Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Architektura w modzie – Virtual Reality w projektowaniu przyszłości

30 czerwca '22

17 czerwca 2022 roku w klimatycznej, krakowskiej Hali Forum mogliśmy zobaczyć pierwszą pracę dyplomową wykonaną w technologii Virtual Reality oraz jedenaście kolekcji dyplomowych zaprezentowanych podczas pokazu mody. Wszystkie projekty zostały wykonane na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w KrakowiePracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru. Wieczór zainaugurowała premiera nietypowego filmu.

Co roku, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, przygotowuje wystawę prac swoich studentek i studentów ze wszystkich wydziałów. W tym roku Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru działająca na Wydziale Architektury Wnętrz pod kierunkiem dr hab. Anny Pyrkosz i asystentki Anny Syczewskiej, zorganizowała prezentację prac dyplomowych wykonanych na przestrzeni ostatnich czterech lat w formie pokazu mody.

 

film „Projektowanie Przyszłości”

© Akademia Sztuki Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

„Projektowanie Przyszłości”

Wydarzenie odbyło się w Hali Forum — Klubie Hol, a galę poprowadził Mateusz Hładki — dziennikarz i prezenter TVN. Na początku przybliżył on zgromadzonym gościom ideę projektu „Projektowanie Przyszłości”, który trwał w latach 2018-2022 i był dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Przez cztery lata trwania projektu studentki i studenci poznawali nowe technologie, rozwijali swoje interdyscyplinarne kompetencje i współpracowali z różnymi firmami, zdobywając solidne przygotowanie i łatwiejszy start na rynku designu. Zwieńczeniem tej pracy był film złożony z siedmiu rozdziałów, przedstawiających poszczególne działa realizowane w ramach projektu: FASHION STARTUP, FASHION STARTUP GALLERY, inAW JOURNAL – MULTIDISCIPLINARY ACADEMIC MAGAZINE, WSPÓŁPRACA Z EKSPERTAMI, WARSZTATY PROJEKTOWE oraz inne wydarzenia, między innymi: coroczne wyjazdy do Mediolanu na wystawy designu.

W trakcie pokazu zaprezentowano 11 kolekcji

w trakcie pokazu zaprezentowano 11 kolekcji

fot.: Radosław Nawrocki

pokaz mody

Clou wieczoru stanowił pokaz wyreżyserowany przez Macieja Majznera, który zadbał również o oprawę muzyczną, składającą się z utworów polskich artystów. Jako pierwsi swoje prace zaprezentowali studenci i studentki pierwszego roku — kolekcja nazwana została „Szkice”.

Następnie nastał długo wyczekiwany, najważniejszy element programu: pokaz prac dyplomowe absolwentek i absolwentów. Mogliśmy podziwiać jedenaście kolekcji i niemal sto sylwetek. Jako pierwsze zaprezentowane zostały dyplomy wykonane w latach 2018-2020.


Monika Kowalska „FRAME”

[opis autorski]

Konstrukcja architektoniczna w odniesieniu do człowieka, do jego konstrukcji, jaką jest układ kostny, stała się punktem wyjścia do stworzenia modeli sylwetek. Kolekcja „FRAME” jest przykładem interdyscyplinarnego projektowania przestrzennego, zawartego w kilku konsekwentnie opracowanych modelach ubioru.

Monika Kowalska, kolekcja „FRAME”Monika Kowalska, kolekcja „FRAME”

Monika Kowalska, kolekcja „FRAME”

fot.: Radosław Nawrocki


Sylwia Kliszcz „KOKESHI”

[opis autorski]

Japońskie inspiracje w geometrycznych formach. Gra kolorem, kontrastem i bryłą. Mocne kubistyczne formy tworzą ciekawą kompozycję graficzną.

Sylwia Kliszcz, kolekcja „KOKESHI”   Sylwia Kliszcz, kolekcja „KOKESHI”

Sylwia Kliszcz, kolekcja „KOKESHI”

fot.: Radosław Nawrocki


Zuzanna Włodarz „BOSOZOKU”

[opis autorski]

Nazwa subkultury japońskiej (gangi motocyklowe), stała się punktem wyjścia do opracowania kolekcji bogatej w różnorodność form, wzorów, barw. Na uwagę zasługuje fakt realizacji projektów akcesoriów, dopełniających całą prezentację. Prototypy akcesoriów skórzanych powstały dzięki współpracy z firmą Benericetti Polska.

Zuzanna Włodarz, kolekcja „BOSOZOKU”   Zuzanna Włodarz, kolekcja „BOSOZOKU”

Zuzanna Włodarz, kolekcja „BOSOZOKU”

fot.: Radosław Nawrocki


Daria Plastinina „TROPEM ŁUKU I STRZAŁ”

[opis autorski]

Propozycja ubiorów dla osób uprawiających strzelectwo w terenie. Osobiste zainteresowania autorki, poparte wnikliwą analizą tematu zostały odzwierciedlone w kolekcji ubioru. Praca została zrealizowana przy współpracy z firmą ALPHA S.A.

Daria Plastinina, kolekcja „TROPEM ŁUKU I STRZAŁ”  Daria Plastinina, kolekcja „TROPEM ŁUKU I STRZAŁ”

Daria Plastinina, kolekcja „TROPEM ŁUKU I STRZAŁ”

fot.: Radosław Nawrocki


Bartłomiej Ziemba „GRAFFITI”

[opis autorski]

Inspiracją tej kolekcji były miejskie graffiti jako forma wypowiedzi w nawiązaniu do przekazu zawartego w modelach płaszczy. Proste surowe sylwetki o militarnym charakterze są niczym czyste płótno do wyrażenia pacyfistycznej postawy autora.

Bartłomiej Ziemba, kolekcja „GRAFFITI”  Bartłomiej Ziemba, kolekcja „GRAFFITI”

Bartłomiej Ziemba, kolekcja „GRAFFITI”

fot.: Radosław Nawrocki


Oswald Korczyński „ORNARE”

[opis autorski]

Detal architektoniczny stał się punktem wyjścia do budowy formy ubioru. Pełna lekkości kolekcja inspirowana sztuką epoki rococo, a szczególnie znaczeniem detalu, ornamentu. Kobiecość i zwiewność została utrzymana w pastelowej kolorystyce.

Oswald Korczyński, kolekcja „ORNARE”   Oswald Korczyński, kolekcja „ORNARE”

 Oswald Korczyński, kolekcja „ORNARE”

fot.: Radosław Nawrocki


Anna Kaniewska „LICHNES”

[opis autorski]

Malarska propozycja oddania klimatu natury starej Anglii we własnoręcznie barwionych tkaninach. Przykład projektu oparty na zasadzie „zero waste”. Ważnym aspektem kolekcji są materiały pochodzenia naturalnego użyte w projektach. Każdy z wykorzystanych materiałów poddawany był przekształceniom pod względem uzyskania pożądanego koloru lub nowych faktur, a wszystkie fragmenty tkanin, ścinki pozostałe po wykonaniu projektów, zostały wykorzystane w całości, aby stworzyć nowy model, który stał się częścią kolekcji (sukienka z żabotem). Kolekcja otrzymała nagrodę za najlepszy dyplom ASP w 2020 roku.

Anna Kaniewska, kolekcja „LICHNES”  Anna Kaniewska, kolekcja „LICHNES”

Anna Kaniewska, kolekcja „LICHNES”

fot.: Radosław Nawrocki


wirtualny wymiar wyobrażeń

Na szczególną uwagę zasługuje kolekcja Zuzanny Gietner „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń”, będąca pierwszą pracą dyplomową, która została wykonana całkowicie w technologii Virtual Reality.

Kolekcja Mara

„Mara” to próba przeniesienia dawnych wyobrażeń w świat cyfrowy

© Zuzanna Gietner

„Mara”, to przedstawienie wierzeń w tradycji ludowej oraz próba przeniesienia dawnych wyobrażeń w świat cyfrowy. Proces projektowy był prowadzony równolegle tradycyjną metodą projektowania oraz z użyciem programów umożliwiających projektowanie wirtualne. W pracy nad kolekcją swoim doświadczeniem dzielił się z dyplomantką prof. Alberto Campagnolo.

