torami szynowymi kolei. Choć metraż mieszkań wynosi 25 m2, projekt przewiduje komfortowe korzystanie z niego osób z ograniczoną ruchliwością. Rozwiązania zapewniają również wygodne funkcjonowanie dwóm osobom.

Projekt Railroad to the better living autorstwa Katarzyny Smagacz i Nikoli Czech powstał na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej pod kierunkiem dr hab. inz. arch. Anny Bać.


Projekt stanowi powiązanie budynku mieszkalnego typu Tiny z problemem globalnym. Postanowiłyśmy zwrócić uwagę na sytuację w centrach miast. Są to obszary świetnie skomunikowane, gęsto zabudowane, z czego wynika natłok i przeludnienie, a paradoksalnie w samym sercu miasta znajduje się ogromna niezagospodarowana powierzchnia. Jest to przestrzeń nad torami szynowymi kolei. Naszą propozycją spełnienia potrzeb mieszkańców i przyjezdnych jest most stworzony z obiektów Tiny house.

propozycjaspełnieniapotrzeb mieszkańców i przyjezdnych

propozycja mostu nad torami kolejowymi w centrum Katowic

© Katarzyna Smagacz, Nikola Czech

Zjednoczyłyśmy pomysł szlaku komunikacyjnego z obiektami mieszkalnymi. Ze względu na nasze pochodzenie oraz znajomość codziennej rzeczywistości miejsca za przykład postanowiłyśmy obrać miasto Katowice w województwie śląskim. Adresatami są osoby chętne do życia w sercu miasta. Ze względu na dynamiczny tryb życia bądź potrzebę bliskości są to z reguły osoby na początku swej kariery zawodowej, studenckiej oraz osoby starsze. Choć metraż mieszkań wynosi 25 m2, projekt przewiduje komfortowe korzystanie z niego osób z ograniczoną ruchliwością. Rozwiązania zapewniają również wygodne funkcjonowanie dwóm osobom.

rzut        aksonometria

główną bryłę mostu tworzy pas dziesięciu mieszkań otwartych szklaną fasadą na stronę południowo-zachodnią

© Katarzyna Smagacz, Nikola Czech

Strefa wejściowa mieszcząca się za drewnianą elewacją składa się ze schodów oraz trzech wind, które umożliwiają łatwiejsze wejście osobom z ograniczoną ruchliwością, a także transport przedmiotów ciężkich na poziom mieszkań. Znajduje się on na pierwszym piętrze głównej bryły mostu. Tworzy go pas dziesięciu mieszkań otwartych szklaną fasadą na stronę południowo-zachodnią. Dojście do nich zapewnia korytarz prowadzący bezpośrednio z klatki. Bezpośrednio nad nim, na pietrze będącym właściwą fuzją strefy mieszkalnej i publicznej, znajduje się przejście ogólnodostępne, odgrodzone zielona ścianka od należącej do mieszkań przeszklonej kubatury. Przestrzeń ta uzupełniona jest dwupiętrowymi siedziskami, które oprócz roli miejsca do odpoczynku są zbiornikami na wodę deszczową doprowadzaną do mieszkań. Ich układ zapewnia ciąg wystarczający dla grupy przyjaciół, a także miejsce niezabudowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

obustronna fasada jest dwuwarstwowa, co zapewnia skuteczną izolację akustyczną

obustronna fasada jest dwuwarstwowa, co zapewnia skuteczną izolację akustyczną

© Katarzyna Smagacz, Nikola Czech

Obustronna fasada jest dwuwarstwowa, co zapewnia skuteczną izolację akustyczną. Stwarza ona wszechstronne zabezpieczenie przed drganiami. Układ ten tworzy dwa ciągi komunikacyjne, a przestrzeń powyżej mieszkań została zagospodarowana na rzecz prywatnej strefy relaksu. Całkowicie oszklona zapewnia wyjątkowe doświetlenie mieszkania poniżej, a także zapewnia powierzchnię zieloną, do zagospodarowania na uprawy. Rośliny te pozytywnie wpływają na stan powietrza mieszkania.

Poniżej mieszkania znajdują się turbiny wiatrowe, które wykorzystując wiatr stwarzany przez przejeżdżające pociągi, przeobrażają jego energię w energię elektryczną. Stanowią one również część wentylacji. Wtłaczają one powietrze do mieszkania poprzez wyciszone kanały wentylacyjne umieszczone w podłodze. Nad nimi znajduje się warstwa ogrzewania podłogowego, dzięki czemu możliwe jest ogrzewanie powietrza, zanim dotrze do pomieszczenia mieszkalnego. Za pomocą komina solarne odprowadzane jest powietrze z mieszkania. Alternatywną ścieżką doprowadzania powietrza jest wiatrołap umieszczony ponad mieszkaniem. Wiatrołap oraz komin solarny tworząc jedną linię, stanowią naturalną barierę między strefą relaksu mieszkań a przejściem publicznym. Urządzenia te oraz umieszczone nad przejściem publicznym panele fotowoltaiczne w postaci zadaszenia chroniącego przed słońcem, oraz opadami, zapewniają niezależność energetyczną. Wytworzony prąd zapewnia działanie pompy ciepła, do której doprowadzana jest woda z siedzisk na korytarzu będących zbiornikami na wodę deszczową. Przeszklenia umieszczone w stropie strefy zielonej zapewniają wyjątkowe doświetlenie mieszkania. Przemieszczenie się do niej możliwe jest zarówno z przejścia publicznego, jak i bezpośrednio z mieszkania.

schemat energetyczny

schemat energetyczny

© Katarzyna Smagacz, Nikola Czech

Wkomponowany w podłogę podnośnik wznosi mieszkańców do ogrodu. Służy on również jako automatyczne podwyższenie do użytkowania wysokiej szafy, która jest na co dzień ukryta we wnęce ponad niskim miejscem do odpoczynku. Dzięki zawieszeniu jej na szynach umieszczonych w stropie możliwe jest jej dowolne przemieszczanie przy ciągłej możliwości użytkowania dzięki obustronnym drzwiczkom. Jednoosobowe łóżko znajdujące się pod wierzchnią warstwą deskowania stanowiące siedzisko, po wysunięciu szafy zwiększa swe wymiary użytkowe, zapewniając komfortowe korzystanie parom. Kuchnia stanowiąca granicę między strefą wejściową a codzienną mieszkania spełnia niezbędne wymagania ciągu kuchennego oraz umożliwia rozsunięcie blatów po swoich bokach celem zwiększenia przestrzeni użytkowej podczas przygotowywania posiłków. W niedalekiej jej odległości znajduje się łazienka z wielofunkcyjną ławą — umieszczone zostały w niej toaleta oraz prysznic spełniający funkcję umywalki. Nadana forma umożliwia komfortowe i bezpieczne korzystanie osobom z ograniczoną ruchliwością oraz osobom starszym.

propozycja mostu nad torami kolejowymi w centrum Katowic

propozycja mostu nad torami kolejowymi w centrum Katowic

© Katarzyna Smagacz, Nikola Czech

Szklana fasada, której warstwy rozsunięte są względem siebie o 80 cm, tworzy pewnego rodzaju taras oraz umożliwia przejście między mieszkaniami. Most składa się ze stropu żelbetowego, nad którym umieszczony jest strop z drewna klejonego. Taki układ materiałów zapewnia odpowiednią wytrzymałość konstrukcji. Szklana fasada zaś stworzona z płyt szklanych połączonych uszczelnieniem oparta jest na podciągach ukrytych w ścianach nośnych. Całość zachowana w kolorystyce czarno szarej z elementami drewnianymi oraz roślinnością tworzy ostoję w dynamicznym centrum miasta. To miejsce, by wśród zieleni zdystansować się psychicznie i fizycznie od biegnącego poniżej życia miejskiego.

 

Katarzyna Smagacz, Nikola Czech


Ilustracje: © Autorki

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE