Aleksandra Kmieć z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, za swój projekt dyplomowy pt. „Projektor – Instytut Sztuki Filmowej w Szczecinie” wykonany pod kierunkiem prof. Zbigniewa Paszkowskiego otrzymała wyróżnienie w kategorii dyplom magisterski w 3. edycji konkursu „Dyplom z Archicadem”.
Tegoroczna edycja konkursu pt. „Dyplom z Archicadem” skierowana była do studentów architektury, architektury wnętrz, urbanistyki i architektury krajobrazu, którzy swoje prace dyplomowe tworzyli w programie graficznym Archicad i obronili je w terminie od stycznia 2019 roku do lutego br. Nagrody przyznawane były w dwóch kategoriach: dyplom magisterski i dyplom inżynierski. Sąd konkursowy przy ocenie 278 nadesłanych projektów kierował się walorami architektonicznymi i urbanistycznymi. Pod ocenę poddane było także wykorzystanie możliwości programu Archicad, kreatywność graficzna oraz zastosowanie technologii BIM.
wyróżnienie za projekt Instytutu Sztuki Filmowej w Szczecinie
W kategorii dyplom magisterski wyróżnienie otrzymała Aleksandra Kmieć. Jury przyznało studentce nagrodę za zaproponowanie ciekawej formalnie i funkcjonalnie rewitalizacji części nawodnych w Szczecinie. Zaprojektowany przez Aleksandrę obiekt znajduje się na terenie Łasztowni — szczecińskiej wyspy rzecznej. Priorytetem dla autorki było wykreowanie nowej tkanki miejskiej, różnorodnej funkcjonalnie i atrakcyjnej dla mieszkańców oraz inwestorów na nadwodnych terenach poprzemysłowych.
projekt znajduje się na terenie Łasztowni
© Aleksandra Kmieć
zagospodarowanie terenów nawodnych
Wybrany przez autorkę teren zajmuje obszar 2,8 hektara i znajduje się pomiędzy ulicami Celną i Energetyków oraz wodami Odry i Kanału Zielonego. Ze względu na dużą powierzchnię działki, projekt podzielony został na dwie części. Pierwsza z nich swoim zakresem obejmuje zabudowę mieszkalno-usługową w północnej części terenu, a druga część to szczegółowa koncepcja Instytutu Sztuki Filmowej. Całość założenia została wyniesiona ponad poziom gruntu. Taki zabieg pozwolił na wyrównanie zabudowy przyziemia z poziomem ulicy Energetyków oraz uniknięcie negatywnych skutków podczas podnoszenia się lustra wody.
zagodpodarowanie terenu
© Aleksandra Kmieć
W parterach projektowanych budynków autorka zaproponowała garaże wielostanowiskowe, a od strony bulwaru Gdyńskiego liczne lokale gastronomiczne. Powyżej poziomu 0 studentka zaprojektowała zabudowę o charakterze kwartałowym, kształtowaną tarasowo. Obiekty te mieszczą lokale mieszkalne, apartamenty oraz bazę noclegową na potrzeby Instytutu Sztuki Filmowej. Ze względu na dużą intensywność zabudowy rekreacyjne tereny zielone zostały umieszczone na dachach budynków.
Instytut Sztuki Filmowej jako centrum kulturalne
Budynek Instytutu Sztuki Filmowej powstał na planie kwadratu o boku 50 metrów. Centralną część obiektu stanowią masywne schody. Diagonalna linia dzieli bryłę oraz układ funkcjonalny na dwie części. Pierwsza z nich mieści w sobie trzy, różnej wielkości sale kinowe. Druga część budynku to trzy kondygnacje z wielofunkcyjnymi, mobilnymi salami konferencyjnymi, warsztatowymi, studia dźwiękowe oraz nagrań i lobby z kawiarnią otwartą na plac miejski. Optymalne nasłonecznienie pomieszczeń zapewnia obszerny świetlik umieszczony w centrum budynku nad klatką schodową.
lobby z kawiarnią
© Aleksandra Kmieć
Aby nadać ekspresji bryle, autorka uniosła jej dwa przeciwległe narożniki. Wschodni narożnik z przeszkleniem otwiera się na przestronny plac, tworzący przedpole widokowe dla Instytutu. Zachodni narożnik skierowany jest w stronę Odry i Kanału Zielonego. W tej części znajduje się schodkowa przestrzeń publiczna, zadaszona nadwieszeniem części sal kinowych.
W północnej ścianie obiektu Aleksandra Kmieć utworzyła szczelinę mieszczącą schody, prowadzące z placu miejskiego wprost na dach budynku. Użytkowy dach umożliwia w miesiącach letnich organizowanie pokazów filmowych oraz jest dobrym punktem widokowym, z którego obserwować można otaczającą zabudowę, oraz najważniejsze zabytki Szczecina.
elewację ozdabia drewniana okładzina
© Aleksandra Kmieć
Kondygnacja przyziemia została wykonana w technologii żelbetowej, a kolejne w konstrukcji stalowej. Fasada Instytutu wykonana jest w technologii wentylowanej. Ciemna okładzina drewniana nawiązuje do dawnych, drewnianych budynków Łasztowni, natomiast diagonalne ułożenie desek podkreśla nowoczesny charakter obiektu.
Poczytajcie także o projekcie galerii w Białmstoku autorstwa Michała Sienkiewicza, który otrzymał I miejsce w kategorii dyplom inżynierski oraz o projekcie Czahary Jakuba Tajera, który otrzymał I miejsce w kategorii dyplom magisterski.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Aleksandry Kmieć