Oglądaj spotkania LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Maria Drozd – „Reinterpretacja przestrzeni szkolnej”

16 grudnia '22
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2021
Nazwa: „SZKOŁA PODSTAWOWA NR 33 W OLSZTYNIE. REINTERPRETACJA PRZESTRZENI SZKOLNEJ”
Autorka: Maria Drozd
Uczelnia: Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Promotorzy:

dr hab. Grzegorz Maślewski prof. UMK, Aleksandra Truchel

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”

Praca magisterska dotyczy tematyki szkolnych wnętrz, tak ważnej w życiu każdego młodego człowieka, a tak często pomijanej. Głównym jej celem miało być zaproponowanie autorskich rozwiązań przestrzennych, które pomogłyby stworzyć bardziej przyjazne dla uczniów miejsce. Punktami wyjścia były identyfikacja problemu, jakim jest obecny wygląd szkolnych wnętrz, a także zmiany w sposobach nauczania, które dokonują się na naszych oczach.

Strefa wejściowa do szkoły

strefa wejściowa do szkoły

© Maria Drozd

Zaproponowane we wnętrzach modyfikacje mają pobudzić kreatywność dzieci, zachęcić je do działań twórczych. Wprowadzone rozwiązania są celowo nieoczywiste, niedopowiedziane, trochę fantastyczne, aby to właśnie dziecko nadało im ostateczny kształt. Na warsztat została wzięta Szkoła Podstawowa nr 33 w Olsztynie. To właśnie jej przestrzenie — korytarze, czytelnia, sala lekcyjna, toalety (zlokalizowane na dwóch z czterech kondygnacji) — zostały przetworzone. W nowych wnętrzach możemy zobaczyć zaprojektowane, autorskie meble oraz inne elementy wystroju. Projekt łączy architekturę wnętrz z elementami rzeźbiarskimi i zabawą formą. Stanowi pewien głos w dyskusji na temat wyglądu polskich szkół.

 Rzut parteru z zaznaczonymi strefami  Rzut pierwszego piętra z zaznaczonymi strefami

rzut parteru i pierwszego piętra

© Maria Drozd

korytarze

Przez parter oraz pierwsze piętro przechodzi instalacja, której formę stworzyłam, inspirując się znaną zabawką. Nadała ona kierunek pracom projektowym w kolejnych przestrzeniach. Część instalacji znajdująca się na parterze to wyłaniające się z sufitu rury, w kolorze różowej miedzi, które pełnią funkcję oświetleniową.

Wnętrze korytarza

wnętrze korytarza

© Maria Drozd

Instalacja ma swoją kontynuację na pierwszym piętrze. Powyginane w łuki rury wychodzą tym razem z podłogi. Umieściłam na nich zdejmowane siedziska o kształtach kul oraz sześcianów, wykonane z obitej materiałem pianki. Dla postronnego obserwatora funkcja zawieszonych na rurach siedzisk jest trudna do uchwycenia, co stanowi ich ogromną wartość.

Instalacja na korytarzu na pierwszym piętrze

instalacja na korytarzu na pierwszym piętrze

© Maria Drozd

W projekcie zależało mi na tym, aby na korytarzach można było odpocząć, zjeść posiłek lub odrobić szkolne zadania. Chciałam stworzyć miejsca nastawione na rozwój kompetencji społecznych wśród dzieci. Na jednym z korytarzy zaprojektowałam drewnianą konstrukcję, w której umieściłam siedziska. W razie potrzeby pufy można wyjąć, ustawić w dowolnej konfiguracji, natomiast jeśli są schowane, nie zajmują prawie wcale miejsca. Takie rozwiązanie daje możliwość zarówno spędzania wspólnie czasu wolnego, jak i przeprowadzenia lekcji na korytarzu. Wyzwanie stanowiły dla mnie długie korytarze prowadzące do sal lekcyjnych. Zaprojektowałam na nich platformy ze stolikami. Dzieci mogą wygodnie spędzać tutaj przerwy.

Jedna z sal lekcyjnych

jedna z sal lekcyjnych

© Maria Drozd

sale lekcyjne

Projekt zakłada zerwanie z tradycyjnym układem sali lekcyjnej. Ławki, zamiast stać równolegle, układają się w serpentyny; stolik nauczyciela jest wtopiony w ich układ. Ławki zaprojektowane są w sposób umożliwiający w każdej chwili podzielenie ich na pojedyncze stoliki. Układ widoczny na wizualizacji wspiera pracę w grupach. Zachęca również do zmieniania miejsc w trakcie trwania lekcji czy korzystania z ogromnych tablic znajdujących się na ścianach. Niektóre krzesła zamieniłam na gumowe piłki, które w zamierzeniu mają ułatwić uczestnictwo w lekcjach dzieciom męczącym się podczas siedzenia na tradycyjnych krzesłach.

Wnętrze czytelni

wnętrze czytelni

© Maria Drozd

czytelnia

Czytelnia to w moim projekcie ogromna przestrzeń z wyraźnym podziałem na dwie strefy: strefę pracy przy stolikach oraz strefę swobodnego czytania, odpoczynku. Oddziela je ścianka, która pełni również funkcję półki na książki. W strefie odpoczynku znajduje się drewniana platforma, w której wycięte zostały miejsca do siedzenia. W zagłębieniach znajdują się też niewielkie stoliki z lampkami. Podobne lampy można odnaleźć w kompozycji na ścianie. Chciałam, aby czytelnia była miejscem skupienia i wyciszenia.

Toaleta

toaleta

© Maria Drozd

toaleta

Projektem toalety pokazuję, że nawet taka przestrzeń może być ciekawa wizualnie.

 

Maria Drozd

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE