W Muzeum Narodowym w Warszawie trwają przygotowania do otwarcia nowej Galerii Sztuki Starożytnej. Zostaną w niej zaprezentowane eksponaty pochodzące z Egiptu, Bliskiego Wschodu, Rzymu oraz Grecji. Architekci przygotowując projekt, chcieli, by poszczególne pomieszczenia oddawały charakter każdego z tematów ekspozycji.
Bogactwo antycznego świata: kultury, sztuki i obyczajowości pokaże nowa Galeria Sztuki Starożytnej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Trwają prace nad wystawą, która przez pryzmat zbiorów Muzeum zaprezentuje cywilizacyjny dorobek Egiptu, Bliskiego Wschodu, Rzymu i Grecji. Galeria powstaje według projektu pracowni Nizio Design International, która aktualnie sprawuje nadzór autorski nad realizacją. Otwarcie ekspozycji planowane jest na grudzień 2020 roku. Całkowita wartość inwestycji wynosi 16 269 367,67 PLN.
Od początku roku 2020 na terenie Galerii Sztuki Starożytnej kontynuowano prace wykończeniowe i wyposażeniowe rozpoczęte w 2019 roku. Na wystawie wykonano m.in.: tynki dekoracyjne, posadzki i okładziny z kamienia. Grafitowy wapień zamontowano w czterech pomieszczeniach. W przestrzeni poświęconej Egiptowi użyto wapienia piaskowego, a szarego – w części dedykowanej starożytnemu Rzymowi. Biały marmur wykorzystano tam, gdzie ekspozycja opowiada o antycznej Grecji. W jednej z galerii egipskich ściany i sufit zostały wykończone płytami z odciskiem hieroglifów. W innej sufit w kształcie piramidy wyłożono grafitowym tynkiem akustycznym. Niepowtarzalny efekt dało zastosowanie na powierzchni ściany okładziny z malachitu, kamienia stosowanego na co dzień w jubilerstwie.
niepowtarzalny efekt dało zastosowanie na powierzchni ściany okładziny z malachitu, kamienia stosowanego na co dzień w jubilerstwie
© materiały prasowe
prace wykończeniowe
Na terenie ekspozycji zakończono tzw. roboty brudne, czyli konstrukcyjne i instalacyjne. Gotowe są obudowy i ściany murowane oraz gipsowo-kartonowe, a także podwieszane sufity, posadzki i podkonstrukcje stalowe. Montowane były także gabloty ekspozycyjne. Latem, pod nadzorem autorskim Nizio Design International, w przestrzeniach wystawy będą malowane grafiki. Rozpoczną się też prace nad ekspozytorami. Wkrótce nastąpi montaż specjalnych szklanych blend, czyli podświetlanych elementów obudowy ścian, które zostaną zawieszone bezpośrednio nad gablotami. Tafle szkła o wymiarach 300 × 360 cm są podklejone folią z wyciętym symbolem spirali Fibonacciego, który zostanie uwydatniony światłem wydobywającym się zza szyb. Zespół pracowni Mirosława Nizio przygotowuje obecnie projekt systemu podpisów, które będą umieszczane w Galerii Sztuki Starożytnej.
między światłem a ciemnością, życiem a śmiercią
Łącznie w przestrzeni ekspozycyjnej wyodrębnionych jest 9 tematycznych galerii. Każda z nich to świadectwo cywilizacyjnego dorobku potęg starożytnego świata: Egiptu, Bliskiego Wschodu, Rzymu i Grecji. Twórcy pokazują wzajemne przenikanie tych kultur oraz wpływ, jaki miały na rozwój nowożytnej Europy. Projekt Galerii Sztuki Starożytnej stworzony przez Nizio Design International, nagrodzony w konkursie organizowanym przez Muzeum Narodowe w Warszawie, zakłada prowadzenie narracji opartej na kontraście między światłem a ciemnością, życiem i śmiercią.
w jednej z galerii egipskich ściany i sufit zostały wykończone płytami z odciskiem hieroglifów
© materiały prasowe
Scenografia, która powstanie w kolejnych etapach, stworzy wraz z wykonywanymi obecnie elementami jednolite estetycznie tło dla muzealnych eksponatów. Troska o detale i jakość materiałów oraz spójność ze stylistyką panującą w danym obszarze kulturowym zaowocowały projektem, w którym scenografia nie dominuje, ale podporządkowuje się funkcji wystawienniczej, na pierwszym miejscu stawiając piękno i wartość muzealnych eksponatów. Charakterystyczne motywy wyjęte ze sztuki, architektury i topografii starożytnych cywilizacji stanowią element narracji umiejętnie zespolony z modernistycznym wnętrzem, w którym powstaje ekspozycja. Architekci wykorzystali możliwości, jakie daje zastany układ pomieszczeń muzealnych. Wyciemnienie okien i zamontowanie specjalnego oświetlenia pozwoli na zaakcentowanie symbolicznych treści jak wędrówka słońca po niebie czy umowna granica między światem żywych i umarłych.