To prawdziwi specjaliści od przestrzeni o silnym ładunku emocjonalnym. O tym, jak mierzyć się z często trudną, historyczną narracją porozmawiamy z Mirosławem Nizio, założycielem Nizio Design International podczas 10. edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych!
Transmisja spotkań dostępna będzie na naszych kanałach
partnerzy
Jesienną edycję Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych zaczniemy na Śląsku, w siedzibie pracowni TOPROJEKT (18 listopada o godzinie 13.00), później przeniesiemy się do Warszawy, gdzie zajrzymy do biur Nizio Design International (21 listopada o godzinie 13.00) i Archigrest (22 listopada o godzinie 13.00). Transmisje na żywo oglądać będzie można na Facebooku i YouTubie A&B!
Nizio Design International
21 listopada, godzina 13.00
Założona przez Mirosława Nizio w 2002 roku pracownia specjalizuje się w projektowaniu najważniejszych w kraju muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw i pomników pamięci. Dziś, po 22 latach działalności, warszawski zespół Nizio Design International liczy 18 osób, a siedziba pracowni mieści się przy Inżynierskiej 3 na warszawskiej Pradze Północ, w legendarnym zespole kamienic będących symbolem artystycznej bohemy.
siedziba pracowni przy ulicy Inżynierskiej
© Nizio Design International
W ich architektonicznym portfolio są takie obiekty jak Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie czy Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, rewitalizacja kompleksu dawnej Kopalni Węgla Kamiennego „Julia” w Wałbrzychu, na terenie której powstało Centrum Nauki i Sztuki oraz rewitalizacja dawnej synagogi w Chmielniku, gdzie działa dziś ośrodek edukacyjno-muzealny „Świętokrzyski Sztetl”, a także Interaktywne Centrum Bajki i Animacji OKO w Bielsku-Białej.
Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie
fot.: Marcin Czechowicz © Nizio Design International
Pracownia tworzy także projekty wystaw — za ekspozycję w Muzeum Powstania Warszawskiego, którą przez 20 lat zobaczyło 10 milionów osób, Mirosław Nizio uhonorowany został Złotym Krzyżem Zasługi, z kolei za wkład w powstanie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN projektant otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
wystawa w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
fot.: M. Starowieska, D. Golik © Nizio Design International
Jak wygląda praca w biurze na warszawskiej Pradze? Swoje pytania będziecie mieli okazję zadać 21 listopada, a tymczasem zapraszamy na krótką rozmowę z Mirosławem Nizio!
Ola Kloc: Skąd wzięła się nazwa pracowni?
Mirosław Nizio: Człon „Nizio” wziął się oczywiście od mojego nazwiska, a „Design International” wynika z moich doświadczeń międzynarodowych. Przez 13 lat mieszkałem w Nowym Jorku, gdzie studiowałem i pracowałem. Założyłem tam własną firmę projektową i zdobyłem wiele nagród i wyróżnień, między innymi Glenn Boyles Memorial Rendering And Design (1993), Educational Foundation for the Design Industries in Interior Design (1998). Nizio Design International realizuje projekty nie tylko na terenie Polski, ale także poza granicami naszego kraju (na przykład Narodowe Muzeum Hołodomoru-Ludobójstwa w Kijowie).
Ola: Pracownia dla mnie...
Mirosław: Jest drugim domem, przestrzenią niesamowicie komfortową i inspirującą ze względu na kontekst. Nasze biuro znajduje się w dziewiętnastowiecznym budynku, który kiedyś był magazynem mebli. Teraz są tu, oprócz naszej, inne pracownie artystyczne, a także Galeria Nizio, którą, tak jak Nizio Design International, założyłem 22 lata temu. Niedawno powstało również UTU Universum Teatru Umysłu, w którym sztuka teatru spotyka się z nowocześnie pojmowaną edukacją artystyczną.
przestrzenie pracowni przy ulicy Inżynierskiej
© Nizio Design International
Ola: Czego dotyczył Wasz pierwszy wspólny projekt?
Mirosław: Pierwszym wspólnym projektem była wystawa stała Muzeum Powstania Warszawskiego. Był to początek niezwykłej drogi budowania narracji na różnych poziomach, różnych inwestycji i różnych wyzwań. Architektura, przestrzenie oraz ekspozycje narracyjne stanowią podstawę filozofii Nizio Design International.
wystawa w Muzeum Powstania Warszawskiego
© Nizio Design International
Ola: Wymarzony projekt to...
Mirosław: Nie mamy jednego wymarzonego projektu. Chcemy brać udział w projektach, które służą społeczeństwu, edukacji i kulturze. Każdy projekt stanowiący silny fundament kreowania rzeczywistości daje nam niezwykłą satysfakcję.
Ola: Naszym ulubionym narzędziem projektowym jest...
Mirosław: Ze względu na to, że nasze biuro specjalizuje się w muzeach i miejscach pamięci, projekty, którymi najczęściej się zajmujemy, są silnie związane z tematem tożsamości i historii. Narzędziem, które jest dla nas kluczowe w zrozumieniu i budowaniu narracji, jest przygotowanie merytoryczne. Zawsze staramy się zdobyć jak najgłębszą wiedzę i poznać jak najszerszy kontekst projektowanych obiektów.
Drugim szczególnie ważnym narzędziem jest szkic, kalka i ołówek. Poruszam się w tej materii bardzo swobodnie. To właśnie na poziomie szkicownika i kalki buduję formę i przenoszę ideę i treść z języka werbalnego na język wizualny. W pierwszej fazie kreowania stawiam na narzędzia tradycyjne, dopiero w kolejnych etapach wykorzystywana jest technologia.
Interaktywne Centrum Bajki i Animacji OKO w Bielsku-Bialej
fot.: Marcin Czechowicz © Nizio Design International
Ola: Czy zespół ma jakieś swoje stałe zwyczaje / rytuały?
Mirosław: Naszą tradycją jest spędzanie przerwy w Galerii Nizio i UTU Universum Teatru Umysłu — przestrzeniach niezwykle inspirujących i pobudzających kreatywność. Na co dzień mamy okazję spotykać się ze sztuką, koncertami, teatrem.
***
Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych jest wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowemu Kongresowi Ekonomii Wartości Open Eyes Economy Summit (19–20 listopada).
Partnerami wydarzenia są:
Patronat:
SARP Oddział Kraków