NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Tak się projektuje biura w Danii. Tscherninghuset od GXN

03 lipca '24
Dane techniczne
Nazwa: Tscherninghuset
Lokalizacja: Dania, Hedehusene
Projekt:
Autorzy: Gry Kjær, My Lunsjö, Jeppe Kongsted Hjort, Georgia Theiakou
Status: ukończony w 2024
Podmiot zamawiający: Tscherning
Powierzchnia: 1300 m2

forma wynika z zasobów: architektura cyrkularna według 3XN GXN

W 2007 roku pracownia architektoniczna RXN postanowiła rozszerzyć się o GXN studio badawcze, które zajmuje się opracowywaniem rozwiązań projektowych służących zrównoważonej architekturze. Ostatnio efekty ich działalności zaowocowały miejscem, w którym wielu chciałoby pracować.

Przestrzeń biurowa ułatwia interakcje między pracownikami

Przestrzeń biurowa ułatwia interakcje między pracownikami

fot.: Claus Peuckert | © GXN

(tekst opracowany na podstawie materiałów studia)

Nowa przestrzeń biurowa stworzona dla firmy Tscherning jest przykładem myślenia projektowego, które negocjuje między ludźmi a materiałami. Zespół GXN miał za zadanie odnowić główną siedzibę organizacji w sposób, który odzwierciedli tożsamość Tscherning jako rodzinnej firmy zajmującej się rozbiórkami budowlanymi. Stary magazyn został przekształcony w stołówkę, sale konferencyjne i biura. Odnowione wnętrze to energiczne, nieformalne i nowoczesne miejsce pracy, jednocześnie przekazujące ambitny cel organizacji, jakim jest bycie najbardziej ekologiczną firmą rozbiórkową w Danii. Tscherninghuset stymuluje zmysły i poprawia dobrostan pracowników oraz sprzyja interakcjom społecznym. Projekt bada potencjał stosowania materiałów budowlanych wyłącznie z elementów odzyskanych z rozbiórek na terenie Danii, takich jak cegły z dawnego więzienia lub schody ze szkoły publicznej. GXN opracowało również strategię dla osób projektujących wnętrza, która dostosowuje się do wynikających z użycia wtórnych materiałów zmian wynikłych w realizacji.

Każdy użyty element ma historię, którą można prześledzić wstecz do miejsca rozbiórki, konkretnego budynku lub określonego procesu. W tym projekcie estetyka i język wizualny wynikają z podejścia cyrkularnego, a nie są z góry ustalone jako punkt wyjścia — mówi My Lunsjö, Specjalista ds. Projektowania Behawioralnego i wspólnik w GXN.

Architekci potraktowali projektowane biuro jako trasę pełną różnych doświadczeń

Architekci potraktowali projektowane biuro jako trasę pełną różnych doświadczeń

fot.: Claus Peuckert | © GXN

gospodarka obiegu zamkniętego

Projektowanie dla gospodarki obiegu zamkniętego oznacza przyjęcie określonego systemu wartości. Założenia projektowe powinny obejmować i cenić nie tylko obiekt architektury, ale także to, z czego jest zrobiony i jaki ma wpływ na swoich użytkowników. Zwiększanie wartości często niedocenianych materiałów rozbiórkowych wymaga opracowania elastycznych ram, które pomogą nawigować nieprzewidywalność procesu projektowego poprzez wytyczne dotyczące tworzenia miejsc i użycia materiałów. Ocena cyklu życia (LCA life-cycle assessment) przeprowadzona przez Sweco wykazuje wpływ węglowy wynoszący 2,57 kg równoważnika CO2 na metr kwadratowy rocznie, co jest jednym z najniższych wyników w Danii i udowadnia istotną rolę ponownego wykorzystania materiałów w dekarbonizacji nowych konstrukcji. Podobny budynek z nowych materiałów miałby wpływ środowiskowy wynoszący 6,11 kg równoważnika CO2 na metr kwadratowy rocznie. Projekt osiąga 58% redukcji wpływu na środowisko na przestrzeni 50 lat, oszczędzając łącznie 318,6 ton równoważnika CO2. Warto zauważyć, że wartości te nie uwzględniają eksploatacji. Użyte w projekcie materiały budowlane są ustalone na 0 kg równoważnika CO2 na metr kwadratowy rocznie zgodnie z metodą obliczeniową duńskiego prawa budowlanego.

Obieg cyrkularny

Obieg cyrkularny

© GXN

różnorodność to kwestia wyboru

Dzięki obserwacji firmy i bliskiej współpracy z jej dyrektorem Sørenem Tscherningiem zespół GXN był w stanie zrozumieć różne typy użytkowników — od pracowników rozbiórkowych po personel administracyjny i członków zarządu — oraz ich indywidualne potrzeby, aby czuli się mile widzianymi i rozwijali się w środowisku pracy. Wobec tego nowe biuro wydaje się znajome, będąc jednocześnie stymulującym, ponieważ z różnorodności przestrzeni wynika wiele zależnych od kąta patrzenia widoków, które zachęcają do dynamicznego odkrywania tego, co nie jest od początku oczywiste.

Projektanci potraktowali biuro jako trasę przez różne strefy, z których każda ma swoją tożsamość, charakter i atmosferę. Przełożyło się to przestrzeń, która dostarcza różnych doświadczeń, podsyca ciekawość, zaprasza do eksploracji i oferuje niespodzianki swoim użytkownikom. Sensoryczne bogactwo powstałe przy użyciu różnych materiałów i skal zarówno zwiększa przyjemność z doświadczania architektury, jak i wspiera dobrostan osób przebywających tam na co dzień. Pomieszczenia o różnych skalach eksponują elementy i materiały w sposób przypominający showroom, pozostając jednak praktyczne. Projekt zaowocował harmonijnym i nieoczywistym miejscem z charakterem. Schemat kolorystyczny dopasował stonowane i neutralne kolory do użytych materiałów, takich jak drewno, stal i żywa roślinność.

Strefy, na które rozdzielona jest przestrzeń dostępna pracownikom

Strefy, na które rozdzielona jest przestrzeń dostępna pracownikom

© GXN

Naturalne materiały z odzysku dzięki swojej nieregularności i patynie czasu mogą wpływać na pozytywną reakcję ciał użytkowników i wspierać ich dobrostan. Chodzi o to, czego użytkownicy dotykają, na jakich powierzchniach chodzą, o zapach różnych materiałów i możliwość odczuwania różnych stref klimatycznych (wewnątrz, na zewnątrz, szklarnia/ogród zimowy) My Lunsjö, Specjalista ds. Projektowania Behawioralnego i Współpracownik w GXN.

Paleta barw

Paleta barw

© GXN

biofilia i materiały wtórne

Biofilia

Biofilia

© GXN

Biofilia to wrodzone emocjonalne połączenie między ludźmi a innymi organizmami żywymi. Jako czynnik z udowodnionym wpływem na naszą kondycję fizyczną i zdrowie psychiczne, stała się kluczowym kryterium w integrowaniu natury we wnętrzach, w których ludzie mogą się rozwijać. Podejście architektów Tscherninghuset uwzględnia zarówno bezpośredni, jak i pośredni kontakt z naturą. Projekt pracuje z elementami biofilnymi, takimi jak zieleń, wytwarzając bogate sensorycznie środowisko. Te zasady biofilne były kluczowe w kreowaniu intuicyjnie przyjaznej i przytulnej atmosfery dla pracowników.

 
Ania Kociucka

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE