Wybudowany w latach 60. dworzec w Chełmie przejdzie gruntowną metamorfozę — znikną efekty postmodernistycznej przebudowy z końca lat 90., a obiekt zostanie dostosowany do obecnych standardów w obsłudze podróżnych i wymagań technicznych. Bryła obiektu utrzyma swój pierwotny, modernistyczny charakter, ale zostanie poddana modyfikacjom.
dworzec w Chełmie, widok od strony torów
© Polskie Koleje Państwowe S.A.
Dworzec w Chełmie składać się będzie z trzech kondygnacji — na parterze zaprojektowano przestrzenie związane z obsługą podróżnych (poczekalnie, kasy biletowe, ogólnodostępne toalety) oraz powierzchnie komercyjne i przeznaczone na użytek samorządu lokalnego, na pierwszym piętrze biura, a w podziemiu — zaplecze techniczne.
Elewacja stacji wykonana będzie z jasnej cegły licowej nawiązującej do przemysłu związanego z wydobyciem i przetwórstwem kredy, które doprowadziło do rozwoju miasta w latach 20. XX wieku. Jedną ze ścian wysokiego na dwie kondygnacje holu dworca zdobić będzie plan miasta w formie orła, nawiązujący do rozbudowy miasta w dwudziestoleciu międzywojennym o Osiedle „Dyrekcja”, którego układ urbanistyczny kształtem przypominał zarys orła. Na płaskim dachu stacji kolejowej przewidziana jest przestrzeń dla ogródków kawiarni i restauracji dworcowych, a także miejsce do odpoczynku.
hol dworca w Chełmie
© Polskie Koleje Państwowe S.A.
Po przebudowie dworzec będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami — poprzez likwidację barier architektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i w bezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń w alfabecie Braille’a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu podróżnych na dworcu zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Przewidziano także montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także systemu sygnalizacji pożaru. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Dodatkowo w budynku przewidziano systemy wykorzystujące odnawialne źródła energii. Rozpoczęcie przebudowy dworca zaplanowane jest na przełomie 2020 i 2021 roku.
Przebudowa dworca w Chełmie, tak jak między innymi stacji w Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach Wielkopolskich [info], realizowana jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023.
W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 w całej Polsce wybudujemy i zmodernizujemy prawie dwieście dworców kolejowych. Jedenaście z nich, w tym dworzec w Chełmie, jest zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego. Głównym celem inwestycji jest poprawa komfortu podróżnych, a także estetyki, funkcjonalności i dostępności dworców dla wszystkich grup podróżnych. Ważnym aspektem przy podejmowaniu decyzji o modernizacji każdego dworca jest również współpraca z samorządem lokalnym, a ta w Chełmie przebiega wzorowo — mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.