Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Patrycja Ilcewicz – „Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego w przestrzeni modelowej inspirowany żywiołami”

11 maja '23
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2022
Nazwa: „Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego w przestrzeni modelowej inspirowany żywiołami”
Autorka: Patrycja Ilcewicz
Uczelnia: Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuki w Szczecinie
Promotorka:

dr Dominika Zawojska-Kuriata

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”

Zakres dyplomu licencjackiego obejmuje projekt koncepcyjny bryły budynku oraz wnętrz kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego o łącznej powierzchni 1 901,3 metrów kwadratowych. Projekt kompleksu w przestrzeni modelowej został zainspirowany żywiołami oraz indonezyjską wyspą Bali.

Strefa gastronomiczna została zaprojektowana na podstawie inspiracji balijskim klifem Karang Boma

strefa gastronomiczna została zaprojektowana na podstawie inspiracji balijskim klifem Karang Boma

© Patrycja Ilcewicz

Analizując poszczególne elementy krajobrazu przy użyciu mapy satelitarnej i kartograficznej — wulkan Batur (ogień), jezioro Batur (woda), Zachodni Park Narodowy Bali (ziemia) oraz klif Karang Boma (wiatr) — wydobyto kształty oraz linie, które następnie wpisano w poszczególne strefy.

Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, aksonometria  : Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, rzut

projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, aksonometria i rzut

© Patrycja Ilcewicz

Projekt jest skierowany do osób zmagających się ze stresem oraz długofalowym zmęczeniem spowodowanym pracą lub innymi czynnikami zewnętrznymi, a także chorobą cywilizacyjną — depresją. Przestrzeń relaksacyjna stymuluje umysł oraz odpręża ciało, a także wycisza.

Projekt jest skierowany do osób zmagających się ze stresem oraz długofalowym zmęczeniem

projekt jest skierowany do osób zmagających się ze stresem oraz długofalowym zmęczeniem

© Patrycja Ilcewicz

Strefa gastronomiczna została zaprojektowana na podstawie inspiracji balijskim klifem Karang Boma, który wyznaczył linie posadzki oraz kształt podwieszanych sufitów. Linia ta zdefiniowała ostateczny wygląd przeszklonego patio z otwartym dachem. Kaskadowe siedziska w patio zostały zainspirowane balijskimi polami ryżowymi. Otwarta przestrzeń ma łączyć człowieka z otaczającą go przyrodą.

Strefa ziemi to wysepka o organicznym kształcie na planie odnoszącym się do granic Parku Narodowego Kintamani

strefa ziemi to wysepka o organicznym kształcie na planie odnoszącym się do granic Parku Narodowego Kintamani

© Patrycja Ilcewicz

Strefa relaksacyjna dzieli się na podstrefy: ognia, wody, wiatru, ziemi oraz dźwięku. Są to główne żywioły uznawane przez wyznawców dominującego na wyspie hinduizmu. Strefę ognia obejmuje basen jacuzzi w kształcie kartograficznych linii obrysu wulkanu Batur i sauna parowa. Podwieszany sufit ma tu przypominać kaskadowość wgłębienia krateru wspomnianego wulkanu.

Sefę ognia obejmuje basen jacuzzi w kształcie kartograficznych linii obrysu wulkanu Batur i sauna parowa

stefę ognia obejmuje basen jacuzzi w kształcie kartograficznych linii obrysu wulkanu Batur i sauna parowa

© Patrycja Ilcewicz

Strefa ziemi to wysepka o organicznym kształcie na planie odnoszącym się do granic Parku Narodowego Kintamani. Zastosowano mozaikę, która dzięki swoim właściwościom przystosowana jest do stref basenowych. Dzięki przenośnym matom możliwe jest organizowanie zajęć grupowych wśród zieleni. Linia nawiązująca do klifu Karang Boma (wiatr) ciągnie się przez cały kompleks. Przedłużeniem jej w strefie rekreacyjnej jest zielona ściana z roślinnością. Całość układa się w falisty kształt, a zagłębienie posadzki formuje się w podgrzewane siedziska.

Zielona ściana z roślinnością

zielona ściana z roślinnością

© Patrycja Ilcewicz

Strefa dźwięku obejmuje salę medytacyjną, posadzkę dzieli tu linia graniczna kształtu strefy ziemi. Forma zagłębienia siedziska ma symbolizować zgłębianie swojego wnętrza — proces medytacji. Zastosowano materiały wykorzystane w innych częściach obiektu, aby nie wprowadzać nowych faktur i kolorów, które mogłyby zdekoncentrować osoby medytujące.

Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, basen

projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, basen

© Patrycja Ilcewicz

Dzięki świadomemu projektowaniu wnętrz architekt przyczynia się do spowolnienia globalnego ocieplenia. W strefie gastronomicznej dominuje drewno pozyskiwane z lasów zarządzanych w sposób odpowiedzialny. Kolejnym ekologicznym materiałem jest szkło, które nadaje się do recyklingu.

Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, strefa gastronomiczna

w strefie gastronomicznej dominuje drewno

© Patrycja Ilcewicz

W projekcie wykorzystano mozaikę marki Bisazza, która jest tworzona przy użyciu technik rzemieślniczych. Oprawy oświetleniowe zostały wyposażone w żarówki LED, które zużywają do 85 procent mniej energii w porównaniu z tradycyjnymi.

Projekt kompleksu stymulacyjno-relaksacyjnego, przeszklone patio Zielona mozaika prysznicowa

w projekcie wykorzystano mozaikę marki Bisazza, która jest tworzona przy użyciu technik rzemieślniczych

© Patrycja Ilcewicz

Hortiterapia bierna odegrała istotną rolę w projekcie kompleksu relaksacyjno-stymulacyjnego. Zastosowanie żywej roślinności w strefie gastronomicznej oraz relaksacyjnej ma pobudzać zmysły. Roślinność przyczynia się do redukcji stresu, poprawia nastrój. W przestrzeni publicznej, w której przebywa dużo osób, stężenie dwutlenku węgla jest większe. Zaprojektowane zielone strefy oczyszczają powietrze i produkują tlen.

Patrycja ILCEWICZ

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE