Pierwsza realizacja od Zaha Hadid Architects w Pradze
W sąsiedztwie dworca Masaryka w czeskiej Pradze możemy teraz obejrzeć skończoną realizację od biura Zaha Hadid Architects. Wieżowiec o fasadzie przypominającej lejące się złoto ma szansę stać się nową ikoną praskiej architektury.
(Tekst na podstawie autorskiego opisu pracowni)
Budowa wieżowca Masaryčka w Pradze została sfinalizowana. W projekcie konstrukcji zostały uwzględnione ciągi komunikacyjne, które ułatwiają ruch przez nowe przestrzenie wokół dworca Masaryka. Kompleks o przeznaczeniu biurowo-handlowym powstał z myślą o ciągłym rozwoju sektora korporacyjnego w mieście. Ma powierzchnię 28 tysięcy metrów kwadratowych i wznosi się na wysokość siedmiu pięter we wschodniej części i dziewięciu w zachodniej.
Wschodni budynek kompleksu Masaryčka
fot.: BoysPlayNice | © Zaha Hadid Architects
Masaryčka łączy historię ze współczesnością
Zintegrowany z prowadzoną przez Koleje Czeskie modernizacją historycznego Dworca Masaryka, w ramach której powstaje nowy plac umiejscowiony częściowo nad torami kolejowymi, projekt zwiększy dostępność do znajdujących się poniżej peronów i zapewni nowe ciągi piesze między ulicami Na Florenci i Hybernská.
Zaha Hadid Architects w hołdzie Złotemu Miastu
Masaryčka została wzniesiona na opuszczonym od kilku dekad terenie pomiędzy Dworcem Masaryka, ulicą Na Florenci a autostradą Wilsonova. Na zachodzie zastąpiła stary parking przy bulwarze Havlíčkova nowym placem z węzłami przesiadkowymi między miejską siecią kolejową, tramwajową i autobusową. Tym samym kompleks stworzył przyjazną bramę do miasta dla pasażerów kolei podmiejskiej, a także tych korzystających z ekspresowego połączenia kolejowego, które jest obecnie w trakcie budowy, do międzynarodowego lotniska w Pradze.
Kolor fasady nawiązuje do reputacji Pragi jako Złotego Miasta
fot.: BoysPlayNice | © Zaha Hadid Architects
Zlokalizowany kilometr na wschód od Placu Staromiejskiego, projekt Masaryčki nawiązuje dialog z architekturą i urbanistyką praskiego Starego Miasta, znanego jako „miasto stu wież”. Zewnętrzne żebra fasady Masaryčki zapewniają cień w lecie i przekształcają poziomą kompozycję projektu w pionową zachodnią fasadę zwróconą w stronę iglic Starego Miasta.
pasiaste fale na elewacji przechodzą z poziomu w pion
fot.: BoysPlayNice | © Zaha Hadid Architects
zrównoważona architektura Masaryčki
Dążąc do uzyskania certyfikatu LEED Platinum, Masaryčka została wyposażona w podwójnie izolowaną fasadę, która zapewnia naturalne światło we wszystkich obszarach biurowych i przestrzeniach wspólnych. Część wschodnią i zachodnią dzieli kaskada tarasów. Każde piętro z biurami ma bezpośredni dostęp do tarasów na wschodniej fasadzie. Ogrody na dachu oferują panoramę na miasto. Wentylacja hybrydowa jest wspierana przez wysokowydajną instalację z systemami odzyskiwania ciepła, a inteligentne systemy zarządzania budynkiem stale monitorują i dostosowują parametry środowiskowe w celu zmniejszenia zużycia energii.
Nasadzenia z lokalnych gatunków roślin, krzewów i drzew są nawadniane przez system gromadzenia wody deszczowej. Przekształciły ulicę Na Florenci w wysadzaną drzewami aleję, która oczyszcza powietrze w okolicy oraz zapewnia chłodny cień przechodniom. Systemy niskoprzepływowe i recykling szarej wody dodatkowo zmniejszają zużycie wody.
Masaryčka dołącza do pocztu tysiąca wież praskiego Starego Miasta
fot.: BoysPlayNice | © Zaha Hadid Architects
W procesie budowy Masaryčki priorytetowo potraktowano lokalnych dostawców i materiały pochodzące z recyklingu, aby osiągnąć cele przewidziane na 2025 rok w zakresie emisji dwutlenku węgla i emisji operacyjnej, ustanowione przez RIBA 2030 Climate Challenge.
więcej przesiadek na Dworcu Masaryka
Koleje Czeskie planują ukończyć renowację praskiego Dworca Masaryka do 2026 roku. Plan zachowuje historyczny budynek stacji końcowej, przewidując natomiast budowę nowego placu, który ma ułatwiać dostęp do peronów i zapewnić bezpośrednią przesiadkę na praską linię metra B. Przekształcając dworzec w multimodalny węzeł transportowy dla całego miasta, modernizacja rozszerzy obecną liczbę torów z siedmiu do dziewięciu i przebuduje wszystkie perony, wyposażenie sieci trakcyjnej i zasilanie.
wejście do biurowca
fot.: BoysPlayNice | © Zaha Hadid Architects