Projekt powstał dzięki specjalnej aplikacji do realizowanie projektów w VR, stworzonej w Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru krakowskiej ASP w ramach FASHION STARTUP. To narzędzie dydaktyczne będzie w przyszłości służyć kolejnym rocznikom.

Zuzanna Gietner, kolekcja „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń”  Zuzanna Gietner, kolekcja „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń”

Zuzanna Gietner, kolekcja „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń”

fot.: Radosław Nawrocki


W drugiej części pokazu absolwentki i absolwneci zaprezentowali dyplomy wykonane w latach 2020-2022.

Karyna Milchina „ECHO AFRYKI”

[opis autorski]

Fascynacja kulturą i naturą kontynentu afrykańskiego, bogactwem form, wzorów i kolorów Afryki została zaprezentowana w sylwetkach tej kolekcji. Autorka podkreśla w niej znaczenia wzajemnego przenikania się kultur w kontekście poprawnego kierunku wpływu globalizacji na przemysł mody. Projekty zostały wykonane zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Wzory, struktury oraz barwienia zostały wykonane własnoręczne przez autorkę.

Karyna Milchina, kolekcja „ECHO AFRYKI”  Karyna Milchina, kolekcja „ECHO AFRYKI”

Karyna Milchina, kolekcja „ECHO AFRYKI”

fot.: Radosław Nawrocki


Aleksandra Boczar „LENIWA MODA”

[opis autorski]

Len, jego własności użytkowe oraz możliwości poszerzenia jego zastosowania, to główne założenie do stworzenia tej kolekcji. Zbudowane z prostych form sylwetki, inspirowane minimalizmem, japońskimi sztukami walki i filozofią zen, podkreślają zalety użytego materiału, a efekty przeprowadzonych doświadczeń druku i barwień wzbogacają właściwości estetyczne i użytkowe tkaniny lnianej. Prace nad strukturą tkanin były możliwe dzięki współpracy z ekspertami z branży.

Aleksandra Boczar, kolekcja „LENIWA MODA”  Aleksandra Boczar, kolekcja „LENIWA MODA”

Aleksandra Boczar, kolekcja „LENIWA MODA”

fot.: Radosław Nawrocki


Malwina Nowak „VENUS AS A BOY”

[opis autorski]

Kolekcja jest manifestem wyrażającym osobisty pogląd autorki na jeden z ważniejszych obecnie społecznych problemów związanych z identyfikacją płci. Odważna i pełna wyrazistych decyzji projektowych propozycja autorki. Na podkreślenie zasługuje fakt samodzielnego wykonania dzianinowych struktur wykorzystanych w modelach. Praca nad kolekcją realizowana była we współpracy z firmą DUO.

Malwina Nowak, kolekcja „VENUS AS A BOY”  Malwina Nowak, kolekcja „VENUS AS A BOY”

Malwina Nowak, kolekcja „VENUS AS A BOY”

fot.: Radosław Nawrocki


Urszula Dyczko „PODRĘCZNA. KOLEKCJA AKCESORIÓW UBIORU”

[opis autorski]

Kolekcja akcesoriów torebek, przykład modułowego rozwiązania projektowego. Funkcja i estetyka zamknięte w prostych formach będących równocześnie próbą zaspokojenia potrzeb współczesnego odbiorcy. Łączenie poprzez przeplatanie ze sobą poszczególnych modeli ma za zadanie ułatwić dźwiganie codziennego bagażu oraz równomiernie rozkładać jego ciężar. Prototypy modeli zostały wykonane przy współpracy z firmą DUO.

Urszula Dyczko, kolekcja „PODRĘCZNA. KOLEKCJA AKCESORIÓW UBIORU”  Urszula Dyczko, kolekcja „PODRĘCZNA. KOLEKCJA AKCESORIÓW UBIORU”

Urszula Dyczko, kolekcja „PODRĘCZNA. KOLEKCJA AKCESORIÓW UBIORU”

fot.: Radosław Nawrocki

oprac.: Dobrawa Bies


Unikatowe działania studentów i wykładowców krakowskiej ASP mogły zostać realizowane dzięki Projektowi POWER dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. „Projektowanie przyszłości” — program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018 – 2022. Kierowniczka merytoryczna projektu: prof. Beata Gibała-Kapecka.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE