Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”
Projekt obejmuje przekształcenie przestrzeni budynku nr 1 na wyspie Tamka we Wrocławiu na Centrum Jazzowo Swingowe. Założeniem projektowym dla Babossy było stworzenie miejsca, w którym maniera i styl życia lat 20. i 30. XX wieku oraz stylistyka art déco, przełamane lekko różową i zieloną kolorystyką, będą prowadziły dialog ze współczesnym człowiekiem i jego całodobowym trybem życia.
projekt Centrum Jazzowo Swingowego „Babossa”, scena koncertowa
© Alicja Pieczykolan
Główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań, cocktailbar, miejsce do siedzenia oraz scenę koncertową, gdzie w ciągu dnia można wypić kawę przy muzyce na żywo. Centralnym punktem piętra projektowanego założenia jest palmiarnia wraz z salą taneczną szkoły swingu, która w wieczornych godzinach przemienia się w ogólnodostępny parkiet dla gości Babossy.
główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań,
cocktailbar, miejsce do siedzenia oraz scenę koncertową
© Alicja Pieczykolan
Pomysł stworzenia takiego miejsca wziął się z zamiłowania do powstałego w latach 20. XX wieku międzyludzkiego porozumienia bez słów, czyli rodzącego się jazzu i swingu. Wielojęzyczna społeczność w Nowym Orleanie znalazła własny sposób porozumiewania się, który łączył ludzi — muzykę i taniec. Bez zasad i ograniczeń, tworząc mozaikę kultur, ukrytych emocji oraz artystycznych pierwiastków dających wytchnienie od codzienności.
główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań
© Alicja Pieczykolan
Dzisiejsze czasy zapomniały o kultywowaniu i promowaniu tej wspaniałej tradycji łączącej dobrą zabawę, spotkania i wspólne rozmowy przy muzyce na żywo i parkiecie pełnym tańczących ludzi. Babossa ma być miejscem, które od samego wejścia będzie emanować nowoorleańską energią; przestrzenią, która na nowo łączy i podtrzymuje piękno wiecznego jam session, oferując użytkownikom miejsce do spędzenia czasu w wielowymiarowy sposób.
na piętrze znajduje się palmiarnia
© Alicja Pieczykolan
Wspominane już zamiłowanie do lat 20. i 30. dotyczy również rozpowszechniającego się w tamtych czasach stylu art déco. Obecnie na każdym kroku napotykamy tanią masowość bez wyrazu, nieprzykładającą wagi do jakości. Główną ideą art déco było skupienie uwagi na detalu we wnętrzach — właśnie to założenie stało się pierwszoplanowym celem projektu Centrum Jazzowo Swingowego.
szlachetne, naturalne kamienie różnych gatunków przełamywane są
przez fakturową miękkość tkanin czy ciepło fornirów
© Alicja Pieczykolan
Przestrzenie Babossy mają zaskakiwać. Pomieszczenia wykończone są zróżnicowanymi materiałami, które wspólnie tworzą mozaikową całość. Szlachetne, naturalne kamienie różnych gatunków przełamywane są przez fakturową miękkość tkanin czy ciepło fornirów. Z kolei metale, stanowiące powierzchnie odbijające, kontrastują z tępością i chropowatością matowych tynków strukturalnych.
przestrzenie Babossy mają zaskakiwać
© Alicja Pieczykolan
Pojawiające się przeszklenia czy ażury pozwalają na oddech od monolitycznych elementów wnętrza. Kolorystyka fasady budynku pozostaje taka sama i zawiera się w gamie delikatnych beży i bieli. W założeniu projektowym Babossy ta czystość kolorów zostaje przeniesiona również do pomieszczenia wejściowego, stanowiąc tym samym czystą kartę dla późniejszego bogactwa walorowego oglądanego we wnętrzach budynku.
Alicja PIECZYKOLAN
Ilustracje: © Autorka