11 września br. rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję tymczasowego punktu widokowego i punktu informacyjnego, który stanie na placu budowy nowego gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Na konkurs [info] wpłynęły trzydzieści trzy zgłoszenia, które oceniło jury w składzie: Mikołaj Mundzik (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Małgorzata Nowaczyk (Miasto Stołeczne Warszawa), Justyna Siemiradzka (WARBUD) i Szymon Wojciechowski (APA Wojciechowski). Jego celem było wybranie najciekawszej koncepcji tymczasowego obiektu pełniącego funkcję zarówno punktu widokowego, jak i informacyjnego, który powstanie bezpośrednio przy placu budowy nowej siedziby muzeum na warszawskim placu Defilad.
„Naszą intencją jest, aby stał się on znakiem trwającej inwestycji. Szukaliśmy projektu pobudzającego intelektualnie i angażującego, o intrygującej formie, która zachęcałaby do wejścia oraz zapoznania się z informacjami o muzeum i jego budowie” — mówią organizatorzy konkursu.
Jak podkreśliło jury, zgłoszone projekty charakteryzowały się wyjątkowym zrozumieniem dla misji instytucji, której głównym celem jest prezentowanie sztuki współczesnej, a także wyczulenie na kontekst urbanistyczny centrum Warszawy. Wartościowe były także odniesienia do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej, dbałość o szeroką dostępność proponowanych rozwiązań oraz twórcze wykorzystanie trwającej kilka dekad debaty na temat zagospodarowania placu Defilad (placu Centralnego).
pierwsza nagroda
Główną nagrodę, możliwość realizacji zwycięskiego projektu, otrzymała pracownia 94 Studio z Poznania (w składzie: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz i Filip Zieliński).
Proponowany punkt widokowy ma formę ramy umieszczonej na podwyższeniu o konstrukcji sześciennej kratownicy, na której oparta jest platforma pozwalająca na obserwację procesu powstawania nowej siedziby muzeum. Jak czytamy w uzasadnieniu jury, to rusztowanie o prostej formie i stalowej konstrukcji koresponduje z codziennym życiem placu budowy. Punkt widokowy nie dominuje, ale angażuje otaczającą przestrzeń i zaprasza do oglądania postępów prac.
Inspiracją projektu była rama do patrzenia — symbolizująca zarówno instytucję muzeum, jak i odnosząca się do tradycji historii sztuki, w której montowana na końcowym etapie pracy rama stanowi zwieńczenie obrazu.
1. nagroda, proj.: 94 Studio
© 94 Studio
Jak piszą autorzy pracy: „Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest miejscem będącym symboliczną ramą obrazu. To przestrzeń kadrująca, nakierowująca zwiedzających na oryginalne wizje artystów”.
Jury doceniło prostotę projektu, który swoim tymczasowym charakterem towarzyszy toczącej się budowie, a jednocześnie nie pogłębia wizualnego chaosu śródmieścia i pełnej kolorowych reklam pierzei ulicy Marszałkowskiej. Co więcej, wybrana technologia pozwala poddać recyclingowi większość użytych materiałów, a jej główny budulec — rusztowania rurowo‑złączkowe zostaną powtórnie użyte po demontażu instalacji.
wyróżnienia
Jury przyznało również trzy wyróżnienia — dwumiesięczne staże w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz firmach WARBUD i APA Wojciechowski.
Agata Holdenmajer (Poznań) i Hugon Kowalski (Poznań)
Architekci z Poznania zaproponowali punkt widokowy złożony z drewnianego podestu na planie koła oraz czternastu dwustronnych luster. Jury wyróżniło pracę za stworzenie przyjaznej odbiorcy małej architektury umożliwiającej komfortowe korzystanie z przestrzeni publicznej oraz za interesujący plastyczny wyraz projektu, odnoszący się do tradycji sztuki kinetycznej.
wyróżnienie, proj.: Agata Holdenmajer, Hugon Kowalski
© Agata Holdenmajer, Hugon Kowalski
Tomasz Czuban (Warszawa)
Proponowany przez Tomasza Czubana obiekt składa się z trzech elementów: tworzących trybunę schodów, masztu oraz umieszczonego na nim neonu nawiązującego do identyfikacji wizualnej Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Ludovica Ballanda. Umieszczenie znaku osiemnaście metrów ponad placem budowy ma pomóc w zlokalizowaniu nowej instytucji wśród dynamicznie zmieniającej się przestrzeni centrum Warszawy.
wyróżnienie, proj.: Tomasz Czuban
© Tomasz Czuban
Martyna Rowicka (Warszawa), Michał Michałowski (Warszawa)
Wyróżniona propozycja złożona jest z konstrukcji wykonanej z prefabrykowanych słupów i belek stalowych dwuteowników, które razem tworzą wyraźny znak w przestrzeni placu Centralnego i odnoszą się do struktur kojarzonych z terenem budowy: dźwigów, rusztowań, podkonstrukcji. Jury wyróżniło pracę za odniesienie do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej oraz za oryginalną plastycznie formę prezentacji projektu.
wyróżnienie, proj.: Martyna Rowicka, Michał Michałowski
© Martyna Rowicka, Michał Michałowski
Wystawę pokonkursową wszystkich prac będzie można oglądać od 2 do 20 października br. w głównej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ulicy Pańskiej 3 w Warszawie, na tyłach dawnego pawilonu Emilia. Budowę nowego gmachu MSN finansuje m.st. Warszawa.
oprac. Ola KLOC
na podstawie informacji prasowej
Ilustracje dzięki uprzejmości organizatorów