Zaprojektowana przez architektów z pracowni Zaha Hadid Architects promenada nad rzeką Łabą w Hamburgu jest częścią modernizacji i wzmocnienia systemu ochrony przeciwpowodziowej miasta.
Wskutek gwałtownych powodzi w lutym 1962 roku, które pozbawiły życia 315 osób i zniszczyły domy sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców, miasto w latach 1964–1968 opracowało w porcie Niederhafen, na brzegach rzeki Łaby, chroniącą miasto barierę o wysokości ponad siedmiu metrów nad poziomem morza.
Nowoczesne badania wykazały, że zwiększenie wysokości bariery o osiemdziesiąt centymetrów (tak, aby uzyskać łącznie osiem metrów) było niezbędne, aby ochronić Hamburg przed przyszłymi powodziami. Co więcej, inspekcja konstrukcji w 2006 roku wykazała, że elementy wspierające strukturę zostały przeciążone i jej fundamenty wymagają znacznego wzmocnienia. W ogłoszonym przez miasto konkursie na projekt nowej bariery przeciwpowodziowej zwyciężyła koncepcja pracowni Zaha Hadid Architects.
Promenada w Hamburgu
© Piet Niemann
Projekt pracowni Zaha Hadid Architects dla przebudowy hamburskiej zapory przeciwpowodziowej w porcie Niederhafen łączy promenadę rzeczną z otaczającą tkanką miejską. Zmodernizowana promenada o długości 625 metrów położona jest nad rzeką Łabą w Hamburgu, między St. Pauli Landungsbrücken i Baumwall. Konstrukcja w przekroju wschodnim ma wysokość 8,60 metrów nad poziomem morza, a w przekroju zachodnim — 8,90.
Usytuowana na szczycie bariery przeciwpowodziowej promenada umożliwia doskonały widok na rzekę i na port, a także oferuje obszerne przestrzenie publiczne dla pieszych, biegaczy, ulicznych artystów czy klientów kawiarni. Sklepy zlokalizowane zostały w obrębie struktury bariery, na poziomie ulicy od strony miasta. Na promenadzie usytuowano także trzypiętrową restaurację oraz dwa punkty gastronomiczne. Zlokalizowane na poziomie ulicy ścieżki rowerowe biegną przez całą długość bariery przeciwpowodziowej.
Szerokie, przypominające amfiteatr schody wyżłobione są w masywnej formie bariery, w miejscach, gdzie ulice stykają się ze strukturą oraz po jej drugiej stronie, bliżej rzeki. Szerokie rampy (przy Baumwell i Landungsbrücken) łączą promenadę z poziomem ulicy, a trzecia, centralnie usytuowana rampa umożliwia dostęp do promenady dla pojazdów służbowych.
Promenada w Hamburgu
© Piet Niemann
Promenada podzielona została na dwie części o różnych walorach przestrzennych. Zachodnia oferuje widoki na rzekę, z kolei wschodnia tworzy bardziej kameralną atmosferę z długą rampą wzdłuż amfiteatru, prowadzącą przechodniów aż do brzegu Łaby.
Spacerowa część promenady pokryta jest ciemnym granitem w kolorze antracytu, który kontrastuje z jasnoszarym granitem schodów.
oprac. red.
na podstawie informacji prasowej
fot.: Piet Niemann | Ilustracje dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects