Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”
Tematem pracy dyplomowej jest projekt Ekologicznej Manufaktury Artystycznej realizowanej na bazie budynku byłej łaźni Gwarek, niegdyś należącej do kompleksu budynków KWK Katowice.
wnętrze baru znajdującego się na parterze
© Anna Wyżgoł
W budynku zostanie połączona funkcja rozrywkowo-edukacyjna w postaci pracowni artystycznych wraz z biblioteką oraz czytelnią, uzupełniona o funkcję gastronomiczną w formie baru z sokami naturalnymi. Idea ta jest rezultatem inspiracji terenem, na którym znajduje się budynek, czyli obszarem Katowickiego Centrum Kultury. Muzeum Śląskie podejmuje procesy adaptacyjne pokopalnianych budynków byłej KWK, przekształcając je na obiekty popularyzujące kulturę i dziedzictwo regionu. Ekologiczna Manufaktura Artystyczna ma być uzupełnieniem tej idei, wprowadza mniej formalny sposób obcowania ze sztuką — taki, w którym główną rolę odgrywa ekologiczne podejście do produktów i wytwarzanych przedmiotów.
projekt został zrealizowany na bazie byłej łaźni Gwarek
© Anna Wyżgoł
Temat pracy dyplomowej został w głównej mierze podyktowany czynnikami środowiskowymi, architektonicznymi oraz terenowymi. Wysokie, łukowo zakończone okna wpuszczają do wnętrza dużą ilość naturalnego światła, a otwarty koncept pozwala na wprowadzenie dodatkowych kondygnacji, które dzielą przestrzeń architektonicznie i tematyczno-funkcyjnie. Motyw ekologicznej idei obiektu przejawia się w rozwiązaniach formalnych, takich jak wykorzystanie materiałów z odzysku, jak również w samej tematyce. Funkcję gastronomiczną pełni bar z sokami naturalnymi, wokół którego umieszczone są miejsca siedzące — elementy wyposażenia z historią, starsze i nowsze meble z odzysku. Biblioteka wraz z czytelnią będzie zaopatrzona w książki traktujące o różnych dziedzinach sztuki, kultury i historii.
biblioteka i czytelnia znajdują się na poziomie +1
© Anna Wyżgoł
Główną ideą pracowni artystycznych ma być motyw ręcznego wytwarzania produktów, jak również wykorzystywanie pozornie niepotrzebnych i zalegających w domach materiałów. Wszystkie uzyskane produkty mają być elementami praktycznymi, a także dekoracyjnymi w przestrzeniach mieszkalnych. Pracownia tkaniny artystycznej zapewni możliwość wykonania typowych produktów tkackich, pracownia kaligraficzno-graficzna ma zaś zestawiać z sobą te dwie dziedziny, działając w obszarze tematyki plakatowej i graficznej, jak również dawać możliwość udoskonalania zainteresowań związanych z pismem artystycznym.
na ostatnim piętrze autorka umieściła pracownie artystyczne
© Anna Wyżgoł
Pracownia ceramiki i rzeźby małoformatowej ma być miejscem, w którym wytwarza się produkty o niewielkim rozmiarze, takie jak talerze czy donice, a także przestrzenne formy dekoracyjne. Powyższe dziedziny artystyczne i przygotowane przestrzenie mają promować koncepcję „zero waste” oraz zachęcać do samorozwoju i promowania takiego podejścia do sztuki.
wizualizacja konstrukcji budynku
© Anna Wyżgoł
Rozwiązania formalne zastosowane w projekcie wynikają z historii budynku; jego industrialny charakter nawiązuje do okresu, w którym pełnił funkcję magazynową. Zachowanie i powielanie elementów stalowej konstrukcji słupów i kratownicy jest hołdem dla architektonicznej spuścizny miejsca. Konstrukcje balustrad na poszczególnych piętrach oraz ścian ażurowych na parterze zostały bezpośrednio zainspirowane kształtem istniejących dźwigarów dachowych. Estetyczna specyfika płytek podłogowych i ściennych w strefie gastronomicznej w symboliczny sposób przypomina o okresie, w którym budowla pełniła funkcję łaźni, podtrzymując jej historyczny charakter.
do przemysłowej historii nawiązuje zastosowanie stalowych siatek
© Anna Wyżgoł
Kolorystyka i materiały wykończeniowe pomimo chłodnej, ograniczonej palety barw wprowadzają ciepły, przyjazny klimat. Różnorodne tonacje kolorystyczne wykorzystanego drewna różnicują odbiór przestrzeni. Do przemysłowej historii nawiązuje również zastosowanie stalowych siatek w balustradach na piętrach i klatkach schodowych oraz w konstrukcji ścian i sufitów pracowni. Kolorystyka w projekcie bazuje na odcieniach szarości i bieli z akcentami w postaci zieleni, beżu czy koloru niebieskiego. Najważniejszą rolę odgrywa drewno o różnej temperaturze barwnej.
Anna WYŻGOŁ
Ilustracje: © Autorka