Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”
Terenem, który podlega opracowaniu, jest działka znajdująca się w jednym z najstarszych miast w Polsce — Kaliszu. Całość opracowania zlokalizowana jest w części, gdzie dominuje zabudowa jednorodzinna. Znamienne dla tego terenu jest towarzystwo „Kaliskiego Grodu Piastów” — rezerwatu archeologicznego, w którym zrekonstruowano historyczną zabudowę tych terenów. Celem projektu było stworzenie budynku oraz wnętrz pozwalających na rozwój wyobraźni dziecka poprzez geometryczne i strukturalne formy, dzięki którym człowiek we wczesnym etapie rozwoju jest w stanie rozwijać wyobraźnię.
projekt multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, bryła
© Natalia Banasiak
Założeniem było odejście od typowej estetyki przedszkolnej wykorzystującej często przypadkowe i doraźne zabiegi wnętrzarskie. Inspiracją dla idei oraz założeń materiałowych i kolorystycznych była twórczość Jana Tarasina — jego obrazy kompozycje wpłynęły na architekturę wnętrz. Wykorzystano także kontekst, w którym znajduje się obiekt, oraz bezpośrednie sąsiedztwo rezerwatu archeologicznego.
Projekt zakładał stworzenie przestrzeni, która odpowiada na potrzeby współczesnego modelu rozwojowego nauczania i wychowywania dzieci, jak również koncepcji spełniającej warunki techniczne oraz materiałowe dla tego typu obiektów, przy zastosowaniu materiałów odpornych na zniszczenia i ułatwiających konserwację pomieszczeń.
taras w południowo-wschodniej części przedszkola i taras na dachu
© Natalia Banasiak
Kolorystyka zewnętrzna wynika z otoczenia, nawiązuje do zieleni pól, błękitów nieba, kwiatów i drzew znajdujących się w sąsiedztwie.
Po rozmowach przeprowadzonych z pracownikami przedszkoli ustalono docelowe wyposażenie, liczbę oraz lokalizację i przeznaczenie pomieszczeń w budynku. Rozkład pomieszczeń został zaprojektowany w sposób umożliwiający łatwy dostęp pracowników do wszystkich części budynku, jak również pozwalający ograniczyć strefę, w której będą się pojawiały osoby z zewnątrz.
rzuty przedszkola i rozkład pomieszczeń
© Natalia Banasiak
Układ pomieszczeń pozwala na wynajęcie sali teatralno-kinowej oraz przynależnych do niej pomieszczeń technicznych, sanitarnych i magazynowych. Umożliwi to placówce generowanie dodatkowych dochodów. Dzięki takiemu rozmieszczeniu obserwujemy kontrolowany przepływ pracowników, uczniów oraz gości przez budynek.
strefa wejściowa do sal ogólnych
© Natalia Banasiak
sale ogólne
Pomieszczenia zostały tak zaprojektowane, by można było wykorzystywać je na różne sposoby. Priorytet stanowiły miejsca do siedzenia dla dzieci tworzące strefę dla prowadzenia zajęć ogólnych o różnorodnej tematyce. Zajęcia są prowadzone w różnych formach, dlatego w pomieszczeniu przewidziane zostały przestrzenie, które umożliwiają stworzenie kombinacji wyposażenia. Przewidziano również miejsce do przechowywania prywatnych rzeczy każdego ucznia oraz taką samą liczbę siedzisk.
strefa wspólna
© Natalia Banasiak
strefa wspólna
Centralnym punktem otwartej przestrzeni wspólnej jest część pokryta wykładziną dywanową. Wokół niej skupiają się dodatkowe funkcje. W tym miejscu zlokalizowane zostały strefy „bazy” dla dzieci. Wykonane z okrągłych profili stalowych oraz giętej sklejki tworzą stabilną konstrukcję mocowaną do posadzki oraz sufitu. Bazy są miejscem do „ukrycia się” i wykorzystania na wiele sposobów, prowokują do wymyślania coraz to nowych zabaw.
czytelnia — strefa mobilnych siedzisk
© Natalia Banasiak
czytelnia
To miejsce ma dwie części. Otwartą, gdzie mogą się odbywać spotkania i wspólne czytanie książek. Tworzą ją mobilne oraz modułowe siedziska w stonowanej kolorystyce, co umożliwia dowolną aranżację, w zależności od potrzeb. Szczytowe części pomieszczenia wieńczą białe strefy wyłożone materiałem pozwalającym na rysowanie po nich pisakami. Dzięki temu dzieci mogą tworzyć swój mural ścienny. Sprzyja to rozwojowi ekspresji twórczej nieograniczonej formatem kartki. Natomiast część zamkniętą tworzy struktura wyniesiona ponad poziom posadzki, zawierająca nisze do siedzenia oraz półki na książki i gry.
przestrzeń jadalni
© Natalia Banasiak
jadalnia
Strefa gastronomiczna przewiduje strefę wydawania posiłków oraz otwartą przestrzeń wyposażoną w stoliki i miejsca siedzące. Między stolikami znajdują się panele-parawany wyznaczające mniejsze sekcje stołów. Dzięki temu dzieci mogą się skupić, a przeźroczysty materiał, z którego wykonano przegrody, nie zakłóca ogólnego poglądu na salę.
teatr — sala projekcyjna ze sceną
© Natalia Banasiak
teatr
Pomieszczenie to zostało zaprojektowane w stonowanych barwach, tak by zapewnić dowolność aranżacji scenograficznej i nie wpływać na ogólny ogląd sceny. Przestrzeń może pełnić kilka funkcji: kina — ekran umieszczony pod sufitem pozwala na projekcje kinowe organizowane w zakresie i możliwościach placówki; teatru — przeznaczonego na występy dzieci na scenie. Wielkość sceny i pomieszczenia została zaprojektowana w taki sposób, żeby dzieci mogły oswajać się z dużą przestrzenią oraz publicznością. Widownia ma komfort oglądania spektaklu dzięki wymienianym na krzesła siedziskom. Możemy więc dowolnie aranżować salę, układając siedziska na stopniach wyznaczających poziomy i zapewniających dobrą widoczność dla każdego. Jak już wspomniano przestrzeń ta, dzięki dogodnej lokalizacji, może być również wynajmowana.
Natalia BANASIAK
Ilustracje: © Autorka