W Muzeum POLIN trwa wystawa „Gdynia – Tel Awiw” poświęcona oddalonym o blisko trzy tysiące kilometrów, ale wyjątkowo bliskim sobie, zbudowanym na marzeniach miastom.
Gdynia i Tel Awiw, dwa nadmorskie miasta, powstały w podobnym czasie jako porty — bramy na świat, eleganckie kurorty i perły modernistycznej architektury. Oba odegrały podobną rolę w historii Izraela i Polski — reprezentowały marzenia i aspiracje państw, których jeszcze kilka lat wcześniej nie było na mapach. Założony w 1909 roku Tel Awiw miał być „pierwszym miastem hebrajskim”, celem podróży i miejscem osiedlania się imigrantów przybywających, aby tworzyć przyszłe państwo żydowskie, z kolei budowana od 1920 roku Gdynia — „polskimi wrotami na świat”, nowoczesnym portem, bramą wyjazdową dla ludzi i towarów. Te reprezentacyjne funkcje i początek nowego stulecia sprzyjały realizacji ambitnych planów urbanistycznych. Do ich tworzenia zaproszono znakomitych architektów, którzy tworzyli w duchu modernizmu, projektując przestrzeń do życia na miarę nowej epoki.
Wystawa „Gdynia – Tel Awiw”
fot.: Magda Starowieyska © Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Podczas wystawy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie wybrać się można w podróż, podczas której zwiedzający poznają historię, atmosferę, architekturę, sztukę oraz zwyczaje mieszkańców obu miast. Na archiwalnych zdjęciach zobaczyć można jak się ubierali ich mieszkańcy, czym jeździli i na czym polegała ich praca. Dawne plakaty propagandowe i promocyjne przypominają, jakimi walorami reklamowano Gdynię i Tel Awiw turystom, a jakimi hasłami zagrzewano mieszkańców i robotników do budowy obu miast.
Wystawa „Gdynia – Tel Awiw” związana jest z obchodami stulecia powstania miasta Gdyni oraz założenia Bauhausu — niemieckiej szkoły, której program ukształtował nowoczesne oblicze wielu miast Europy i dzisiejszego Izraela, wreszcie 110‑lecia powstania Tel Awiwu. Wystawa trwa od 13.09.2019 r. do 3.02.2020 r. Więcej informacji na stronie internetowej muzeum.
Kurator: Dr Artur Tanikowski
Kuratorka organizacyjna: Ewa Witkowska
Projekt scenograficzny: ONTO STUDIO | Kaja Nosal, Anna Wręga
Identyfikacja wizualna wystawy: Marcin Władyka | Headmade Studio
Projekty artystyczne: Maurycy Gomulicki, Maria Kiesner, Wojciech Wilczyk
Pozostając w temacie gdyńskiego modernizmu, polecamy prezentowaną na naszym portalu galerię zdjęć z konkursu fotograficznego — Gdyński Modernizm w Obiektywie [info].
oprac. Ola KLOC
na podstawie informacji prasowej
Ilustracje dzięki uprzejmości Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN